Slecht drinken, bijna geen plasluiers

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mommylove, 15 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mommylove

mommylove Actief lid

9 aug 2011
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje van 11 maanden is sinds ik gestopt ben met bv met 7 maanden eigenlijk nooit echt een goede drinker geweest. Momenteel drinkt ze zo slecht, dat ze ook haast niet meer plast. Het viel me zaterdag voor het eerst op, ik ben het de dagen daarna eens goed in de gaten gaan houden en op een paar plasjes na blijven ze nagenoeg droog. Op een dag krijgt ze ongeveer 500 cc vocht binnen, meer krijg ik er gewoon niet in. Gisterochtend heb ik de huisarts gebeld, maar die zei dat zolang ze allert en vrolijk is, ik het nog even moet aankijken. Als ik het toch niet vertrouwde moest ik terugbellen. Vanmorgen toen ze na een hele nacht doorslapen wakker werd om 7.00u had ik toch wel een aardige luier verwacht, maar helaas... Er zat op een heel klein plasje na weer niks in. Ik heb geprobeerd haar van alles te geven, water, diksap, fv, gewone melk, geperste sinaasappel (waar ze dan nog het meeste van opdrinkt), zelfs yoki (geheel tegen m'n principes in op deze leeftijd) heb ik geprobeerd. Maar een paar slokjes is goed en dan houdt ze alweer op...

Vanmorgen weer de huisarts gebeld en vanmiddag om 14.30u moeten we langskomen.

Bah! Ik wordt hier zó onzeker van! Het gekke is dat ze zelf gewoon nog hardstikke vrolijk is. Ze speelt, is allert, eet haar brood en haar fruit ook redelijk goed. Het enige is dat ze afgelopen donderdag haar prikjes heeft gehad en daar ook echt wel beroerd van is geweest hoor. Koorts en huilerig. Ook zitten haar boventanden haar volgens mij wel wat dwars, ze krijgt een hele rij tegelijk door.

Herkent iemand dit? Moet ik me zorgen gaan maken? Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde het gewoon even kwijt...

2. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Hoi,

hier een mannetje die al bijna 4 maanden slecht drinkt en nu ergens tussen de 400 en 500 cc fv binnen krijgt. Fruit en groente tellen ook mee als vocht, dus dat kun je voor het vochtbalans meerekenen.
    Wij hebben tijdens zijn ziekenhuisopname zijn luiers gewogen. Kan je thuis ook doen om een goed beeld te krijgen. Je weegt eerst de luier voordat je hem om doet (op een keukenweegschaal) en dan als je dochter geplast heeft.
    Jesse had regelmatig plasjes van maar 30 cc. Erg weinig, maar de rest kan ook via de ademhaling verdwijnen volgens onze KA. In het zh hebben ze mij verteld dat zolang Jesse vrolijk en alert is en zijn urine niet gaat ruiken er niets aan de hand is. Dan horen die kleine plasjes gewoon bij hem.

Als tip zou ik nog kunnen geven om iets meer fruit te geven en dat bijv. te mengen met wat water en wat koek. Dat is het portie wat groter, maar zit er ook voldoende vocht bij.

En ook niet super verantwoord, maar wel een truc. Op slechte drinkdagen een waterijsje geven. Je hebt waterijsjes waar weinig troep in zit, of je kunt ze ook zelf maken van diksap.

En drinkt je dochter nog uit een flesje? Want bij mijn dochter maakte ik vanaf die leeftijd ook een tuutbeker met diksap en liet die dan op tafel staan. Zij kroop daar dan af en toe zelf naar toe om een paar slokken te nemen en ging dan weer spelen. Ook een beker met een rietje vond ze bar interessant. Is wel even oefenen, maar dat kan ook nog werken.

En de prikjes en tandjes kunnen voor slecht drinken zorgen. Hier is het drinken ook een drama na een prikdag. Wij mogen donderdag weer...... zucht.

3. mommylove

mommylove Actief lid

9 aug 2011
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor je reactie Tokkel!

Mijn dochtertje drinkt haar fv gewoon uit haar flesje, maar de rest alleen maar uit haar tuitbeker met zachte tuit. Ik zou idd haar beker eens op tafel kunnen zetten, kijken wat ze er dan mee doet.

De tip van het waterijsje vind ik ook een goede! Ga ik zeker proberen! De huisarts zei gisteren idd dat ik beter yoki o.i.d. aan haar kan geven (als ze dat wel wilt) dan helemaal geen vocht. Iets is beter dan niets toch?!

Fruit ga ik nu maken, hopelijk eet ze het vandaag gewoon weer lekker op, ik ben al blij als ze de helft opeet want pfff.... wat kan ik me weer druk maken... (zelfs al is het m'n tweede kindje, soms ben je weer zoooo onzeker;))

Jij ook sterkte met de prikken deze week, hopelijk heeft je mannetje er niet al te veel last van!

4. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Dank je!
    En ik herken het onzekere gevoel hoor. Dacht dat ik bij een tweede ook minder zorgen zou hebben, maar Jesse daagt ons aardig uit op dat gebied.
    En als ik volkomen nuchter naar hem kijk gaat het gewoon aardig goed met hem. Maar ook hier bij het minste al weer grote twijfel. Ik wordt vooral onzeker omdat ik gewoon niet meer weet of iets een normaal babydingetje is of echt niet klopt.
    Gelukkig weet ik (en dat zal jij ook hebben) dat het vanzelf weer makkelijk wordt. Kan erg genieten van mijn kleuter die zelf een pakje drinken uit de koelkast pakt!

5. mommylove

mommylove Actief lid

9 aug 2011
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Erg is dat eigenlijk hè, hoe snel je kleine dingetjes uit de babytijd weer vergeet? Idd, dat maakt me soms best nog weleens onzeker. En ja! Ook ik geniet van m'n peuter die met de dag groter en wijzer aan het worden is (iets kleins als zelf naar de wc gaan is dan echt een luxe:D).

Maar goed...

Dochterlief heet net een flinke fruithap op, een appel met een uitgeperste sinaasappel en een halve banaan. Op een paar hapjes na is alles opgegaan, dus ik ben weer even tevreden. Ook zit er een plasje in haar luier! Dat maakt me alweer een stuk geruster kan ik je zeggen;)

6. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Danique had gelukkig wel plasluiers, maar dronk ook heel weinig. Pas na maanden ontdekte ik dat het gewoon door die tuitbeker kwam, ze vond dat denk ik gewoon niet fijn drinken, want met een rietje uit een pakje dronk ze zo het hele pakje leeg! Ik ben toen dus pakjes drinken gaan geven (boomfruit van shrek was de enige die ze lustte)
    Daarnaast gaf ik de melk uit haar melk fles, alleen jij hebt BV gegeven dus dan is ze zo'n fles niet gewend natuurlijk?
    In de ochtend een volle fles melk en in de avond ook.

Als ze echt zo weinig plasluiers heeft is het wel goed in de gaten houden en ik vind dat je HA je daarin wel wat serieuzer moet nemen hoor!

probeer van alles uit, rietje met een beker (zelf vasthouden natuurlijk), pakje drinken met rietje, andere soorten flessen, ja balen kost wat maar ik baal achteraf dat ik niet wat meer had uitgeprobeerd...de HA zei wel tegen mij dat het in principe geen kwaad kon dat ze een tijdlang niet zoveel dronk, maar ja het zit je toch niet lekker als mama dan he?

7. mommylove

mommylove Actief lid

9 aug 2011
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je berichtje Lynn!

Hoe oud was jouw dochtertje toen je die pakjes drinken aan haar gaf? Ik heb dus echt geen idee meer wanneer ik dat nou voor het eerst aan m'n zoon heb gegeven?

M'n meisje is sinds het einde van de borstvoeding nooit echt een fleskindje geweest nee, maar helaas moest ik stoppen ivm medicijngebruik dus er zat echt niks anders op voor ons. Met pijn en moeite is het me wel gelukt uiteindelijk, maar echt dol is ze niet op haar fles hoor!

Verschillende bekers heb ik nog niet echt geprobeerd, dus dat kan ik nog wel ff doen natuurlijk. Ze heeft tot nu toe alleen maar haar aventfles en die tuitbeker van Nuby met zachte tuit. Ik heb wel zo'n rietjesbeker van Nuby voor haar liggen, maar daar snapte ze laatst nog helemaal niks van. Eind van de middag ga ik boodschappen doen, ik zal gelijk de Etos eens inlopen om te kijken wat ze daar hebben wat ik eventueel nog zou kunnen proberen.

Het zit me idd helemaal niet lekker, hopelijk komt er gauw weer verbetering.

8. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Nou ik had dus ook die tuitbeker van Nuby, maar die drinkt dus volgens mij niet lekker hoor!

Mijn dochter kreeg met 1,5 jaar pakjes drinken maar dat kunnen ze al veel eerder drinken hoor!

En je kan ook gewoon een rietje in een beker doen en dan zelf de beker vasthouden, dat vond ze hier op een gegeven moment ook fijn, en toen ging ze zelf het rietje eruit halen en wilde ze 'gewoon' drinken en sinsdien drinkt ze uit een beker.

En ik begrijp dat het je niet lekker zit!

9. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Bij mijn dochter zijn we ook vrij vlot begonnen met rietjes. Volgens mij rond de 1 jaar. Ze moeten het even door krijgen, daarna snappen ze het.
    Ik vond de tuitbekers waar ze het met gemak in hun mondje kunnen kiepen hetm makkelijkst. Die gebruikte ik ook bij mijn dochter. Werd wel een grote kliederbende, maar werkte wel.

10. mommylove

mommylove Actief lid

9 aug 2011
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zodra ze staks wakker is ga ik het proberen! Ik ben benieuwd;)

11. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.953
    113
    Vrouw
    Toevallig had mijn collega gisterochtend iemand met het zelfde probleem aan de telefoon. Wij als assistentes vonden het vreemd en hebben dus gelijk met de arts overlegd. Die gaf het zelfde advies als dat jij hebt gekregen. Ook dat kindje had vorige week prikjes gekregen. Dus geen idee of jij toevallig uit zuid holland komt en in de P. praktijk zit? Want dit is wel toevallig. ;)
    In elk geval verstandig dat je toch een afspraak op het spreekuur hebt gemaakt, ben benieuwd wat eruit komt!

12. Liesken

Liesken Fanatiek lid

18 okt 2009
    1.116
    1
    38
    Ik ben benieuwd wat er uit komt. Ik herken het wel, mijn zoontje plaste ook zo weinig en dronk behalve zijn melk vrijwel niks anders. Uiteindelijk bleek de truc te zijn om warm drinken te geven (vb diksap met lauwwarm water) En ineens dronk hij zo zijn flesjes leeg.

13. dana1980

dana1980 Lid

5 apr 2011
    29
    0
    0
    ik zit sinds een paar dagen hier met hetzelfde problemen,mijn zoontje[bijna 10 mnd]heeft nooit problemen gehad met fv,alles wat hij kreeg dronk hij direct op,hij had ook altijd flinke plasluiers.
    Maar sinds een paar dagen laat hij van z'n flesje regelmatig wat over,gaat het fruit&groentehapje wel redelijk goed naar binnen,maar drinken uit z'n fles of tuitbeker is ook niet veel,al met al drinkt hij voor mijn gevoel ook te weinig wat ik ook terug zie aan de plasluiers.
    Dus ik ook naar de HA,zoontje helemaal nagekeken en niks aan de hand volgens haar,wat natuurlijk goed is..alleen blijf ik ook steeds met het idee rondlopen dat het toch echt te weinig is wat hij binnen krijgt.
    Shrek boomfruit zou dat ook te proberen zijn op deze leeftijd?alle tips lees ik graag mee

14. misa

misa Niet meer actief

Ooh dat is niet fijn..! Als je het niet vertrouwd weer bellen hoor! Uitdroging kan heel snel gaan bij die kleintjes.

15. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Hoe is het gegaan????

16. mommylove

mommylove Actief lid

9 aug 2011
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah, bedankt voor al jullie berichtjes meiden!

En sorry voor m'n late reactie, vanmiddag pas tegen half 4 terug van de huisarts en daarna weer de avondspits in hier, maar dat is herkenbaar toch?!;)

Cin85: Haha! Ja! Dat ben ik! Kan ook bijna niet missen, het zou wel erg toevallig zijn idd;).

Vanmiddag zijn we dus naar de huisarts geweest en hij heeft haar oortjes nagekeken. Het had namelijk gekund dat ze daar last van had en dat slikken door de pijn in haar oortjes dan pijnlijk zou zijn. Maar gelukkig ziet dat er allemaal goed uit. Ook kon hij aan haar zien dat ze verder gewoon hardstikke vrolijk is en goed in haar vel zit (ze bleef maar lachen daar in die kamer) en het enige advies wat hij me voor nu dus kon geven is nog steeds hetzelfde als gisteren: in de gaten blijven houden en vocht blijven aanbieden.

Alsof ze wist dat mama zo onzeker werd, heeft ze vanavond voor het slapen gaan haar 180 fles tot de laatste druppel leeggedronken en had ze zelfs weer 2 plasjes in haar luier vanaf vanmiddag.

De huisarts zei trouwens ook nog dat het heel goed kon komen door de prikjes van donderdag, dat ze daardoor minder drinkt en dus ook minder plast.

Drinken uit een rietje was nog geen succes trouwens, maar oefening baart kunst dus dat proberen we morgen gewoon weer.

Nu maar hopen dat ze morgen weer wat meer gaat drinken als vandaag, alhoewel ik vind dat het vandaag alweer stukken beter ging dan de afgelopen 3 dagen het geval was gelukkig!

Deel Deze Pagina