Hier is zl ook vanaf rond zijn 2e verjaardag aan r rommelen met zijn middagslaapje. De ene x slaapt hij wel, de andere X niet. Zo ongeveer in de dag wel/niet. Hij wil niet altijd naar bed gebracht worden, maar uiteindelijk pikt hij dat iedere dag pfima. Hij mag een speelgoedje meenemen en/of een boekje. Wat me opvalt is dat hij wel altijd eerst een tijdje rustig ligt, en dan wel of niet in slaap valt. Als hij dan niet in slaap is gevallen dan gaat hij pas na 30 tot 60 min kletsen of mij roepen. Zodra dat gebeurt doe ik geen moeite hem in slaap te krijgen, lukt vaak toch niet en anders vind ik het gewoon te laat voor hem om nog te slapen. Ik laat hem ml. Uiterlijk tot 3 uur/half 4 slapen. Als hij slaapt dan varieert de tijd nog wel eens, soms 3 kwartier, maar ik maak hem ook vaak genoeg na 2 uur slaap wakker. Als hij in de middag geslapen heeft slaapt hij vaak wel pas laat in, en moet ik vaak 1x naar boven om nog n x weltrusten te zeggen. Maar ook daarna ligt hij nog rustig rond te kijken voor hij in slaap valt. Zonder middagdut slaapt hij direct. Ik vind t wel prima zo, ik kan hem niet dwingen te gaan slapen. Maar ik heb wel vrij makkelijk praten wat hoewel hij zichtbaar moe is, wordt hij niet chaggie. Overigens slaapt hij sinds dit gerommel in de ochtend langer, tot een uurtje of half 9, 9 uur. Dus haalt hij dezelfde slaapuren als met middagdutje, nl een uurtje of 13,5.
Onze zoon was ook klaar met slapen tussen de middag toen hij zo'n beetje 2, 5jaar was. Ging hij nog wel naar hed was het 's avond lang leve de lol ... Het is even wennen, doorzetten en een aantal keer je mantra opnoemen om de middag door te komen maar ineens ging het makkelijker. Wij aten vroeger zodat hij om 18:15naar boven kon en gewassen/gedouchd kon worden en dan tussen 18:30 en 19:00 lag hij er in. Ik legde hem 's middags op de bank met de tv aan of we lazen samen een boekje.En aan het eind van de middag ging io even met hem naar buiten om frisse neus te halen (ook weleens gewoon in de tuin) maar vaak naar de spspeeltuin om de hoek. Als ik dat niet zou doen zou hij op de bank in slaap vallen.