Ben nu al 3 weken 'bezig' met naar 2 slaapjes over te gaan. Ik denk nu dat ik mss toch wat te vroeg ben begonnen, maar ja. Inmiddels gaat het eerste slaapje meestal goed (9.30- +/- 11.00), maar daarna is het meestal gedoe. Ze redden het wel redelijk tot 14.00, maar doen dan een kort slaapje van 45min en dan is van 14.45 tot 19.00 best wel een lang stuk. Nog tips? En... hoelang heeft het bij jullie geduurd voor het soepel liep? En met hoeveel maanden?
Moet echt goed nadenken, dit soort dingen vergeet je eigenlijk snel weer. Ik weet nog dat mijn dochter echt lang om 18:00 naar bed ging, langer trok ze het niet. Met 7/7,5 maand was ze ook aan het rommelen met dat 3e slaapje, die deed ze geloof ik inmiddels meer niet dan wel. Ze was 's morgens zo rond 8u wakker. Om 9uur ging ze alweer naar bed, sliep ze meestal een uur. Dan 's middags sliep ze zo tussen 13:00 en 15:00u. En dan probeerde ik haar eind van de middag op bed te leggen, in de hoop dat ze dan eventjes sliep en om 19:00 de nacht in ging ipv om. 18:00. Forget it, die kleintjes regelen het allemaal zelf en dat verloopt altijd erg rommelig en opeens is er weer een duidelijk ritme. Met 9 maanden was het ritme weer zoek, toen wilde ze opeens 's morgens niet slapen, dan weer een paar dagen wel, dan weer niet. Dit heeft tot bijna 11 maanden geduurd en tien was de ochtendslaap er definitief af. Dus blijf het proberen, maar forceer het niet, ze regelen het echt zelf. Als ze bv hangerig werd of oogjes wreef legde ik haar weg, was het weer brullen haalde ik haar er gewoon weer uit.
waarom volg je niet het ritme van je baby's? Met 8 maanden 2 slaapjes is nog best jong hoor! Hier heeft ze heeel lang 3 slaapjes gedaan waarvan 1 korte van 9-10, 1 lange van 12-14 en nog een kort slaapje van 16-17 uur.. nu met 14 maanden heeft ze nog geregeld 2 slaapjes en soms 1... maar op 2 slaapjes doet ze het nog altijd beter....
oh ja, ik liet die slaapjes ook wel eens gerust in de kinderwagen doen of in de maxi cosi als ik op weg ging hoor... daar ben ik dan weer niet zo moeilijk in...
Ze zijn nu bijna 9 maanden en ik ben inderdaad wat te vroeg 'begonnen' met een nieuw schema denk ik. En uiteraard kan ik ze niet dwingen te slapen Ik volg gewoon de slaapsignalen, en heb dus regelmatig één slapend en één wakker kind. Als dat zo is, dan is daar niks aan te doen, maar twee slapende kinderen tegelijk zou natuurlijk heerlijk zijn Het laatste slaapje van een uur of vier (op een dag van 3xslapen) wordt meestal niks, mevrouw heeft dan (ondanks vermoeidheid) absoluut geen zin meer om te tukken Nogmaals, als dat het nooit wordt, dan helaas pindakaas... maar vroeg me gewoon af of mensen nog tips hebben om het nieuwe ritme te versterken
K heb het ritme van onze zoon gewoon gevolgd. Nu nog trouwens. Soms red hij 1 slaapje, maar vaak nog 2.
Ieder kindje heeft zijn eigen ritme die je kunt volgen. Aiden deed vanaf 10 maanden nog maar 1 slaapje overdag (middagslaapje) en Finley zelfs vanaf 8 maanden (alleen middagslaapje).
Hier tot iets van 9 maanden, ik denk 8 maanden en 3 weken, 3 slaapjes. Het laatste slaapje, na de fles van 16 uur, werd steeds problematischer, ze wilde gewoonweg niet. Toen ben ik haar 's ochtends net iets langer wakker gaan houden (uiteraard niet als het echt niet ging) en schoof alles iets op. Nu doet ze sinds een dikke 2 weken een slaapje tussen 9.15 uur en 10.15 en dan nog een tussen 13.30 uur en 15.30 uur. Ik heb het idee dat ze er wel bij vaart en ik vind het ook prettig.
Het slaapje gaat er vanzelf af als ze eraan toe zijn. Dat is vaak even rommelig en niet fijn voor jezelf (geen vast ritme) maar de kindjes regelen het vaak zelf het beste. Hier een kindje dat tot 6.5 maand echt niet langer dan 2 uur wakker was en na een week rommelen is er een slaapje af en is ze nu dus van 3 tot half 8 wakker.
Hier gaf mijn zoontje het ook zelf aan, in een maand tijd van 4 naar 3 en nu na het ingaan van de zomertijd ineens 2. Hij ging voorheen van half 4 tot half 5 nog op bed, maar ineens wou hij dat niet meer en huilde hij alleen maar. Zijn slaap schema is nu 07.00 uur wakker 09.00 / 10.00 uur slapen 12.30 / 14.30 slapen en dan 18.30 op bed voor de nacht. Hij heeft nog nooit zo goed geslapen, bij 4 en 3 slaapjes waren het alleen maar hazetukjes. nu ineens een middagslaapje van 2 uren (soms zelfs 2,5 a 3)
Update: Het werkt! Sinds een kleine week slapen ze van 9.30-11.00 en van 14.00-15.00/15.30. Heeft al met al dus een maand geduurd, maar zo heerlijk dat ze nu weer in hetzelfde ritme zitten Kan mama tussendoor even bijkomen
Mijn zoon van 8 maanden, slaapt hoogstens 2 keer anderhalf uur. En dan is het veel... Hij slaapt van 9.00-10.00/10.30 en van 14.30-15.30/16.00u. Dan gaat hij rond 20u naar bed en slaapt hij tot de volgende morgen 6.30-7.00u. Als hij 's ochtends en 's middags maar heel kort slaapt (soms is hij na een half uurtje weer wakker), dan leg ik hem tussendoor nog een keertje in bed. Lukt niet altijd maar ik probeer dat dan wel.