Hallo mama's. Ik heb een vraag. Ik schrijf verhalen en ben even inspiratieloos. Nou vroeg ik me af wat voor onderwerpen er nou speelt bij jullie kinderen. Ik probeer in mijn verhalen zo dicht mogelijk bij de kinderen te komen een een bepaald thema zegt al veel over of een verhaal aanslaat. Ik probeer in mijn verhalen kinderen ook een bepaalde boodschap te geven. Dus de vraag is, wat voor onderwerpen spele bij jullie kinderen, tegen welke dingen lopen ze aan. Ik weet niet of er moeder zijn die voorlezen leuk vinden, maar ik zou het leuk vinden als jullie eens een verhaal willen testen bij jullie kinderen. Gewoon op eens te kijken hoe kinderen erop reageren.
Ik bedenk bijna elke avond zelf een verhaaltje ter plekke. Vaak gaat het over wat mijn zoontje die dag heeft meegemaakt, over een jongetje dat Tim heet die ook zoiets meemaakt. Mijn zoontje vindt het echt geweldig om te horen dat een ander jongetje ook in de plas is gevallen, jarig is geweest, naar het zwembad is gegaan en daar van de heeeeeeele lange glijbaan is gegaan samen met z'n papa. Hij vraagt soms naar verhaaltjes van een hele tijd terug, vooral die over Tim's verjaardag wil hij het liefst elke dag nog wel een keer horen. Hij is trouwens drie. Als ik niet zelf iets bedenk, lees ik meestal Jip en Janneke voor en dan wil hij ook altijd dezelfde verhaaltjes weer horen. Favoriet is het verhaal over J en J die gaan picknicken en dan gestoord worden door een grote koe en van de tent die instort in de regen. Mijn man bedenkt ook altijd zijn eigen verhaaltjes en die gaan over drie varkentjes, die Big Bag en Bog heten en van alles meemaken in het grote bos ,waar ze wonen. Dat zijn volgens mij wel enge verhaaltjes want soms gilt ZL het uit van de spanning tijdens het vertellen, haha.
Wat leuk om te lezen. Spannende verhalen zijn wel in trek he. Nou, in elk geval bedankt voor je reactie. Het is ook leuk zelf verhalen te bedenken, ik doe dat ook en vind het ook geweldig straks mijn eigen verhalen voor te lezen. Maar ja, ik heb geen ervaring met peuters/kleuters. Mijn dochter is nog niet eens 1
Ik vertel ook altijd verhaaltjes over Merel die meemaakt. Ze vertelt dan graag mee. Altijd over dingen die ze die dag heeft meegemaakt. De enge koe die loeide in de dierentuin, het vriedninnetje die was gevallen, over het eten koken, wassen, de was doen enz. De verhalen over dingen die ze eng vindt, vindt ze het leukst. Het loopt dan altijd goed af. Een paar ideetjes: De lente komt de koe in de dierentuin aapjes voeren in bad met een zusje/broertje broertje of zusje krijgen was ophangen op vakantie naar de peuterspeelzaal het poppenhuis een verdwaald poesje de blaffende hond van de buren be buurman boort Dit zijn dingen die nu spelen hier....misschien kun je er wat mee?