Overdag al vrij lang zindelijk maar 's nachts en tijdens middagslaapje lukt het niet!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door SuusW, 5 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SuusW

SuusW Actief lid

5 mei 2010
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze oudste dochter (april 2008) van bijna 3,5 is al sinds februari 2011 overdag zindelijk. Met dank aan de creche waar ze er mee begonnen zijn, en zien plassen doet plassen ;)

Alleen 's nachts lukt het nog absoluut niet. Ze word vaak met een hele volle luier wakker. Ook als ik 's avonds even bij haar ga kijken heeft ze vaak al in haar luier geplast. Ondanks dat we haar altijd laten plassen. Het is een kind dat goed en lang slaapt, ze gaat er rond 19.30 uur in en doordeweeks moeten we haar vaak rond 07.30 wakker maken. In het weekend slaapt ze soms wel tot 08.30 en roept ons dan als ze wakker is. Ze is dus niet gewend zelf haar bed uit te gaan. Ik heb het idee dat ze op dat moment ook in haar luier plast, dus bewust. Na het opstaan hoeft ze nl. eigenlijk nooit meteen te plassen.

Tijdens haar middagslaapje van vanmiddag ging het ook mis. 's Middags slaapt ze zonder luier, omdat het vaak wel goed gaat. Ik laat haar dan plassen voordat ze gaat slapen. Maar goed, het ging dus mis vanmiddag. Ze ontkent het dan in eerste instantie en zegt... "nee mama, ik heb niet geplast het is zweet". Ze vindt het ook niet heel vervelend, ze slaapt er gewoon doorheen en merkt het blijkbaar niet.

Mijn vraag is: Wie heeft dit ook meegemaakt en hoe heb je het aangepakt ? Of is het misschien beter om er helemaal geen aandacht aan te schenken (juist ook omdat het slapen nu helemaal geen probleem is) en gaat het vanzelf over?

2. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mijn dochter is een paar maanden ouder dan de jouwe, sinds december overdag zindelijk. En ik was in de veronderstelling dat ze dat snachts ook wel snel daarna zou zijn. Niet dus ;)

Soms was ze 5 ochtenden op rij droog en daarna weer 3 weken een bomvolle luier. Geen pijl op te trekken.

Vorige maand zette het door, die 5 ochtenden werden er zes en de volle luiers bleven weg. Ze durfde nog niet zonder luier te slapen, maar sinds 2 weken doet ze dat wel en nog geen ongelukjes gehad.

Zolang haar luiers smorgens nog vol zijn, voelt ze schijnbaar nog niet dat ze moet plassen (of vindt het niet erg) en dan kun je er volgens mij weinig mee. Ik heb er in elk geval niks mee gedaan. Overdag zindelijk zijn vind ik ideaal en was ik erg blij mee. Of ze snachts wel of niet zindelijk is, maakte me eigenlijk niet zoveel uit zeg maar.

3. SuusW

SuusW Actief lid

5 mei 2010
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, inderdaad, ik neig op zich ook naar het laatste, er gewoon niks mee doen. Alleen vind ik dat er zo lang zit tussen het overdag zindelijk zijn en 's nachts. Ik had verwacht dat ze het wel vervelend zou vinden, zeker nu ze een jonger zusje heeft. Baby's = luiers. Maar dat doet haar ook niks. En die pampers van tegenwoordig zijn natuurlijk ook veeeeel te comfortabel ;)

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Als ze `s middags zonder luier in bed plast en de luier is `s morgens bomvol dan is ze er nog niet aan toe. Kijk als je nu zeker wist dat ze er expres in plast omdat ze geen zin heeft om op te staan dan kon je er wat mee doen, maar ik denk dat het meer frustratie oplevert (en veel natte was) als je de luier uit zou laten. Weet ook dat je overdag kunt trainen, maar dat zindelijkheid als ze slapen niet te trainen is, ze moeten leren wakker te worden als ze moeten plassen. En het kan ineens zo ver zijn, dochter wilde het vorig jaar heel graag, maar elke ochtend of af en toe een keer was ze droog (lukte dus nog niet) en ineens was ze droog `s morgens (afspraak was na 3 droge nachten dat ze dan in een onderbroek ipv luierbroekje mocht slapen) en nooit een ongelukje gehad.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het schijnt wel normaal te zijn om nog best lang 's nachts een luier aan te moeten. Zolang haar luier na een nacht niet droog is, zou ik gewoon die luier aan blijven doen. Ook tijdens haar middagslaapje. Mocht die luier droog blijven, doe je die 's avonds toch weer aan? Wij deden ook wel eens 2 nachten met een luier (als ie droog bleef dus ;)).

Ik dacht dat het bij Eva nog wel lang zou duren voordat ze 's nachts droog zou blijven, want dat las ik altijd overal, maar een paar maanden nadat ze zindelijk was overdag had ze 's nachts ook geen luier meer om.

Eva roept ons trouwens altijd als ze moet plassen, ik weet ook niet waarom, want ze heeft onze hulp helemaal niet nodig, wij zitten erbij en zij gaat plassen (potje op haar kamer) en haar billen afvegen en weer in bed. Dan een kus en dan slaapt ze weer. Typisch ;). 's Ochtends komt ze wel gewoon haar kamer uit (heeft ook lang geduurd trouwens, tot 3,5 jaar ongeveer riep ze ons altijd en als we dan haar kamer binnen kwamen, kwam ze uit bed).

6. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

hier heeft het 8 maanden geduurd voordat ze ook `s nachts zindelijk was (februari overdag en oktober 2010 ook `s nachts).

@Snoopy1979: leuke foto`s van je meiden in je banner!

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dank je!

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Gewoon laten gaan.. Hun lichaam moet zelf gaan leren dat het wakker wordt als er veel druk in de blaas komt, en dat het minder urine aanmaakt tijdens de slaap. Wanneer dit gebeurd verschilt erg per kindje. En is ook niet echt te oefenen, zoals overdag-zindelijkheid.

's avonds wakker maken kan bijv al juist dit proces verstoren..

Hier zat er 3 maanden tussen, maar dat was bij 3j6m en 3j9m.. Dus sowieso al laat..

9. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hier geen baby in huis, maar ook mijn dochter vindt...baby=luiers. Haar logica 'ik draag libero mama, dat is geen luier' (luierbroekje dus :D)

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm volgens mij kan er zomaar een jaar tussen zitten...
    en het is bovendien geen aangeleerd gedrag maar iets dat echt vanzelf moet gaan.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

ik kan zeggen dat het niet aan pampers ligt. mijn zoontje slaapt dus niet als hij moet plassen of wordt wakker wanneer hij in zijn slaap geplast heeft(sinds 3 weken). hij is ook veel jonger en ik baal ervan dat ik tegen 5 uur in de ochtend mijn bed uit moet komen omdat hij het echt niet leuk vindt als hij geplast heeft (met luier om). hij heeft 3 weekjes n poo en hij is droog na middag slaapje en vanochtend bijvoorbeeld na het verschonen en flesje om 5:30, was hij droog om 9uur in de ochtend. hij is nog veel te jong om zelf op n poo te zitten, hij kan ook nog niet uit bed komen(ledikant). ook 21 uur in de avond slaapt hij nog niet totdat ik hem op po zet. het ligt aan het kind hoe vast hij/zij slaapt. mijn zoon is een slechte slaper. liever een goed slapend kind met luier om dan n kindje dat slecht slaapt omdat ie zijn plas wel voelt.

12. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon is overdag al een tijd lang zindelijk, 's middags komt hij ook droog uit bed. Maar 's nachts nog met een dikke natte luier... dus hij is 's nachts ook nog niet zindelijk. Ik was vroeger ook laat 's nachts zindelijk, ik slaap nl erg vast en mijn zoon blijkbaar ook. maar goed die ene luier 's nachts nog kan ik ook niet wakker van liggen haha ;) het komt vanzelf.

13. SuusW

SuusW Actief lid

5 mei 2010
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, dat is nog vervelender inderdaad! Ik zal niet meer klagen ;) We gaan ons nu eerst maar concentreren op de speen afleren. Heb wat leuke tips hier opgedaan. Dus iedere avond wordt er nu een speen doorgeknipt en weggegooid. Nog 2 en dan heeft ze er geen een meer. Die luier komt dan wel..

Belize sterkte met je zoontje...

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje was met 23 maanden al dagzindelijk. Twee maanden later was hij ook droog tijdens zijn middagslaapje maar de nacht? Dat kan hij nu sinds 2 weken zeggen.. Hij is inmiddels bijna 38 maanden! Er heeft hier dus ruim een jaar tussen zindelijk overdag en zindelijk 's nachts gezeten. Hij heeft het allemaal zelf bepaald (met de nodige hulp natuurlijk). We hebben hem wel gestimuleerd (stickers plakken na de droge nacht) en luierbroekjes aangeschaft voor de nacht maar dat was het wel. Wel een volle luier? Goed geprobeerd en daar is dat ding voor! We laten hem wel nog even plassen als manlief gaat slapen. Dit zou ik liever niet doen maar we merken dat zoonlief heel graag helemaal droog wil zijn en dus helpen we toch maar een beetje

15. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Mijn dochter was met 2 1/2 overdag zindelijk en ze draagt nu nog steeds een luierbroekje 's nachts. Dit kan je niet afdwingen en moet gewoon vanzelf een keer komen.
    De oudste van mijn vriendin wordt eind december 7 en heeft nog steeds een vol luierbroekje 's morgens. Ze vind het vreselijk, maar je kan er gewoon heel weinig tegen doen.

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dankewel!vanochtend weer; om 5:15uur, had een warmplasluier en riep 'mama natte broek', dat, terwijl hij luier om heeft en dat is niet eens vol, heeft n keer geplast, dat kan ik zien en wakker geworden en wilde op po, maar kwam niks uit natuurlijk.pfff om tegen 6 uur weer in bed en hij slaapt nog steeds. ik laat hem dan slapen.

17. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Mijn zoon wordt in december 4 en is al anderhalf jaar zindelijk overdag. Maar hij heeft 's nachts een nog steeds een luierbroekje aan en die is 's morgens volledig afgevuld haha. Och ja, gaat wel een keer over denk ik dan. Als hij 18 is zal hij hem wel niet meer aan hebben...

18. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    onze dochter was met net 2 overdag zindelijk. nu bijna 4 en nog steeds s'nachts niet zindelijk. ook haar luier nog heel vol, zelfs al s avonds, ook al drink ze een poosje voordat ze naar bed gaat niet. dus wij wachten gewoon af. ze zal er nog niet aan toe zijn denk ik dan. volgens mij hoef je er pas wat mee als ze 6 zijn.

19. Cil

Cil Actief lid

26 jul 2008
    262
    0
    16
    's-Gravenhage
    Mijn zoontje was met 2,5 jaar overdag zindelijk een week later was hij ook in de nacht zindelijk. Is hier erg snel gegaan allemaal.

20. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Mijn zoontje is pas sinds 3 weken overdag zindelijk, ik ben al blij dat we van 6 luiers per dag naar 1 per dag zijn gegaan haha. Tijdens zijn middagtuk blijft ie wel droog. Ik zie wel wanneer hij aan de nacht toe is.

Deel Deze Pagina