Hoe slaapgewoonte weer afleren

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Partyrocker, 1 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Mijn zoon slaapt over het algemeen best goed.
    Soms wordt hij snachts wakker, soms niet.

Maar sinds twee weken wordt hij ELKE nacht weer wakker, soms twee of 3 keer en valt alleen maar in slaap met een flesje melk of roosvicee.

Iets waar ik niet zo heel gelukkig mee ben, maar hij houdt het HEEL lang vol om te huilen haha. Dat is voor mijn vriend die om 5 uur op moet niet echt een goed plan eigenlijk.

Hoe leer ik dit af?
    Water spuugt hij uit en dan begint hij direct weer met huilen...
    Sterker nog: Als de melk koud is dan hoeft hij het al niet meer.

Hoe krijg ik dit er nu weer uit?
    Toen hij nog geen tanden had vond ik het namelijk niet erg dat hij alleen met een fles in slaap kon vallen, maar nu staat het me echt tegen.

Ook inslapen doet hij alleen met een fles melk trouwens.
    Nu was dat eerst nog een pyamapapje en nu dreumesmelk, dus dat is een stap de goede kant op.

Maar hij MOET er vanaf.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

2. adi

adi Niet meer actief

Ik zou overstappen op volle melk, daar zit tenminste geen suiker in.

Mijn zoontje dronk tot zijn tweede een nacht fles, hij vroeg erom en had het nodig. En ze dronken hier tot bijna 2,5 een avond flesje op schoot. Heb daar nooit moeilijk over gedaa nm.

3. Partyrocker

Dus dat is minder erg voor de tandjes? Hij drinkt ze namelijk echt in bed op. Daarna draait hij zich op zijn buik en gaat weer slapen.
    Het maakt mij ook niks uit hoor, vaak zet ik het flesje al klaar in zijn bed. Als hij dan wakker wordt pakt hij hem en gaat slapen.

Maar als ik zo google bega ik echt een zware zonde op die manier ;).

4. knap

knap Niet meer actief

Bouw het af begin met een volle fles lekkere warme melk en doe elke keer steeds minder in die fles. Dan bouw je het af in zijn tempo. Mijn dochter van drie ( over 20 dagen drinkt nog graag elke nacht zo genaamd een warme fles melk) Tien cc melk 190 cc water en daar trapt ze nu dus in.
    Hij zijn zin en jij beschermt toch op deze manier zijn tanden.

5. Partyrocker

Ja wat jij nu zegt knap dat doe ik al!

Of 1 schepje melk op 150 water.
    Hij blij met de smaak en ik blij met de hoeveelheid water haha. En hij kan weer lekker slapen.

Maar met andere woorden? Niet te krampachtig doen en hem lekker zijn melkje geven als hij erom vraagt?

Is het niet dat ik het dan nu ''aanleer"?

Ik ga er maar vanuit dat het weer even een fase is, vaak betekend het namelijk dat er een tand aankomt of een kies.

6. adi

adi Niet meer actief

OK dan is het toch iets anders.

Ik gaf hier een nachtvoeding op schoot, en na 1 jaar een slokje water erachteraan. Dus de fles in 1x opdrinken, even spoelen en dan slapen. Ik zou hem geen fles in bed achterlaten. Want dan kan hij vaker gaan drinken, of zuigen aan de fles. Dat is nog slechter voor de tandjes.

7. Partyrocker

Ja dat is het inderdaad, het is gewoon lastig. Want zonder fles slaapt hij gewoon ECHT niet. Dan is het ronduit krijsen.

8. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Hier een paar weken geleden ook weer nachtfles gegeven. Hij had het gewoon nodig. Nu slaapt hij weer bijna een week door. Volgens mij een groeispurt oid.

9. knap

knap Niet meer actief

Moet toe geven hier is het idd gewenning. Maar met die leeftijd had ik niet veel keus ook of met een huilend kind zitten en een huilende boze broer die niet kon slapen en toch naar school moest de andere dag en eerlijk is eerlijk mijn eigen nacht rust. Dan maar goed poetsen elke dag die tandjes en het in de gaten houden. Als ik de keuze had gehad had ik liever gehad dat ze had geduimd of nog een speen had willen gebruiken. :( maar ja ook dat moet je weer afleren.
    Ik kies voor me nacht rust. en na drie jaar het gaat gelukkig wel beter maar toch vraagt ze van de zeven nachten in een week zeker zes keer in de week dat flesje drinken. Ik hou altijd maar in mijn achter hoofd het gaat van zelf eens slijten.:)

10. Partyrocker

Dat zou best wel eens heel goed kunnen! Anders heeft hij misschien ook niet zoveel honger/dorst.

Hij eet ook ineens best flink, valt me op.
    Normaal gooit hij de helft weg. Nu gaan zelfs ze boterhammen schoon op. :$

11. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Gezien dit kan je hem misschien beter overdag meer gezonde voeding aanbieden. Miss is hij dan in de nacht verzadigder?

12. Partyrocker

Hij krijgt echt meer dan zat voeding.

13. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik zeg ook echt niet dat je hem te weinig geeft maar omdat je zei dat zn boterhammen nu wel op gaan en normaal niet heeft hij toch meer trek dan anders. Ik denk dan bied hem na die boterham nog iets aan en kijk eens of hij dat ook op eet. Hij haalt het nu blijkbaar snachts in en dat wil je niet....

14. Partyrocker

Sorry dat kwam kortaf over. Zat op mijn telefoon te tikken:D.

Ik kan het inderdaad proberen, bedankt voor de tip.

15. miepje

miepje Actief lid

24 okt 2010
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik geloof er niet zo in dat hij het nodig heeft. Mijn dochtertje is een maand ouder, maar die wordt echt nooit 's nachts wakker met honger. Ik denk dat je 'm nu juist wat aanleert. Ga zelf maar eens een paar nachten 's nachts wat eten. Wedden dat je na een paar nachten vanzelf wakker wordt met "honger".
    Mijn dochtertje werd een tijdje geleden ook regelmatig huilend wakker, maar wij kwamen er achter dat ze pas overstuur raakte als wij naar haar toe gingen. Dan werd ze echt wakker en kregen we haar nauwelijks terug in bed. Nadat we haar gewoon even lieten huilen, veel ze heel snel weer vanzelf in slaap.

16. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Volgens mij is volle melk ook heel slecht. In alle soorten melk zitten melk zogenaamde melkzuren en die zijn heel slecht voor je tanden. En doordat melk een beetje "slijmerig"is blijft het ook nog extra goed op de tandjes zitten.

Ik zou denk ik gewoon "cold-turkey" proberen te stoppen en je zoontje gewoon in bed leggen met desnoods een flesje water. De eerste nachten zal hij dan wel huilen en moet je hem waarschijnlijk troosten (ik zou hem er dan niet uithalen, maar vanuit bed troosten), maar uiteindelijk went het wel. Liever even een beetje ontwen verdriet dan straks als heel jong geboord moeten worden bij de tandarts :(.

17. Partyrocker

Ja het is tricky, want hij kalmeert niet als ik hem laat huilen, maar raakt compleet over zijn toeren.
    En als ik dat een paar nachten moet doen inclusief mijn de fles die hij nodig heeft om slaap te komen, dan slapen we hier in huis helemaal niet meer denk ik haha.
    En mijn vriend moet ook om 5 uur zijn bed weer uit.
    Cold Turkey is wel heel erg lastig.

18. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    Lydia heeft net ook weer zo'n periode achter de rug, maar na 2weken ben ik er echt wel klaar mee om een fles te halen snachts en laat ik dr 1 nacht brullen, dan is het weer over. Je slaap dan wel 1 nacht slecht en manlief ook (al doet hij altijd of hij niks hoort)

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dit lijkt me heel lastig ja. Vooral omdat het al een gewoonte voor hem is met een fles in bed te liggen.
    Kan je niet proberen die laatste fles op schoot te geven? Gewoon in de slaapkamer, gordijnen dicht, alles al in "slaapstand" en hem laten drinken op schoot en dan in bed leggen? Dan zal hij misschien leren dat hij geen fles in bed krijgt. Want ik denk dat dat de gewoonte is die je hier wil doorbreken.

20. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Loopt hij al?

Hier tot 17 maanden een flesjes 's nachts, ene nacht niet, andere nacht wel. Er was HEEEEEL duidelijk een relatie met drinken 's nachts en groeispurt, vooral net voordat hij ging lopen. Over slecht zijn voor de tandjes zat ik niet in, maar ik was iig niet van plan 2 uur lang weer in slaapt te wiegen of te laten huilen.

Met 17 maanden was het vanzelf over, toen liep hij ook lang en breed en was er waarschijnlijk meer een balans in zijn energie verbruik.

Met 18 maanden verviel de laatste fles van 19 uur geloof ik.

Het ene kind is het andere niet. Gewoonte geloof ik niet zo in. Je kan wel het flesje steeds wateriger maken. Ik deed geloof ik 120/3 of zo, maar ik lees dat je al 150/1 doet, misschien is dat de reden waarom hij later op de nachts weer wakker wordt. Als ze het nodig hebben hebben ze het nodig.

Borstvoeding op verzoek tot ik weet niet hoeveel jaar is wel ok, maar met een fles moet het opeens ophouden??

Wordt hij elke nacht op hetzelfde tijdstip wakker? dan kan er sprake zijn van gewoonte. Verschillen de tijden dan is de kans groot dat het gewoon tijdelijke trek is.

Charlie

Deel Deze Pagina