hyperlactatie?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door tessa321, 17 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.054
    178
    63
    Gelderland
    Hallo,

Onze zoon is nu 2,5 week oud. Hij begon zijn leventje heel tevreden en relaxt. Helaas heeft hij nu bijna alle wakkere momenten enorme buikkrampen. De frequentie en heftigheid nemen met de dag toe helaas. Toen hij 5 dagen was is zijn tongriempje gekliefd, daarna ging het drinken even beter, nu is hij erg onrustig aan de borst en laat vaak los om weer onrustig opnieuw aan te happen. Door de krampen wil hij ook extra vaak drinken lijkt het. Zijn geboortegewicht was 4180 en na precies 2 werken was dit al 4600!

Nu las ik op borstvoeding.com over hyperlactatie en dacht dat dit wel bij mij aan de hand was gezien de symptomen. Het advies is om beide borsten helemaal leeg te kolven. Dit heb ik net (1 uur na de voeding) gedaan. Ik gaf al maar 1 borst per voeding ivm de hoeveelheid voormelk die ook krampen kan veroorzaken. Het kolf resultaat was ruim 180ml. Uit de borst van de laatste voeding kwam duidelijk veel minder.

Nu mijn vragen:
    past deze hoeveelheid bij hyperlactatie?
    Maak ik door te kolven niet nog meer melk aan?
    Ik was van plan me aan het schema te houden van borstvoeding.com en dus steeds meer tijd te houden tussen het kolven (min 24u) en te gaan blokvoeden. Kan dit al als je nog maar zo kort aan het voeden bent? Wil er namelijk nog wel lang van genieten!

Heb je toevallig nog andere tips?

Alvast bedankt!

Groeten van Tessa.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Is dit je eerste kindje of heb je al eerder gevoed?
    Je kindje is 2,5 week oud en je zit dus nog volop in de periode waar je lichaam aan het zoeken is naar afstemmen van jouw melk op de behoeften van je kindje. Ik ben zelf erg van het kijk het nog even aan met de nodige randmaatregelen, om te voorkomen inderdaad dat je na 8 weken je productie dusdanig hebt getemperd dat je met 10 weken niet meer bij kunt benen.
    In dat licht neig ik naar tijd nemen om dit op de rit te krijgen. En met tijd nemen bedoel ik ook geef het de tijd die het nodig heeft. Normaal zeggen we zo tussen 4-6 weken is om af te stemmen, met een enthousiaste productie - zoals ik het soms maar noem ;) - mag je wel uitgaan van 8 weken.

Dat betekent niet dat je niet sommige dingen kunt aanpassen:
    ik zou inderdaad een keer zo leeg mogelijk kolven, en dan bij voorkeur in de ochtend voor de eerste voeding. Leeg, leeg, leegkolven tot er niets meer komt en dan nog een beetje ;) Dan pas aanleggen en door de dag heen goed kijken of je niet te veel melk opbouwt.
    Dan: eerste melkstroom af laten lopen: leg je kindje aan en haal af als je voelt of ziet dat de melk toeschiet. Wacht tot de straaltjes afbuigen of overgaan in druppen. Dan de borst (en kinnetje van je kindje) heel goed drogen en nu secuur aanleggen.
    Zo kan je kindje waarschijnlijk rustiger zijn voeding tot zich nemen.
    Blijft productie een probleem en loop je tegen rode plekken en verstoppingen aan, dan kun je iets temperen met saliethee. (kopje ongeveer een uur voor het moment dat je wat minder zou willen) maar niet de hele dag door drinken! Een paar dagen doen, dan aankijken wat het doet met productie.
    Als je overgaat op blokvoeden, houd het dan echt vol gedurende 8 dagen!

Veel succes!

3. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    oja, de vraag of je al eerder gevoed hebt is omdat moeders bij elke zwangerschap meer receptoren in de borst aanmaken: bij elk kindje zullen je borsten meer melk willen maken in het begin!

4. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.054
    178
    63
    Gelderland
    Bedankt voor je reactie! Ik was er al wel mee begonnen. Onze zoon heeft namelijk zo enorm last van krampen en ik ben bang dat dit "mijn schuld" is. Volgende week kunnen we pas naar de osteopaat. Mijn dochter stikte ook vaak half in mijn melk. Nu het 2e kind wat borstvoeding krijgt.

Ik zal eerst je tips gaan gebruiken. Raad je blokvoeden wel of niet aan?

Nogmaals bedankt voor je antwoord!

5. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Blokboeken kan helpen. Ik zou het niet als permanente oplossing zien, maar als rustgever voor nu en dan straks kijken hoe verder.
    Dus ja, kan nu wel ;)

Deel Deze Pagina