hoi allemaal, ik zit ontzettend in dubio. Onze dochter wordt over 3 weekjes al weer 3 jaar en krijgt dan een fiets voor haar verjaardag. Bij mijn ouders heeft ze al een fietsje, waar ze sinds 2 maanden ongeveer goed op fietst (met zijwieltjes) en hier thuis gaat ze graag op haar loopfiets weg. De fiets bij mijn ouders is een 12,5 inch fietsje. Ze zit hier eigenlijk bijna met haar knieeen tegen het stuur. Fae was vorige maand 99 cm en ik verwacht dus dat ze 1 meter is met haar verjaardag (ze is dit jaar 1 cm per maand gegroeid) . Nu zijn we net voor een fiets wezen kijken en zagen dus een 16 inch. Ze kan hierbij nét niet met haar voeten bij de grond, maar fietst er -met de zijwieltjes dus- wel heel netjes op (logisch? ik weet niet wat normaal is?) . Maar als ik online kijk zie ik allemaal bij 16 inch 'vanaf 107 cm' . Waar doe ik nu goed aan? Starten met 16 inch met zijwieltjes of tóch kiezen voor 12,5 of misschien 14 inch (alleen online te vinden, dus die kunnen we niet 'passen' ) waar ze misschien zonder zijwieltjes gelijk op kan leren fietsen? Ik neig zelf naar de 16 inch fiets - maar vraag me af hoe de ervaring is bij anderen! alvast bedankt groetjes Athina
Mijn stiefzoontje heeft net leren fietsen (zonder zijwieltjes) een paar maanden geleden hij is nu 4,5... en bijna 110 cm... maar ik moet zeggen dat ik een iets te kleine fiets wel erg prettig vond voor hem om het op te leren. Nu kan hij heel goed fietsen en heeft hij een 20 inch fiets waarbij hij net met zn tenen bij de grond kan en na even oefenen met op en af stappen kan hij daar nu goed op fietsen, maar als je je dochter wilt leren fietsen is een fietsje waarbij ze ruim met haar voeten op de grond kan wel prettig .. Misschien een idee om op mp voor 15 euro ofzo een leuk klein kinderfietsje te kopen voor als jullie haar willen leren fietsen zonder zijwieltjes en een mooie nieuwe 'grote' fiets voor met zijwieltjes en als ze goed kan fietsen... Wij hebben 18 inch overgeslagen want ze groeien zo hard
Mijn dochter heeft vorig jaar ook voor haar 3e verjaardag een fiets gekregen en was toen net de meter over. Wij hebben wel gekozen voor een 16 inch fiets en nooit spijt van gehad. Ze wordt volgende maand 4 en fietst nog steeds met zijwielen nl. Als het een durfal was geweest en meteen de zijwielen eraf had gewild, dan was het in het begin misschien moeilijker geweest, maar ze durft niet dus is het echt prima gegaan met de "grote" fiets.
Bij de fietsspeciaalzaak kregen we toch het advies om nog niet voor de 16 inch te gaan als eerste fiets. Op de kleine versie reedt hij idd zo weg. Bij de 16 inch waar hij wel bij de trapper kon aangezien hij lang is was hij onzekerder aan het rijden. Om het goed te leren kan je beter zeker op het zadel zitten. Het is al eng genoeg. Maar ik kan mij voorstellen dat geldgewijs gelijk een grotere fiets een betere optie lijkt. Dat hadden wij ook. Maar we zagen hoe zeker hij zich voelde op de kleinere. Keuze gemaakt en nog blij ermee. Scheelt dat hij een broertje heeft van een jaar jonger dus daarna gaat die fiets nog goed gebruikt worden.
wij kregen destijds wel het advies om voor de 16 inch te gaan! Het was de 1e fiets van/voor Sam, dus hij zou sowieso beginnen met zijwieltjes. Als de zijwieltjes er straks af gaan, kan hij goed bij de grond met z'n voeten. Sam was ook ongeveer 1 meter toen...
Wij zijn begonnen met een 12 inch. En dat zou ik ook weer doen.. Helpt dat Tot vorige week had hij de zijwieltjes erop, en maakte ik me ook wel zorgen over de lengte. nu 105. Het zadel stond al op de hoogste stand voor zijn knieen. Mijn jochie kan sinds vorige week zonder zijwieltjes, en het zadel heb ik weer iets naar beneden gedaan. Nu kan hij goed met zijn voeten bij de grond, en kan direct zelf op en afstappen. Moet zeggen dat ons jochie die zekerheid van zijn voeten aan de grond wel nodig heeft, het is niet zo'n durfal. Maar ik zou dus zeker weer een 12 inch kopen. Hij kan hier nog wel even op fietsen, en dan voor sinterklaas/kerst/pasen een 16"..
fijn om ook goede berichten te lezen over 'gelijk een 16 inch' . Ik heb nu toch ook wel mooie 14 inch fietsjes gevonden. Wat voor mij nu wel écht duidelijk maakt, dat het geen 12,5 inch wordt. Maarja, 14 inch zie ik alleen op internet, niet in een winkel tot nog toe... maar deze zijn wél mooi... en toch nét wat goedkoper dan in de winkel: 14 inch (3-5 jaar) - Meisjesfietsen# reacties zijn ook wel goed. *twijfel twijfel* kijken wat m'n man straks zegt... ik ben érg benieuwd naar het verschil tussen 12-14-16.... maarja, in een internetwinkel zie je dat dus niet
Wij hebben ook weleens naar die 14 inch fietsen gekeken, maar heb je een lekke band of versleten wielen dan kun je bij bijna geen ene fietsenmaker je fiets laten maken omdat dit geen standaard nederlandse maat is voor een kinderfiets. Ik zou dus eerst bij jou in de buurt informeren of ze banden in die maat hebben. Succes met beslissen.
goede tip! ik ben gelijk even gaan kijken of ik ergens aan binnenbanden en buitenbanden van die afmeting kan komen, maar dat is gelukt. Maar goed om aan te denken! thx!
wij zijn ook meteen voor een 16 inch gegaan, die 12 inch was echt veel te klein voor haar, ziet er niet uit.
14 en 18 inch zijn duitse maten heb ik geleerd toen wij op fietsenjacht gingen. Toch heb ik voor de 18 inch gekozen omdat het belangrijk is (zo is mij verteld) dat ze bij het leren fietsen met de voeten op de grond kunnen komen. Helaas bleek onze zoon geen durfal en fietst hij nog steeds met zijwieltjes
Wij hebben ook 16, maar ook 12 En weet je dat het zadel vanaf de grond tot boven even hoog is. Het verschil zit hem alleen in de wielen, die zijn kleiner en dus ook de afstand knie-stuur. En ze moeten 100.000x zo hard trappen bij een kleinere fiets Ik zou dus zelf voor 16 gaan ( hadden wij ook, maar kregen die andere van iemand)
2 weken voordat Mika 3 jaar werd zijn we naar een fietsenwinkel gegaan om te passen,er werd geadviseerd om voor een 18 inch fiets te gaan,hij was toen al 1m12. Ik dacht nou nee ik ga voor de 16 inch,en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar reuze spijt van heb,aangezien hij nu veelste groot is voor de 16 inch fiets. Over 2 maanden word hij 4 jaar en we gaan nu weer voor een nieuwe fiets kijken,hij was 16 juni nog 1m20 dus zal rond zijn 4de verjaardag 1m22 zijn,weet dan ook niet welke maat we nodig hebben. Maar voortaan luister ik toch maar naar het advies van de fietsenwinkel. gewoon je kindje laten passen en kijken wat het best past.
hier voor een 16 inch gegaan, zoonlief is nog echt onder de meter.. Zijn wezen passen/zitten in een fietsrenwinkel en de 12inch gebruikte hij als loopfiets... Op 16 inch fietste hij weg (met zijwieltjes) ook al kan hij nog niet bij de grond met z'n voetjes.
Onze meid heeft op haar derde verjaardag een 16-inch fietsje gekregen. Mijn schoonouders hebben bij fietsenzaken geinformeerd welke maat ze moesten hebben en daar werd aangegeven dat als je kindje kledingmaat 104 heeft, dat je dan het beste een 16-inch fietsje kunt kopen. Dit is onze meid haar eerste fiets, ze heeft nooit 12 inch gehad. Toen ze drie werd, was ze ongeveer 98-100 cm lang. Ze kon er meteen goed op fietsen. Het op-en afstappen ging wat moeilijker en ze kon niet goed met haar voetjes bij de grond als ze op de fiets zat. Maar het fietsen zelf ging super. Inmiddels zijn we bijna vier maanden verder en is ze weer wat gegroeid. Dus ze had echt geen kleiner fietsje moeten hebben, dat was zonde van het geld geweest.
Onze oudste fietste al ruim een jaar op een 12 inch. Toen ze drie werd was ze ruim een meter en wij hebben gekozen voor een 16 inch. Prima maat! Ze zit ook wel eens op de 18 inch van een buurmeisje en dat maakt eerlijk gezegd weinig verschil. Let wel op dat je een Europese fiets koopt en geen Chinese, want daar zijn geen banden en onderdelen van na te bestellen. Ik denk wel dat ze, als ze vijf wordt, toe is aan een grotere, maar dan kan deze door naar haar zusje. Voor ons is het om die reden niet zonde van het geld.