Middagslaapje....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mama van 2 meiden, 3 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Las een topic over de middagslaap van een 2,5-jarige...
    Hier ook problemen maar dan met een dame van bijna 20 maanden.

Ze heeft altijd goed geslapen; overdag / 'snachts was nooit een probleem (va 4 weken sliep ze al door).

De afgelopen weken waren heftig; ze heeft een longontsteking gehad, in dezelfde week overleed mijn schoonmoeder en met kerst had ze buikgriep. Hierdoor was ze 'snachts veel wakker en hebben we ook even een strijd gehad om haar 's nachts in haar eigen bed te laten slapen.
    Nu is alles weer rustig en begint t in de middag...
    Als ze in bed wordt gelegd gaat ze op haar knieën zitten, deed ze eerst ook en dan viel ze wel gewoon in slaap. Nu de afgelopen 3 dagen dus niet. De 1e dag heeft ze niet geslapen (na een uur kletsen en huilen hebben we haar eruit gehaald). Gisteren hebben we t haar een uur zelf laten proberen(dwz een flinke tijd laten huilen), daarna is mijn man erbij gaan zitten, over haar rug geaaid en toen is ze voor ruim 1,5u in slaap gevallen.
    Vandaag weer; eerst even stil, toen een tijd kletsen en huilen. Naar haar toe gegaan; ze stond. Wilde niet slapen en was helemaal hysterisch. Het lukt me ook niet haar te laten liggen; daar vecht ze tegen. Uiteindelijk heb ik haar bij mij op schoot in mijn armen laten liggen (bijna in een houdgreep), op een gegeven moment riep ze zelf dat ze wilde slapen en ze is idd in haar bed in slaap gevallen. Ze lag er om 13.15u op en sliep dus om 14.15u.

Vind t moeilijk hoe dit aan te pakken. Ze is gewoon te klein om haar middagslaap over te slaan; is ook echt moe. Zelf in slaap vallen lukt nu blijkbaar niet. We hebben haar een tijd laten huilen; lukte niet, er om de zoveel minuten heengaan hebben we al geprobeerd; ook geen succes.

Er is natuurlijk veel gebeurd de afgelopen weken. Maar ze is verder door de dag heen echt ontspannen en vrolijk, ook 's avonds gaat ze gelijk slapen.
    Misschien speelt mee dat ze zich op t moment supersnel ontwikkelt? Ze praat hele zinnen (4/5 woorden), kan tot 10 tellen en kent wat kleuren.
    Ook is ze al echt in de peuterpuberteit. Dit kan er ms mee te maken hebben; het is wat onrustig voor haar denk ik.

Nou ja...een heel lang verhaal, alvast bedankt voor t lezen:)

Dus....is dit voor mensen herkenbaar? Hebben jullie tips ed? Heeel graag....Alvast bedankt!

2. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Voor mij niet herkenbaar op die manier maar ik merk wel dat mijn zoontje met fases minder of meer slaapt. Hij heeft tot anderhalf heel weinig geslapen, 's nachts 10,5 u en overdag 2 u. Daarna ging hij beter slaper, soms slaapt hij nu 's nachts 13 u en overdag ook nog 2 u. Maar een week of 4 geleden ging hij van de een op de andere dag weer 2 u per nacht minder slapen. En ook overdag protesteren. Slapen klaar zei hij als hij naar bed moest. En dan kwamen er ook wel heel ff kort wat tranen. Gelukkig meteen over als ik de kamer af ging. Maar dan ook soms wel een uur kletsen en zingen in bed. Ook 's avonds niet meteen gaan slapen. Dit ging na 3 weken weer over.

Ik denk dus dat je het gewoon moet proberen vol te houden. Ik denk dat het een fase is die wel weer overgaat. Succes ermee.

Deel Deze Pagina