Heel vroeg wakker 's morgens, net 2 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Bellybell, 8 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Omdat ik zelf niet meer weet wat ik moet, post ik het hier. Misschien hebben jullie de gouden tip ;)

Mijn zoontje, net 2 jaar, wordt met de dag vroeger wakker. Hij slaapt 's middags van 12.30 tot 15.00 ongeveer (dan haal ik hem eruit meestal, hij kan ook goed tot 16.00 uur slapen). 's Avonds is het rond 19.00 douchen en naar bed. Rond 19.30 (uitzonderingen daargelaten) ligt hij dus altijd in bed. Alleen 's morgens wisselt echt enorm. Dan een paar dagen weer netjes rond 7 uur... Maar nu ook weer... Dinsdag 6.00 uur, woensdag 5.30 uur, donderdag 5.00, etc. Elke dag weer ietsje eerder.

Ik denk dat het bij hem grotendeels gewoonte is, eigenwijs... Zo van; als ik hard genoeg brul komen ze me toch wel halen. Maar dan vervolgens om 10.00 's morgens stort hij in en is hij niet meer te genieten de rest van de morgen. Drammen, veel huilen, etc etc. Gewoon moe en klaar om naar bed te gaan, normaal gesproken. Ik probeer wel evengoed zijn ritme van de middagslaap aan te houden anders kom ik helemaal nergens meer op uit...

Mogelijke oplossingen die in 'mijn straatje' passen...
    - Laten huilen, ik weet zeker dat het bij hem gewenning is, ook omdat hij zo vroeg op de morgen instort wil zeggen dat hij nog echt niet de slaap uit had... En omdat het elke morgen eerder wordt...
    - Slaaptrainer... Maar geen idee welke? En of dit uberhaupt werkt bij kindjes van 2?

Waar hebben jullie succes mee gehad? Ik wil hem niet bij ons in bed pakken, dat wil voor hem zeggen: FEEST! Hij keet er vrolijk op los, en tv aan of niet, het boeit niet. Hij raast het hele bed door. Melk geven of iets om hem te troosten zie ik ook niet zitten. Hij moet gewoon weten dat de dag pas om 7.00 begint.

Als het alleen voor mijn eigen nachtrust was, zou ik niet klagen. Maar ik zit elke dag met een supervermoeid kindje hierdoor wat zijn (en mijn ;)) humeur niet ten goede komt. Als hij tot 7.00 slaapt, is het echt gewoon genieten en een 100% ander kereltje.

Dus wie o wie wil dr ervaringen delen of heeft nog andere tips?

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Niet meer laten slapen smiddags of iig korter.

3. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Heb ik ook al aan gedacht... Maar toch staat overal dat dat geen verschil uitmaakt.

Heb zelf wel getest met hoelang laten slapen... Maar of hij nu 1 of 3 uur slaapt smiddags, hij is even vroeg wakker. En 2 is wel erg jong om geen middagslaapje meer te doen of niet?

4. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113

Mijn dochter was er met 1,5 al klaar mee. En zoon slaapt/sliep 1x in de zoveel dagen een keertje een uurtje of wat en verder niet. Ook al rond de 2 jaar mee begonnen.

5. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Hier ook zo'n fase gehad... Maar dan ook in combinatie met 's-nachts wakker worden. Wat hielp is de vroege ochtend behandelen als nacht, dus ff troosten en weer weg. Brullen of niet, steeds liet ik hem iets langer wachten totdat ik kwam (3-5-7-9 min). Ik gaf hem ook zo min mogelijk aandacht ik zei enkel ga maar weer lekker slapen en liep dan weer weg. Op een gegeven moment was dat voldoende om weer 1,5 a 2 uur te slapen. En daarna is hij gewoon weer tot zijn normale tijd gaan slapen (maar hij probeert het soms alsnog, toen zijn broertje geboren was bijvoorbeeld).

Hij had destijds nog wel een middagdutje, toen hij hier klaar mee was merkte we dat door 's-avonds niet in slaap te komen voor een uurtje of 10.

Overigens, zo rond de tijd dat hij zijn middagdutje niet meer ging doen (zo om de dag deed hij die nog wel, de andere dag lag hij dan nog wel 1,5/2 uur op bed wat te spelen) ging hij ook uitslapen. Het was voorheen een uurtje of 7.30 nu gemiddeld 8.30.

6. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier ook soms vroeg wakker rond 06.00 uur. Als hij eerder wakker is, zeggen we dat het nog vroeg is en dat iedereen nog slaapt (inclusief de Teletubbies) en dat hij ook weer moet gaan slapen. Wat hij ook doet gelukkig.

Het middagdutje eraf halen is niet altijd de oplossing hoor. Het kindje moet er zelf ook aan toe zijn.

Slaat Aiden zijn middagdut over zoals vandaag, is hij vanaf 16.00 uur niet meer te genieten: driftbuien, om niks huilen, met speelgoed smijten, niet meer weten wat hij zelf wil en.....als hij dan eindelijk om 19.00 uur naar bed gaat, is hij 's ochtends wederom gewoon vroeg wakker.

7. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Wachten op de zomertijd, dan is het ineens een uur later haha. Hier hetzelfde. Lijkt wel of die kleintjes zich al aanpassen.

8. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Onze dochter wordt in april 2 jaar en zij heeft nog nooit tot 7 uur geslapen:(. 6:45 is het laatste. Meestal 6 uur soms iets eerder of iets later.

Wij vinden het ook best pittig om continue al zo vroeg op te staan. Vooral in de weekenden;). 7 uur zouden wij al heel veel meer acceptabel vinden:).

Ze wordt kletsend wakker en we halen haar er ook zeker niet meteen uit bed. Maar op een gegeven moet het wel als ze teveel herrie maakt omdat anders haar broer wakker wordt.

Wij zijn ook opzoek (al 2 jaar) naar de gouden tip maar ik vrees dat die er niet is en we het moeten accepteren. Hopelijk helpt de klok inderdaad.

9. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Hier is het dus echt krijsen net of hij vermoord wordt... En dat begint rond 5 uur, dus wie weet hoelang hij dan eigenlijk al wakker in bed ligt voordat het gekrijs begint...?

En 7 uur ben ik ook echt blij mee hoor ;) Maar 5 uur vind ik niet echt een menselijke tijd om op te staan.

Middagslaapje heeft hij echt nodig hoor, kan het echt nog niet weglaten. Rond 11.30 uur (ook als hij tot 7.00 sliep voorheen) begint hij moe te worden en wil hij eten en drinken en naar bed.

Maar lijkt me vreemd als dat er iets mee te maken heeft. Of hij nu om 19 uur of om 21.00 naar bed gaat savonds, hij wordt rond dezelfde tijd wakker...

10. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Hahahaha, wanneer begint die ook alweer??? ;)

11. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Oo en het is gewoon puur schreeuwen dat hij eruit wil... Want als 1 van ons de kamer opkomt heeft hij een glimlach van oor tot oor en is al het verdriet verdwenen...

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Als je een korter middagslaapje wil proberen, moet je het ook echt een tijdje volhouden om het effect te zien.
    Dus 1-2 weken bv maar 1,5 uur laten slapen 's middags. Kan zijn dat hij in het begin dan aan het einde van de dag moe (lastig) is, maar dat trekt dan ook bij, zodra hij 's ochtends langer gaat slapen.

Hier wilde ze zelf vanaf 1,5 's middags geregeld niet meer slapen, maar ze sliep 's avonds en 's nachts ook beroerd én was altijd vroeg wakker, uiterlijk half 7. Dus ik heb t nog wel een tijdje geprobeerd. Soms sliep ze dan toch weer eens (meestal na heel wat gekrijs).
    Met 2 jaar was ik er klaar mee, middagslaapje afgeschaft. En warempel, binnen 1-2 weken sliep ze 's avonds zonder gedoe in, sliep de hele nacht door en als klap op de vuurpijl ook nog eens uit tot 8 uur.

13. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Kon wel toeval zijn.. Ik lig nog in bed en hoor hem nét ontwaken. Schrok me dood toen er 7.20 op de wekker stond en hij nog sliep...

Heb gisteren zijn nachtlampje weggehaald. Las her en der dat ze in de vroege morgen echt van het minstevof geringste wakker kunnen worden, dus maar geprobeerd.

Of het toeval is of niet, dat zal zich de komende tijd uitwijzen ;) Hou jullie op de hoogte haha

14. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Hier precies hetzelfde. Ik heb het geprobeerd met minder slapen in de middag maar daar ging ze niet langer van doorslapen. Resultaat was dat ik de hele dag door voortaan een mopperend kind had. Ik werd er zelf ook doodziek van en elke keer weer chagrijnig als het weer zo vroeg was. Inmiddels heb me er bij neergelegd en scheelt al enorm en mocht de tip er komen dan houd ik me aanbevolen.

15. DeeDeeBowtie

DeeDeeBowtie Fanatiek lid

20 jan 2011
    3.890
    0
    36
    Dit zou ik geschreven kunnen hebben over mijn zoon van 2 jaar en 4 maanden hahaha. Die is dus altijd wakker tussen 6 en half 7 (soms eerder!) Maakt niet uit of we zijn middagslaapje over slaan of niet. Wij hebben ons er maar bij neergelegd dat het een vroege vogel is. Hij mag echter niet eerder dan 7 uur zijn bed uit, maargoed dan ligt hij keihard te keten in zijn bed waardoor je toch geen oog meer dicht doet ;)

16. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Hier een kereltje wat ook steeds vroeger en vroeger kwam.
    Uiteindelijk toch zijn middagslaapje eraf gehaald en na enkele dagen begon hij weer langer door te slapen. Nu slaapt hij ongeveer 2x a 3x per week nog een uurtje in de middag maar dat is het dan ook.

Deel Deze Pagina