Ik hoop dat iemand dit herkent en mij kan helpen. Het begint me inmiddels aardig op te breken. Ons kleine mannetje is nu ruim 9 weken. Sinds 3 weken slaapt hij 's nachts redelijk. Hij krijgt een uurtje of 8 zijn laatste voeding en slaapt dan meestal tot 3.00 uur. Dan weer een flesje en dan slaapt hij tot ongeveer 6.00 uur in zijn wiegje. Daarna wil hij nog een uurtje slapen, maar bij mij. Zo zien de nachten er meestal uit. Soms is het na 3.00 uur drama en komt hij weer moeilijk in slaap. Mijn probleem zit hem vooral in de middagslaapjes. Overdag leg ik hem meerdere malen wakker in bed. Meestal gaat hij heel hard huilen (en pas ik de rust en regelmaat methode toe, elke 10 minuten even kijken, aai over de bol, zachtjes ssssht zeggen en weer gaan). Soms ligt hij gewoon rond de kijken. Gemiddeld ben ik een uur echt aan het vechten om hem in slaap te krijgen en als hij dan slaapt, is het voor maximaal een half uur. Van de 5 pogingen om hem te laten slapen, lkt het misschien 2x (en dan dus een half uurtje). De andere keren is hij na een uur, anderhalf uur nog steeds wakker en soms overstuur. Het bedje is expres rustig (geen mobiel o.i.d), ik leg hem echt op tijd in bed (dus niet als hij al doodmoe is) en volgens mij houd ik me keurig aan alle "regeltjes". In de box slapen doet hij ook niet. We hebben een schommelstoeltje waar hij wel eens in slaap wilt vallen (wat ik af en toe doe om heel even iets voor mezelf te kunnen doen) en verder slaapt hij in de auto of de wandelwagen. Wanneer hij wakker is, wilt hij constant aandacht (hij huilt heel snel). Dus overdag kom ik aan niks voor mezelf toe. De twee korte slaapjes die hij doet gebruik ik om snel een wasje te doen of even te strijken en dan is het weer voorbij. Wat doe ik verkeerd? Ik wil overdag ook af en toe mijn handen vrij en ik lees bij zoveel mensen dat baby's zoveel slapen overdag. Wie heeft er tips voor me?
Dag Dotty, Lastig, he, die slaapjes... Maar het is meestal wel op te lossen! Ik lees dat je zoontje nu ruim 2 maanden is. Je past de regels toe die te maken hebben met regelmaat en die hebben bij ons ook erg goed geholpen. Ik denk echter dat die tijd nu voorbij is, hij gaat steeds meer van een pasgeboren baby naar een 'oudere' baby en die zijn weer toe aan een andere dagindeling. Wat je kunt doen, is hem eens lekker laten spelen in de box. Zorg voor uitdagend speelgoed, lees eens een boek met hem (dat kan al!) en speel spelletjes met hem ("komt een muisje aangekropen..." je kent 't wel ). Kortom, laat hem lekker actief worden. Als je ziet dat hij moe wordt, leg je hem lekker op bed. En dan slaapt hij vast wel, denk ik! Gaat je zoontje straks naar de creche? Daar zullen ze het ook ongeveer zo doen, de 'regelmaat-regels' gelden daar ook wel, maar ze kunnen het niet zo strikt doen als thuis. Dus laat het maar een beetje gaan, laat hem maar aangeven wat hij wil, dan komt het echt goed. Succes!
Hier heeft wakker in bed leggen nooit geholpen. Dan was het huilen en vooral niet slapen. Op een gegeven moment ben ik echt naar hem gaan kijken, en bij tekenen van moe zijn (oogjes wrijven, gapen en ik kwam erachter dat hij dan aan zijn oor gaat friemelen) ben ik hem naar bed gaan brengen. Ik heb nooit op de klok gekeken, dus de tijden dat hij in bedje lag, verschilden nog wel eens. Een dutje was bij hem 3 kwartier en meer niet. Dat werd geleidelijk aan steeds wat langer. En ondertussen zijn de tijden die hij moe wordt ook ongeveer hetzelfde elke dag. Dus misschien even in de gaten houden wanneer hij moe begint te worden en hem dan in bedje leggen?
@sam en lous: dat is misschien het probleem. Overdag lijkt hij vaak niet moe. De keren dat hij moeheidssignalen gaat geven, leg ik hem op bed (maar echt een ritme zit daar niet in). Hij gaat niet naar de creche. We hebben twee oma's die op gaan passen. Ik voel me zo een slechte moeder, omdat ik mijn mannetje overdag niet aan het slapen krijg.
De ene baby slaapt nou eenmaal makkelijker dan de ander! Je bent zeker geen slechte moeder. Je hebt het beste met je kindje voor neem ik aan, je kunt hem niet in slaap dwingen. Hier heeft het een maand of 4 geduurd voor er echt een ritme was, dus geef het de tijd!
Neejoh je ben geen slechte moeder! Hier geeft mijn zoontje het ook niet echt aan.. Behalve moeie ogen Maar ik WEET dat hij na 2/3 uur echt wel moe word dus omdanks dat ie niet heeft gegaapt oid gaat hij toch naar bed en slaapt dan ook Misschien kan je erachter komen en als je bijvoorbeeld weet dt ie na 1/1,5 uur moe is gewoon naar bed doen Misschien kan ie in de wagenbak slapen? Misschien kan jij hem in slaap maken en dan overleggen?
Hier ook een heel wakker meisje, die eigenlijk zelden een goede ruk maakt overdag. Ze vindt de wereld gewoon veel te interessant. 's Nacht slaapt ze dan wel heel goed, dus ik kijk gewoon naar haar als ze moe wordt en leg haar dan in de kinderwagenbak. Soms slaapt ze 2 x een uurtje, soms 1 keer 3 uur en dan nog een klein slaapje van 3 kwartier, en soms maar een uurtje. Ze slaapt overdag altijd in de kinderwagenbak bij ons in de huiskamer, in haar bedje wil ze absoluut niet. Ze slaapt ook als ik met haar ga wandelen of in de draagdoek. -Kun je hem met een beetje voeding in slaap krijgen? -Heeft hij een speentje (helpt hier goed?) -Kun je als het 'slaaptijd' is niet met hem een goede wandeling gaan doen? -Heb je een draagdoek? Als hij onrustig is en veel huilt, kan dat echt een uitkomst bieden! Hij rustig, jij je handen een beetje vrij. Hier een gouden aankoop. -Let je echt goed op zijn moeheidssignalen? Mijn dochter wordt als ze echt moe is juist hyperactief, kraaien, enorm met haar beentjes slaan en willen spelen. Als je haar dan oppakt of op een andere manier aandacht geeft, gilt ze het uit van pret. Maar 5 min later kan de stemming omslaan en huilt ze van vermoeidheid. Dan is het lastig haar in slaap te krijgen, omdat ze er eigenlijk overheen is. Ik probeer haar nu dus voor die actieve periode al in bed te leggen (ze wrijft dan in haar oogjes, dus echt moe is ze wel). -Misschien hem bij jullie in de huiskamer leggen in de kinderwagenbak? Misschien voelt hij zich alleen op zijn kamertje en komt hij daarom niet goed in slaap. Jezelf vooral niet schuldig voelen. Zodra jij adequaat op zijn behoeftes reageert, hoef je je geen zorgen te maken. Het is echt heel normaal dat je zoontje overdag minder goed slaapt. En het nergens aan toekomen, misschien is dat een beetje hard gezegd, maar dat hoort er nou eenmaal bij in die eerste maanden. Ik zou echt blij zijn dat hij 's nachts al zo goed slaapt. Verder niet alles als een probleem zien en niet twijfelen aan jezelf. Het ritme komt vanzelf, je kan dat gewoon niet afdwingen en niet elke baby gehoorzaamt aan 'regeltjes'. Die regels zijn meer een leidraad, zie ze niet als wetten die koste wat kost opgevolgd moeten worden. Als je goed naar je kindje kijkt en hem in zijn behoeftes volgt, brengt dat juist zoveel meer rust, voor jullie allebei!
Je bent echt geen slechte moeder hoor!! Je past de rust en regelmaatmethode al toe, maar baker je hem ook in? Dat bleek hier nl. de oplossing te zijn. Vorige week begonnen met inbakeren (alleen overdag, want 's nachts slaapt S. wel goed) en het is echt een wereld van verschil.
Je bent te streng voor jezelf. Je bent geen slechte moeder. Een baby van 9 weken heeft ook nog geen ritme dus ik zou als ik jou was gewoon lekker wat relaxter met dat slaoen om gaan. Onze kleine is de ene dag ook meer moe dan de andere dag en gezien daar totaal geen ritme in zit en hij gaat huilen als ik hem op bed leg (eerst spelen) leg ik hem niet meer op bed. Overdag ga ik met hem wandelen dan valt hij in slaap. Soms heeft hij moeie dagen ennslaapt hij wat in de box en soms slaapt hij de hele dag niet. Snachts slaapt hij klokkie rond en de rest mag hij van mij zelf aangeven. Normaal gesproken zou ik hem bij moeheidssignalen ook op bedleggen hoor maar ik heb gemerkt dat hij dan alleen maar wakkerder wordt. T gekke is dat als we hem savonds op bed leggen hij dan nog heel even speelt en hij maakt daat geen geluid bij. Dan valt hij vanzelf in slaap en slaapt hij klokkie rond. Ik ben dus dik tevreden hoe het gaat en ben niet gefrustreerd omdat ik hem overdag niet aan het slapen krijg. Gewoon go with de flow. De ene dag slaapt hij wel de andere niet.... Ik ben er inmiddels achter dat je een baby toch niet kan dwingen met eten en slaaptjes dus waar zou je je druk om maken? een gestressde mama vind de baby ook niet leuk en merkt hij ook dus ik zeg: relaxt en volg je baby.
Iedereen echt superbedankt voor de reacties! Het vervelende is dat hij overdag ook zo ontzettend veel huilt en ik niet snap wat er is. Hij wil niet neergelegd worden, maakt niet uit waar (kinderwagen, box, bed), tenzij je loopt. Ik ben bang dat hij misschien ergens last van heeft of ik iets niet goed doe. Overdag leg ik hem wegin de puckababy, maar dat werkt ook nog niet. Net weer een uur bezig geweest om hem in slaap te krijgen en hij heeft 10 minuten geslapen. Vanaf 6.00 uur heeft hij vandaag totaal een half uur geslapen. Dat kan toch nooit gezond zijn?
Je kan een osteopaat proberen.. Heeft ie verder nog ergens last van? Spuugt ie veel? Hoor je hem slikken?
Herkenbaar hoor! Mijn dochtertje wilde overdag ook absoluut niet in haar bed slapen. Nou, dan niet hoor. Ze deed hazenslaapjes in de box of kinderwagen. Ik vond het echt onzettend vermoeiend om het in bed leggen te proberen, na een uur heen en weer lopen was ik gesloopt en haalde ik mijn dochter er uiteindelijk toch weer uit. Toen ze ongeveer 12 weken was ging het ineens vanzelf goed, ze kreeg een soort van ritme en ik kon haar gewoon overdag in bed leggen voor korte slaapjes. Volg je gevoel, als je kleintje niet in bed wil dan lekker bij je houden. Het wordt hopenlijk snel beter.
Hij heeft dit altijd. Ik zit inderdaad aan een bezoek bij de osteopaat te denken. Ik ben vorige week naar de fysio geweest (ivm voorkeurshouding) en daar ga ik morgen naar terug. Morgenochtend wil ik de osteopaat bellen. Kan het kwaad, de fysio en de osteopaat samen?
@jessie: Fijn om te horen dat ik niet de enige ben. Ik ben inderdaad ook 5e per dag een uur kwijt aan heen en weer lopen van babykamer naar woonkamer. Ik hoop eigenlijk ook dat hij ooit meer gaat slapen als hij actiever wordt. Ik ben vooral bang dat hij nu iets tekort komt. Gelukkig is het bij jouw dochter vanzelf beter gegaan. Dat geeft hoop . @sam20: hij heeft heel veel gespuugd en inderdaad ook terugslikken, maar dat gaat sinds een week of 2 veel beter. Hij krijgt nu alleen flesvoeding, dus hij krijgt ook in ieder geval genoeg binnen.
Hij heeft echt een stortbevalling gehad (ingeleid en van 4 naar zijn geboorte in 5 kwartier). Heel kort en heftig en na de bevalling ben ik meteen ruim 2,5 uur weg geweest ivm spoed naar ok (placenta liet niet los en ik verloor teveel bloed). Soms denk ik dat hij ook daar misschien last van heeft (en de osteopaat kan helpen?).
Ja de osteopaat kijkt alle wervels en dingen na, zou best kunnen dat er iets niet goed zit en hij dus gewoon pijn heeft... En hij heeft nu helemaal geeb last meer van slikken e.d? Anders zou je toch misshien eens naar de huisarts kunnen gaan voor (verborgen) reflux Heb je het bedje al schuin gezet? Slaapt ie wel bij jou? Als ie beetje wat meer rechtop is ipv liggen? Je kan ook nog een draagdoek proberen kan je kleine lekker slapen en jij hb je handen vrij Ik zou iig soieso naar een osteopaat gaan, kindjes huilen nooit zomaar zoveel