ik heb een vraag, hoe gaat het in andere gezinnen: mijn dochter van 3,5 wil graag s nachts plassen, maar dan moeten wij er met haar naar de wc toe, wij moeten dus ook uit bed. vanaf wanneer kan je van een kind verwachten dat ze s nachts helemaal zelf naar de wc gaan? En, iemand nog tips? ik dacht zelf aan een nachtlampje en een luierbroekje. Hoe pakken jullie dit aan?
Ik zou denk ik niet kiezen voor een luierbroekje want je wil de zindelijkheid trainen.. of bedoel je een broekje zodat ze het zelf uit kan doen? Want dan is het idd een goed idee en dan met een klein lampje zodat ze lan zien waar ze heen loopt. Misschien nog een wc opstapje erbij? Hoe laat plast ze voor het laatst? Misschien kunnen jullie haar nog laten plassen als jullie zelf naar bed gaan en redt ze het dan tot de volgende ochtend. Waarbij moeten jullie haar snachts eigenlijk helpen en hoe laat en hoe vaak etc? Ik merk dat het moeilijk antwoord geven is omdat dat niet helemaal duidelijk is.
wij zetten haar om elf uur op de wc en s ochtends is haar luier helemaal nat. ze moet s nachts zeker 2 keer naar de wc.
Tja, mijn dochter (kalenderleeftijd 7, maar verstandelijk jonger) moet 's nachts/'s morgens vroeg vaak plassen en roept ons dan ook altijd. Ik heb er een problemen mee. Wij hebben boven geen wc en ze vindt het te spannend om in het donker alleen naar de wc te gaan. Jouw dochter is 3,5 dus ik vind het helemaal niet vreemd dat ze nog graag wil dat er iemand mee gaat. Luierbroekjes oid zou ik niet aan beginnen, dat is m.i. echt een stap terug. Eventueel een potje op haar kamer zetten, maar dat vind ik zelf eigenlijk wel een beetje vies. Mijn advies zou dus eigenlijk gewoon zijn om je erbij neer te leggen en gewoon ook even eruit en met je dochter mee naar de wc te gaan. EDIT: Ah, ik begrijp nu pas dat je dochter 's nachts nog helemaal niet zindelijk is. Nou ja, eigenlijk verandert er dan niet veel aan mijn antwoord, want ik vind 3,5 nog steeds erg jong om 's nachts zelf naar de wc te gaan. Luierbroekjes zullen vast geen verschil maken ten opzichte van een luier.
Ik zou trouwens wel stoppen met haar om 23.00 uur nog op de wc te zetten. Het heeft blijkbaar geen zin als ze in de ochtend alsnog een volle luier heeft en misschien werkt het zelfs wel averechts omdat je haar uit een diepe slaap haalt en ze daarom wel 2x wakker wordt 's nachts.
Mijn jongste is bijna 3,5 en ik laat haar gewoon zelf naar de wc gaan. Ze wilde het heel graag en ook al vind ik haar wat jong (ze veegt niet altijd even goed af ), ik wil haar ook niet remmen. Hier zijn we gewoon gelijk met nachtluiers gestopt, toen ze aangaf zelf naar de wc te willen en dat gaat tot nu toe prima! Voor het slapen gaan we samen nog even en s nachts mag ze zonodig alleen. Als je dochter zelf een luierbroekje makkelijk aan en uit kan doen, zou je dat kunnen overwegen. Anders is het miss een idee om het gewoon eens luierloos te probeten. Wie weet is ze er gewoon al aan toe?
Je dochter is nog niet zindelijk begrijp ik. Zou d'r gewoon een luier om doen en alleen naar de wc als ze daar zelf om vraagt. Je verstoord naar mijn idee elke avond haar nachtrust en het heeft blijkbaar ook geen nut. Onze zoon is wel zindelijk s nachts maar gaat ook nog niet zelf. Meestal roept hij of soms huilen, ik haal m uit bed en breng m naar de wc, met 2 minuten liggen we allemaal weer in bed. Een enkele keer gaat hij wel zelf, dat is meestal s morgens vroeg als het lampje van z'n wekker al brand.
Mijn dochter gaf op haar 4e verjaardag aan dat ze geen luier meer om hoefde snachts. Zij sliep op zolder en wij hadden alleen beneden een wc. Ze heeft bijna een jaar het potje naast haar bed gehad, hier ging ze snachts plassen als ze moest. Toen ze bijna 5 was zijn we verhuisd. Ze slaapt nu weer op zolder maar nu hebben we wel een wc boven waardoor ze maar 1 trap af moet. Heeeeeel soms gaat ze snachts plassen maar meestal hoeft ze niet en gaat ze de volgende ochtend pas weer. Alleen als ze veel spanning ervaart zoals met sinterklaas of wanneer ze bijna jarig is, plast ze nog in bed.
Ik dacht ook direct, is een potje naast haar bed geen optie? Zeker als je dat heel erg grote-meiden-achtig brengt als dat ze dan helemaal zelf kan plassen en weer terug in bed kan gaan, werkt dat misschien? Als ze echt helemaal zonder luier is en je gaat een tijdje mee als ze je roept kan het sowieso wel zin dat ze het "ineens' zelf doet. Zeker als je alleen maar fysiek aanwezig bent zonder al te veel praten etc. Kan zomaar ineens zijn dat ze het zelf gaat doen als het in haar systeem zit.
Toen mijn dochter met 2,5 jaar net zindelijk was hadden we een potje op haar kamer staan. Vanaf 3,5 jaar gaat ze gewoon zelf naar de wc als ze moet, ze roept ons niet 's nachts.
Ze is dus duidelijk nog niet nachtzindelijk. Waarom dan haar wakker maken en dus uit haar broodnodige slaap halen? En waarom 's nachts naar de wc gaan, als ze toch een luier aanheeft? Op 3,5 jaar alleen naar de w.c gaan tijdens de nacht vind ik behoorlijk vroeg. Als het echt moet: potje naast het bed.
Als een kind 'a nachts aangeeft dat het moet plassen, zou ik het wel naar de wc laten gaan, dat is toch een begin, ook al plassen ze alsnog in hun luier. Zou een potje op de kamer doen, in het begin riepen ze ons dan alsnog, prima. Op een gegeven moment lukte het wel zelf en vanaf een jaar of 5 gingen ze zelf naar de wc beneden.
Hier gaat ze zelf naar de wc ‘s nachts, kruipt daarna ook weer zelf in bed. Alleen laat ze altijd alle lampen aan, dus dan moet ik er alsnog uit om alles weer uit te doen Ze wilde op een nacht geen luier meer, ik heb gezegd dat ze dan wel naar de wc moet anders wordt het bed nat, en dat was ‘t. Ik maak haar nooit wakker om te plassen en 9vd10 keer - of eerder 29 vd 30 keer - slaapt ze de hele nacht door zonder naar de wc te hoeven.
Zoontje is ook 3.5. Hij is allang nachtzindelijk, maar is vaak nogal de weg kwijt als hij s nachts wakker wordt om te plassen. Dus in de praktijk helpen we hem. Ook is het voor hem nog wel een toer om op de wc te komen, als hij dat slaapdronken zou proberen eindigde hij denk ik in de pot
Gewoon met je dochter mee naar de wc gaan in de nacht als ze hierom roept. Goed dat ze dit al aangeeft in de nacht, ze voelt het dus soms wel al een beetje aankomen, maar het feit dat ze in de morgen nog wel een natte luier heeft geeft ook aan dat ze dit in de nacht niet altijd voelt aankomen. Gewoon goed laten plassen voor het naar bed gaan en dan meegaan naar de wc wanneer ze hier zelf om roept, zou haar er idd niet voor wakker maken, lekker laten slapen. Je zou er idd eventueel voor kunnen kiezen om een luierbroekje aan te doen, deze kun je sneller weer omhoog trekken na het plassen, dus sneller weer in bed. Maar heb ook begrepen dat die minder opnemen dan gewone luiers. En idd eventueel een potje in de slaapkamer/badkamer neerzetten, zodat je in de nacht niet naar beneden hoeft. Mijn dochter is ook 3,5 en in de nacht niet zindelijk. Overdag gaat ze wel eens zelf naar de wc, maar vaak wil ze toch dat ik help. In de nacht heeft ze ook gewoon een luier om en regelmatig is ze droog, maar ook vaak genoeg wel een plasluier, nog niet nachtzindelijk dus. Roept ze me in de nacht om naar de wc te gaan dan help ik haar hierbij (ze heeft een potje op haar slaapkamer) en daarna weer lekker haar bed in met een luier om. Maar hier roept ze me nog vaak genoeg in de nacht, als ze dorst heeft, wakker is of dus moet plassen etc, ze komt zelf haar bed niet uit (ook in de ochtend roept ze me als ze wakker is geworden en blijft ze zelf in bed). Maar dat hoort erbij vind ik het helpen in de nacht, als mijn dochter haar bed niet uit durft dan kom ik gewoon naar haar toe.
Wij hebben ook een pot naast het bed voor onze 5 jarige zoon. Hij maakt anders iedereen wakker als hij rond half 6, 6 uur moet plassen en op deze manier niet. Hij slaapt zelf ook makkelijker weer in na een snelle plas op de pot. Zie niet in waarom dit niet zou kunnen.
Ik zou ook gewoon meegaan. Sterker, omdat dl van 4 momenteel eng droomt, moeten wij dus ook weer mee 's nachts
Onze jongste is vier en hij gaat 's ochtends vroeg soms wel zelf naar de wc. Maar daar maakt hij wel veel lawaai bij. (Roepen dat hij naar de w.c. gaat, dat hij zit, dat de plas komt, dat hij doorspoelt, handen wast...) Ik denk dat hij het toch wel spannend vindt, vooral omdat het toch donker is. Als hij 's nachts wakker wordt, dan roept hij ons en moet er echt wel even iemand mee. Gelukkig komt dat niet vaak voor. Gaat ze overdag al wel zelf naar de de wc?