hoelang kan ik afwachten tot ie gaat poepen? Kan ik zelf iets doen om t "opgang" te helpen? Als ik Gijs zo met zn voetjes langs elkaar zie trappen dan denk ik dat t hem zo af en niet prettig zit... Gijs krijg fv, 5x 180+6 en af en toe 1 ker p.d. een half potje groente/ fruit ( gister 1 hap banaan gehad, vond ie niet lekker, dag ervoor niks extra gehad) Normaal heeft ie een regelmatig ontlastingspatroon.. vandaar mn vraag..
wat de kinderarts deed adviseren was een wattenstaafje even in een eetbare olie (zonnebloem/olijf) en dan even prikkelen (rectaal) door een draaiende beweging (gewoon zachtjes) hierdoor krijgen ze aandracht en gaan de drukken
advies van mijn ha was destijds om lactulose te halen en dat te geven ( kreeg er een recept bij met de juiste hoeveelheid ), dit werkte prima bij mn dochter. Hij gaf ook aan dat je verse sinaasappelsap kan geven of olijfolie, maar dat dat wel weer wat rigoreuzere maatregelen waren. Succes ermee
Ons knulletje krijgt sinds 4 maanden in een van zijn flesjes rijstebloem en sindsdien poept hij heel erg weinig. Eerst telkens om de twee dagen. De arts zei dat dat geen kwaad kon, zolang hij er zelf maar geen last van heeft. Echter sinds hij 4,5 maand is, poept hij eens in de vijf of zes dagen. We merkten dat hij telkens op de 3e dag last begon te krijgen (korte slaapjes, 's nachts wakker worden, slechter drinken en krampjes). Lopen nu bij een osteopaat. Dit lijkt direct effect te hebben. Sinds de 1e behandeling (vrijdag) heeft hij 'al' twee poepluiers gehad. Hij zegt ook dat het echt geen kwaad kan dat een baby dagen niet poept, zolang je maar geen gedragsverandering (negatief) merkt bij je kleine. Dan zou ik dus wel actie ondernemen. ' Ik hoorde dat het stimuleren met bijvoorbeeld een thermometer idd kan werken. Maar het is niet goed om dat te vaak te doen. Het spelen met de handjes en voetjes schijnt de darmpjes ook te prikkelen. Succes!
@ amfy dat wattenstokje hielp... t eerst was echt heel dik... hij moest nog ff hard werken om t weg te krijgen.. Dank jullie voor de tips!
Ik legde m'n dochtertje op de commode en trok haar knietjes op en deed vervolgens het puntje van de thermometer erin met wat vaseline erop (gewoon alsof je dus temperatuur gaat meten). Je hoeft daar verder niks mee te doen, dus niet draaien of porren, maar vaak doordat je net dat puntje erin stopt, gaan ze drukken en met opgetrokken knieën poepen ze vaak ook net wat beter. Je moet soms wel wat geduld hebben, want soms duurt het even ene paar minuutjes. Als dat niet helpt, probeer dan het anusje wat te masseren met ronddraaiende bewegingen. Dat wil ook nog weleens stimuleren. Lees dat het poepen inmiddels gelukt is? Vaak is het begin dan wat hard en als dat eenmaal eruit is, komt de rest ook vanzelf. Was hier wel zo tenminste
Mijn meisje poept soms 5 dagen niet en dan ineens 3 keer op 1 dag. Ze heeft er niet veel last van. Geef wel iedere ochtend 1 theelepeltje olijfolie door de fles en ze krijgt buikjespap met pruim, maar zelfs daarmee poept ze nog heel onregelmatig.