Zindelijk worden.. hoe lang heeft het geduurd?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ranu, 21 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ranu

Ranu Actief lid

23 aug 2012
    339
    0
    16
    NULL
    NULL
    Vanaf wanneer was jullie kleintje(s) zindelijk? Mijn zoon is nu 2,5 en ben sinds de zomer bezig met hem zindelijk te maken. Hij snapt het allemaal wel, maar hij wil gewoon niet naar de toilet. Al een paar weken nadat we waren begonnen ermee, ging het heel goed en gaf het ook heel goed aan. ivm vakantie was ik toen ook thuis en kon het goed in de gaten houden, maar sinds hij weer naar de opvang moest, ging het weer achteruit. Heb daar wel aangegeven dat we bezig waren met hem zindelijk te maken en dat hij het echt al goed aangaf zelf, maar einde van de week toen ik vroeg hoe het was gegaan, kreeg ik te horen dat hij niet wilde en dat ze hem ook niet wilde forceren. Thuis ging het toen nog wel goed, dus dacht een ander omgeving, misschien vindt hij het eng, dus begrijpelijk. Maar intussen is dat al een paar maanden terug en nog steeds geeft hij het nog niet zelf aan.
    Als we hem zelf brengen, dan gaat hij wel (vaak ook met tegenzin) en op de opvang gaat hij ook wel mee als ze de andere kindjes brengen. Maar het aangeven doet hij zelf nog niet en als hij het wel aangeeft dan is het vaak net te laat.
    Ik heb een nichtje van dezelfde leeftijd en die loopt nu al zonder pamper. Ze zeggen dat het bij jongens vaak langer duurt dan bij meisjes? Maar vind het wel heel lang duren nu en met een tweede opkomst zou het wel fijn zijn als hij onderhand toch zelf gaat. Graag jullie ervaringen en eventuele tips.

2. MHV

MHV Actief lid

10 feb 2013
    435
    30
    28
    Ik heb geen tips maar lees even mee!
    Mijn zoontje gaat braaf op het potje zitten maar er komt nog niks

3. tuc

tuc Niet meer actief

Hier van de zomer met 2,5 ook geprobeerd, het ging allemaal prima zolang ik zei dat hij moest gaan. Zelf gaf hij niks aan. Dat vond ik niet zindelijk zijn.
    Dus mee gestopt. Ik wilde nu in de kerstvakantie weer een poging doen maar nu is hij ziek.

Dochter was idd nog geen 2,5. Zoontje nu bijna 3.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Hier hetzelfde, alleen zoontje is nu al 3,5, dus ik zet het nu maar wel door. Als ik jouw was zou ik het even laten rusten en over een tijdje weer proberen.

5. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Mijn dochter was zindelijk met 3,5 mijn zoon met 2,5.

Wat bedoel je met "ben sinds de zomer bezig met hem zindelijk te maken" ?
    Mijn zoon was in twee weken ofzo zindelijk, daar kan je toch geen maanden mee bezig zijn?
    Waarschijnlijk is hij er nog niet aan toe, laat het rusten en probeer het over een paar weken of maanden nog eens.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier op 23 maand op 1 dag zindelijk.

Lukt het ook niet als je een potje in de living zet? Dan wordt hij er vanzelf aan herinnerd?

7. Ranu

Ranu Actief lid

23 aug 2012
    339
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik bedoel eigenlijk meer dat hij het niet zelf aangeeft wanneer hij zijn behoefte moet doen. Dat vind ik ook wel vallen onder zindelijk zijn. Hij snapt heus wel dat hele gebeuren dat hij naar de toilet moet gaan om zijn behoefte te doen, maar hij gaat gewoon niet zo graag. De eerste paar weken toen ik thuis was met hem ging het hier ook goed, maar daarna niet meer. Als wij hem zelf brengen, vaak ook met tegenzin. Vandaar ook deze topic voor ervaringen en tips;). Volgende week ben ik weer vrij, dus dan wil ik toch extra aandacht hier an besteden, dus tips zijn welkom :).

8. mamavanR

mamavanR Actief lid

6 sep 2011
    277
    13
    18
    Hier zijn beide kinderen in de zomervakantie zindelijk geworden.
    Allebei waren ze binnen 1 week zindelijk en gaven ze het zelf ook aan als ze moesten.
    Mijn nichtje is een maandje jonger dan onze dochter en daar waren ze al vanaf januari mee bezig om haar zindelijk te krijgen. Tot op heden draagt ze nog steeds een luier, ze wil gewoon echt niet.
    Ze hebben dit punt met het cb besproken en die zeiden ook dat ze het beter dan een tijdje konden laten rusten en na een paar weken weer proberen.
    Oftewel probeer niet teveel te pushen, het komt vanzelf (met natuurlijk wel een uiterlijke leeftijd dat ze zindelijk moeten zijn en ze het ook gewoon volledig snappen)

9. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    hier een zoon van 3 jaar en 3 maanden en nu sinds een week zindelijk. al vele malen geprobeerd, maar plassen gaf hij zelden zelf aan... vaak een ochtendje of middag zonder luier laten lopen, potje in de woonkamer en we zien het wel...
    tot ik vorige week dus ook weer een poging deed, in de ochtend ging het heel goed, in de middag hadden we een afspraak en deed ik hem een luierbroekje aan, aan het einde van de dag zat het broekje vol en zei zoon : tja mama ik heb toch een luier aan dan mag dat toch! ;)
    vanaf toen dus overdag geen luier ofzo meer aan en het gaat super goed.:D

ik denk dus dat jou kindje het nog niet goed genoeg voelt, er totaal niet mee bezig is en wil zijn... het komt goed, er komt een dag dat ze zindelijk zijn!
    laat het rusten en breng hem bijvoorbeeld alleen voor en na het slapen naar het toilet. en over een paar maanden weer een nieuwe poging doen.

10. Koon

Koon Niet meer actief

Hier 2 dagen na zijn 3e verjaardag binnen een paar dagen volledig zindelijk.
    Daarvoor al 2x eerder geprobeerd, maar na een week met vele ongelukjes gestopt.

11. Liefste baby

Liefste baby Actief lid

3 jul 2014
    189
    7
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben toch erg nieuwsgierig hoe jullie dat dan allemaal doen, binnen een paar dagen zindelijk.....? Onze zoon plast op het toilet, maar omdat wij hem daar opzetten. Hij geeft het eigenlijk nog niet zelf aan, dus plast regelmatig in zijn luier en poepen doet hij nog niet op het toilet. Mijn vraag is dus, hoe hebben jullie dat gedaan? Gewoon de hele dag in een onderbroek ofzo?
    Thanks

12. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Volgens mij is het aangeven dat ze moeten juist het zindelijk zijn.
    Kinderen die een plasje doen als hun ouders hen op de wc zetten, zijn m.i. nog niet zindelijk (ik maak wel eens een grapje dat de ouders dan goed getraind zijn, maar dat grapje valt vaak niet in goede aarde :D ).
    Ik heb ze nooit om de zoveel tijd op de wc gezet.

De enige tip die ik heb is: houd het leuk. Als het met tegenzin gaat of zelf onder dwang, dan gaat het niet lukken denk ik.
    Mijn dochter kon ik stimuleren door stickers te laten plakken.
    Ze mocht een sticker plakken als ze aangaf dat ze naar de wc moest en ook daadwerkelijk op de wc (of potje) plaste.
    Mijn zoon vond het al leuk dat ik enthousiast was.
    Hem heb ik in de zomer veel in zn blote billen laten lopen, zodat hij goed merkte wanneer hij moest.

13. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Onze dochter was met 2 jaar een paar weken zindelijk... Daarna was het ineens klaar op poepen na dat deed ze altijd op de wc.
    Met 2,5 heeft mijn man op een zondag de luier uitgelaten en binnen een week was ze dag en nacht zindelijk (maximaal 5 ongelukjes die week) toen gaf ze het ook niet zelf aan.

Na die week wel en we hebben nooit een terug val gehad.

14. Tamar86

Tamar86 Lid

30 jun 2014
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees dat het vaak al snel wordt opgegeven, na bijv. een week met ongelukjes. Of als het even niet lukt gelijk weer luier aan en over een tijd (maanden??) weer proberen. Naar mijn idee is het ook vooral heel veel energie in steken, het leuk maken met stickers o.i.d. en niet te snel opgeven. Hier met 1,5 jaar luier uitgedaan overdag, ja veel gedweild en gewassen, maar voor zijn 2e jaar zindelijk overdag en s nachts. Honderden stickers geplakt waardoor het leuk bleef. Natuurlijk ligt het helemaal aan het kindje maar papa en mama moeten niet te snel opgeven, dat breng je ook over op je kindje naar mijn idee. Pushen of boos worden werkt overigens weer averechts, beetje de middenweg zoeken.

15. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Hier vanaf 2 jaar geprobeerd eerst interesse daarna niet meer, ze wilde absoluut niet op de wc of potje. Nu gisteren heeft ze gepoept op het potje. Vandaag had ze ook interesesse en geplast gepoept op potje. Had daarna luier uitgedaan, vroeg haar net of ze moest plassen zei ze ja en ging op het potje, zit ze nu nog steeds erop. Wilde haar poep en plas niet weggooien vanochtend haha. Nu extrw interesse dus. Hopelijk gaat het goed. Ze wordt eind januari 3 jaar

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk de hele dag in een onderbroek. Mijn dochter is al meer dan een jaar zindelijk, maar als ik haar een pamper aandoe, plast ze daarin hoor. Extreme conditionering, denk ik. Ik snap niet hoe je zindelijk zou maken met een luier aan? Dat lijkt me net heel onduidelijk qua boodschap naar je kind toe.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Onze jongste was een beetje een aparte ;). Ze was met 2,5 jaar zindelijk. Ze kreeg bij uitjes voor de zekerheid nog wel een luier aan, maar plaste nooit in de luier. En bij nachtzindelijkheid was het nog gekker, met luier aan plaste ze nooit in haar luier, zonder luier plaste ze in bed. Heeft een half jaar geduurd voordat ze droog bleef zonder luier ;)

Maar ze kwam helemaal zelf met het zindelijk worden, wij hebben er niets aan gedaan. Dat scheelt misschien, ze wilde niet meer in de luier plassen. Bij de oudste ook weinig aan gedaan, wel een beetje gaan sturen toen ze bijna 3 was en toen was ze binnen een week zindelijk en een paar maanden later ook 's nachts.

18. typje

typje Fanatiek lid

14 dec 2009
    2.683
    0
    36
    Verzorgende IG in een verpleeghuis met een suppper
    Hier.....Grunnen
    Begonnen met 2,5 en zindelijk met 3,5 ( poepen en plassen)
    Plassen eerder trouwens en nu dmv stickerbeloningen poepen eindelijk ook. Was toch een beetje eng om te poepen op het grote toilet;)

Met 4 jaar ook snachts zindelijk, moest wel mijn wekker een paar nachten zetten om hem te wekken voor het plassen. Nu gaat hij zelfstandig naar het toilet snachts ( meestal 2x )

19. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Lijkt hier wel aardig te lukken hoor (met een luier aan).
    Maar ik ben vrij vroeg gestart met potje/wc en Dl ziet luier nu gewoon als een ander soort onderbroek geloof ik. Ze wil graag haar luier droog houden, en plast dus op de wc. Onderweg kunnen we niet altijd naar een wc, dus daarom draagt ze nog wel een luier. (En omdat ze nog wel het liefst ergesn alleen poept, en dus niet op de wc).

20. Ranu

Ranu Actief lid

23 aug 2012
    339
    0
    16
    NULL
    NULL
    Thanks dames voor jullie reacties. De stickers idee vind ik wel goede. Ga ik ook proberen. Wij deden belonen met centjes voor zijn spaarpot, werkte ook prima in het begin. Misschien dat we met stickers hem weer kunnen motiveren.

Deel Deze Pagina