Qua opvoeden altijd het gevoel gehad dat we het best aardig deden maar ik zit nu even vast. Onze peuter gaat sinds kort zelf zijn bed uit. Voorheen bleef hij altijd in bed tot het lampje aan was en hij ons mocht roepen om de dag te beginnen. Ook als hij in bed plaste of bang was riep hij ons en gaan we altijd. Nu heeft hij ontdekt dat hij op eigen houtje het huis kan verkennen in het holst van de nacht. Zo hebben we hem al een keer met dekbed en al op de bank aangetroffen omdat hij daar wilde slapen. Is hij in de kluskamer (badkamer in aanbouw) geweest en heeft hij een schroevendraaier mee zijn bed ingenomen. Iedere escapade wordt door ons beantwoord met het dicht doen van de traphekjes, kluskamer op slot e.d. en hebben we weer een babyfoon op zijn kamer. Maar hij is zo gehaaid dat hij met minimaal geluid zijn kamer uitsluipt zonder ons wakker te maken. Vaak kom ik bij de nachtvoeding van zijn zus achter dat hij eruit is geweest of in het geval van vandaag dat we hem uit bed halen en zijn hele gezicht onder heeft gestift. Heeft hij uit de kast naast zijn kamer een stift gepakt, zichzelf onder gekliederd maar ook de tekeningen die ik van hem wilde bewaren doorgescheurd en beklad. Kortom we moeten wat maar waar voorheen het gesprek hielp en samen een afspraak bedenken zegt hij nu doodleuk: ik denk niet dat m. zich daar aan gaat houden. M. wil graag uit bed. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Wij waren voorheen niet van straffen of belonen en dat is ook nooit nodig geweest. Uitleg voldeed. Deze fase is duidelijk anders en ben ik vreselijk uit mijn comfortzone.
Ik denk dat je met belonen moet gaan werken. In bed blijven Is een sticker, of mag hij een boterham met zoet beleg ipv worst als ontbijt, mag hij in de ochtend even tv kijken oid. Verzin het maar, iets waar hij gevoelig voor Is (kan heel klein zijn, zoontje kan ik bijvoorbeeld goed belonen Door hem applaus te geven en te juichen als hij iets goed doet). En stiekem moest ik wel lachen om jullie boef, wat een draakje en wat kan hij stil doen!
Een traphekje in de deuropening is misschien een idee? Voorkomt een hoop gevaarlijke situaties en dooft het gedrag vanzelf uit zonder strijd Je kan natuurlijk dan aan hem uitleggen dat het traphekje voor zijn veiligheid even dicht moet omdat hij snachts op stap gaat, wat gevaarlijk kan zijn en dat jullie het straks weer openlaten als het hem wel lukt om op zijn kamer te blijven.
Oh ik moet er eigenlijk ook wel om lachen. Het is hier herkenbaar. Onze dochter gaat ook muisstil uit bed alleen spookt ze niet zo veel gekke dingen uit. Ze kruipt steeds bij haar broer in bed. Hier heb ik een mooie sticker beloningskaart gemaakt. Als ze in haar bed blijft mag ze een sticker plakken. Uiteraard ga ik naar haar toe als ze angstig is etc. Is hij ergens fan van? Bijv Cars, dan een Cars beloningskaart knutselen en Cars stickers laten plakken.
Hem heel kalm en rustig uitleggen dat als hij niet in bed kan blijven hij helaas weer in zijn ledikant moet.
Zo'n vogeltje ofzo dat reageert op beweging en dan begint te zingen voor z'n deur zetten. Zodra hij z'n kamer uitgaat hoor je dat dan dus
Ik heb weleens als tip gehoord: Als je de deur dicht doet een pollepel eraan hangen, die valt naar beneden, daar wordt je wakker van en als het mee zit schrikt hij ervan en loopt hij terug. (Werkt niet zo goed met tapijt .
Wat zijn jullie snelle reacties fijn!! Ik vind het traphekje in de deuropening echt een top idee. (de afgekeurde ikeahekjes liggen nog in de schuur!) En daar was ik zelf nooit opgekomen. Om eerlijk te zijn moeten wij er ook om lachen maar het zit me gewoon niet lekker dat zijn veiligheid in het geding komt met deze avonturen. Fijn dat jullie zo praktisch meedenken. Meer ideetjes / soort gelijke verhalen zijn welkom.
En anders misschien een haakje bovenin oo zn deur? Of zo’n veiligheidshaakje die je in de keuken kan gebruiken? Over een traphekje klimt hij denk ik ook heen? Wel vervelend zeg! Elke morgen dus weer spannend wat ie uitgespookt heeft... Stiekem moest ik er ook wel om lachen, wat een boevenstreken op die tijdstippen, haha
Ben je niet bang dat hij daarover heen gaat klimmen? Hij ziet waarschijnlijk wel dat er aan de andere kant geen trapgat zit en in het slechtste geval gaat hij het rekje dan als klimrek gebruiken, hij heeft immers iets in zijn hoofd gehaald. Grote kans dat je er wel wakker van wordt, maar mocht hij wel gaan klimmen dan is misschien de volgende stap dat hij het ook bij het traprekje bij de trap gaat proberen met alle gevolgen van dien.... Misschien denk ik te ver door hoor, maar moest er gelijk aan denken toen ik het traphekje las.
Ik zou ook denken dat hij erover gaat klimmen. Zo’n haakje op de deur, of zo een met schuifketting? Al ben ik niet zo van de deur afsluiten, maar in dit geval is het veiligheid boven autonomie denk ik dan maar. Wij voeden ook op zonder straffen en belonen, dus een stickerkaart komt er hier niet in. Wellicht is het toch ook weer zo’n fase van autonomie aftasten.
Traphekje zou hier niet werken dus zou haakje doen. Zo'n beweging sensor met geluid klinkt ook goed maar vraag me af of ze niet gauw doorhebben dat ze er overheen moetrn stappen?
Wij hebben bovenin de deur een haakje. De deur staat de hele nacht op een kiertje. Zou er gewoon voor zorgen dat ie zelf z’n kamer niet meer af kan. Kunnen aardig wat ongelukken gebeuren als ie zelf het hele huis door kan in de nacht.
Ons mannetje is geen held als het op klimmen aankomt dus daar heb ik wel vertrouwen in. Mijn man vond de gedachte opsluiten in de kamer geen goed idee. We zijn voor een bewegingssensor gegaan die ze ook bij demente bejaarden gebruiken. Zodra de deur opengaat, gaat onze telefoon af en kunnen we direct actie ondernemen. In zijn eigen kamertje mag hij rommelen maar hij mag zijn kamer niet uit. Afgelopen nachten ging het nog niet top maar ik heb nu weer het gevoel dat we als ouders op de goede weg zitten. We kunnen hem meteen na zijn misdraging aanspreken en het lukt hem nu niet meer om gekke/onveilige dingen te doen want wij zijn er meteen bij. Haha dit wordt wat als.hij straks 16 is.
Die afgekeurde traphekjes kan je trouwens zo inleveren bij Ikea, geen bon nodig. Je krijgt dan een kadokaart met de originele prijs saldo.
Ja dat wilde ik ook gelijk zeggen. Vorige week heb ik 1 zo’n traphekje ingeleverd, kreeg €40 terug!!!! Daar had ik niet op gerekend (wist niet meer wat ie ooit had gekost)
Heel simpel toch, inderdaad klink omhoog en als ie die toch nog open kan maken, klink eraf aan de binnenkant. En dan dus afspreken dat als hij voortaan gewoon in zijn bed blijft dat de klink dan weer terug komt. Je hebt een babyfoon op zijn kamer dus als er wat is kan hij gewoon roepen.
Herkenbaar! Wij hier met onze draak gehad. Ze is nu bijna vier maar o o. We hebben de deurklink van de tussendeur beneden er steeds uit als we gaan slapen. Dan krijgt ze die niet open. We hebben haar weleens om 6 uur s ochtends op de bank gevonden beneden en had ze een zak chips open geknipt want ze had honger. En we hebben net een nieuwe keuken en geen bovenkastjes meer... dus ja wat moet je dan... Beloningsbord werkt wel! Voor de zekerheid doen we nog ff de deurklink eruit hoor.
Is dit in geval van brand niet gevaarlijk? Ligt die deur niet op een vluchtroute? Anders kun je misschien beter een schuif oid gebruiken.