Hoi mama's, Ik blijf maar wat aanmodderen met het voedingsschema van mijn dochter (nu dik 7 mnd). Dus weer maar een vraag over het voedingsschema (Ik ben zoooo blij met dit forum ) Ze heeft vaak honger, en het leer erop dat de flesjes haar geen verzadigd gevoel gaven. Onder andere op advies van het CB ben ik daarom meer vaste voeding gaan aanbieden. Dit werkt ook goed, ze eet heel goed! Ze is altijd al flink geweest en ligt met lengte en hoofdomtrek maar vooral gewicht boven het gemiddelde. Ons schema ziet er nu als volgt uit (ongeveer, pin me niet te vast op precieze tijden). 7.00u twee boterhammen (zonder korstjes, alleen het zachter gedeelte) met thee. 11.00u fruit 12.30u boterhammen met drinken (water of thee). Erna een flesje 120 + 4 15.30u tussendoortje (bijv. fruit of rijstwafel, cracker). 17u groentenhap soms wat yoghurt erna 19u fles 180 + 6 en dan nog ergens in de nacht een fles van 180 + 6. Ze wordt altijd wakker voor deze fles en drinkt hem ook bijna altijd helemaal leeg. Is dit te weinig??? Het vaste eten doet haar wel goed naar mijn idee, want ze slaapt vaster. Toen ze alleen op flesvoeding zat, werd ze echt om de 3 a 4 uur wakker voor een fles, ook snachts...
Onze dochter is ook 7 maanden nu, maar krijgt nog veel meer melk. Zij is echter een moeilijke eter, boterhammen gaan er hier nog bij lange na niet in, ze heeft zelfs moeite met een korstje wegkrijgen . Maar ik begreep vorige week van het cb dat ze rond deze tijd ongeveer 500 ml melkvoeding moeten hebben. Als ik jou zo lees krijgt je dochter net ietsje minder dan dat, maar lijk je dus wel aardig goed te zitten qua hoeveelheid melk. Hier zitten we nog op 4 flessen (soms drie) en mag er dus wel wat vanaf.
Ik vind het inderdaad weinig melk. Ik zou de thee in de ochtend vervangen voor melk. Maar ja, ze krijgt wel meer vaste voeding dan mijn zoon. Je zou kunnen proberen om fles melk naast brood in de ochtend te doen? Dat je uitkomt op 500-600cc melk.
Ze komt nu ook op 500-600 ml melk. En vaak nog een beetje yoghurt. Lijkt me voldoende. Toen mijn jongste 7 maanden was kreeg ze 800ml melk, maar nog geen bijvoeding of ander drinken.
Je komt nu, zonder de yoghurt, op 535cc melk. Volgens mij is dat wel voldoende. Mocht ze geen nachtfles meer krijgen kan je beter wel overdag een keer extra melk geven, zoals bij het ontbijt. Verder is de regel vanaf 6 maanden; jij bepaalt wat en wanneer ze eet, zij bepaald hoeveel ze eet.
Oohhh bedankt voor jullie reacties! Ja ik lees vaak dat kindjes op die leeftijd meer flesvoeding krijgen, daarom ga ik altijd twijfelen. Ze is ook zo hongerig, niet meer normaal... Maar die "6 maanden regel" (jij bepaalt wat, maar je kindje bepaald hoeveel), mag je die echt letterlijk nemen? Want als ik haar een potje geef (olvarit) groenten, dan heeft ze daar vaak niet genoeg aan. Als ik zelf maak, eet ze veel meer. Mag ik haar blijven geven tot ze genoeg heeft???
Ik zou van wat je zelf maakt gewoon laten eten wat ze wil, bij een potje zou ik 1 potje wel voldoende vinden, en dan wat yoghurt na. Ze krijgt daarna voor ze gaat slapen ook nog een fles, dus ze zal niets tekort komen
Na de boterhammen sochtends nog een flesje geven inderdaad. De fles voor de nacht wat pap erbij doen. En dan de fles snachts proberen af te bouwen.... Zo zou ik het doen denk ik
Ik gaf toentertijd in de ochtend den fles van 180/6 (of pap) en in de middag een boterham met een fles van 150/5. Om 15:00 een fles en voor het naar bed gaan nog een fles. Hij at toen ook al brood, fruit en warme hap. Hij maakte niet alles op qua flessen en kwam dan uit tussen de 500-600 cc. Uiteindelijk heeft hij zelf aangegeven dat hij geen fles meer wilde. Hij accepteerde het gewoonweg niet meer. Vanaf ong negen maanden kreeg hij drie flessen op een dag. Hierna is het snel gegaan. Met elf maanden wilde hij helemaal geen fles meer. Dit is heel erg verschillend per kind.
Bij M wisselt het nogal wat ze krijgt. We bieden meestal 3 of 4 flesjes van 150 + 5 aan maar ze drinkt er hier minimaal 2 maar half leeg. Verder krijgt ze tussendoor water, hele lichte ranja of een babysapje (vaak aangelengd). Verder krijgt ze 1 tot 2 boterhammen, fruit (wat ze opeens niet meer goed eet), avondeten eet ze met ons mee hoe veel ze wil. Als ze weinig eet krijgt ze een flesje. Soms wat yoghurt en een tussendoortje (babykoekje, ella's kitchen snacks of een mini rijstenwafel). M is klein en niet zo zwaar, maar sinds ze vast voedsel krijgt komt ze beter aan.
Zolang ze die nachtfles krijgt is het redelijk goed hoor. Ze eet en drinkt goed verder. Alleen wat als ze opeens door gaat slapen? Waar plaats je die fles dan.
Pfff ben gisteren bij het cb geweest en ze is echt veel te zwaar. Ze overstijgt de lijm van gewicht. Ik geef haar niks geks te eten, ze krijgt soms wat stroop op de boterham maar daar kan het toch ook niet aan liggen? Ik moest nu de nachtfles afbouwen die had ze niet meer nodig volgens hun en als het dan bij het volgende bezoek niet beter is geworden wordt ik met haar doorverwezen naar het zh... Pff ik had dat met mijn zoon ook (nou ja in mindere mate want die bleef op de +2 lijn) en daar heb ik altijd heel panisch de suikers en calorien op produkten gecheckt. Bah ik was net van plan dat nu niet te doen omdat ij het achteraf overdreven vond van mezelf...
Dat is wel wat zwaar ja. Mijn jongste had met 11 maanden die lengte en woog toen 8,6 kilo en was echt niet dun. Maar ja, je geeft geen gekke dingen, vind niet dat je er iets aan kan doen. Die nachtfles afbouwen vind ik ook een raar advies, ze krijgt dan te weinig melk. Straks gaat ze meer bewegen en raakt ze haar babyvet wel kwijt. Maar goed, laat ze maar doorverwijzen naar het ziekenhuis, kan geen kwaad maar denk dat ze daar er niet veel mee gaan doen.
Ze was al zo zwaar toen ze nog op melkvoeding zat, dus ja wat kan ik eraan doen? Van een kant denk ik: ze is zwaarder dus heeft ook meer eten nodig, van de andere kant denk ik dat ze minder moet krijgen om niet nog zwaarder te worden... maar je kunt een baby toch niet laten afvallen. Klinkt zo absurd...