Griep; hoe weet je of het de mexicaanse is of niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ecosa, 29 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Ik zit met een vraag waarmee ik mijn huisarts niet durf te bellen; bang dat ik uitgelachen ga worden door de assistente :D. Ik heb de griep te pakken en ik vraag me af hoe ik nou weet of ik een gewone of die mexicaanse heb te pakken. Ja ik zie jullie ook al lachen (hoezo paranoia? :)) maar ik ben zwanger en het gaat wel door me heen. Vooral ook omdat deze griep zich heeft aangediend met hoesten n benauwdheid.
    Weten jullie hoe je nou weet wanneer je de gewone of de mexicaanse hebt te pakken? Wat zijn de symptomen?

En niet uitlachen... ;)

2. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Ik hoorde laatst op het nieuws dat je bij koorts boven de 38 graden en bij hoesten contact op moest nemen met de huisarts die kan dan gelijk testen en helemaal als je zwanger bent is het erg gevaarlijk dus bij deze symptomen zou ik zeker de huisarts bellen en dan kun je altijd vragen wat de huisarts verder wil.

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

de mexicaanse griep is uitgebroken op mijn werk (nou ja, er zijn 2 besmettingen) en ik heb het aan de vlos en de ha gevraagd.

als je de griep hebt, lig je plat en ben je écht ziek. veel mensen roepen als ze heel erg verkouden zijn of 3 daagjes thuisblijven vanwege ziek zijn dat ze de griep hebben maar met echte griep ben je zieker dan dat.

gewone griep komt normaliter alleen in januari/februari/maart voor, kan nu ook wel maar die kans is kleiner.

dus als je echt ziek bent, met flinke spierpijnen, keelpijn, koorts (volgens de ggd moet je ECHTE koorts hebben) dan moet je de ha BELLEN. niet langsgaan dus.

4. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Griep en verkoudheid worden idd vaak door elkaar gehaald. Ik ben nu flink verkouden en had gisteren 38,5 maar ik weet dat het een verkoudheid is, heb de griep ook weleens gehad en daar ben je echt flink ziek van.

Maarr... in jouw geval zou ik niet bang zijn om gewoon even te bellen naar de huisarts en je symptomen te omschrijven. Zeker nu je zwanger bent. Denk echt niet dat ze je daar uitlachen hoor! Wel doen he?

5. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    huisarts bellen als je boven de 38 graden komt, mogelijk overgeven en diarree, en als je al langer dan 3 dagen ziek bent, mocht je alsnog wat bang zijn, gewoon even bellen, ze lache je niet uit, misschien dat ze denken, tjee die is overbezorgt om haar kindje , nou gelijk heb je , dat hebben alle ( aanstaande ) moeders.

6. pcj

pcj Actief lid

22 jan 2009
    205
    0
    0
    ik las het weekend in de krant dat je bij vermoedens van griep je huisarts moet bellen. Hij of zij kan je dan vertellen wat je moet doen.
    Beter een keer teveel gebeld dan te weinig! (al vind ik dat zelf vooral voor anderen dan voor mezelf ;) )

7. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

dit heb ik van een website
    Symptomen Mexicaanse griep & incubatietijd | Mens en gezondheid: Ziekten
    Symptomen/verschijnselen Mexicaanse griep & symptomen griep

Symptomen Mexicaanse griep & symptomen griep: bij onduidelijkheid arts raadplegen. Symptomen Mexicaanse griep zijn: koorts, koude rillingen, hoofdpijn, spierpijn, moeheid en droge hoest die lang kan aanhouden. De incubatietijd Mexicaanse griep is 2 tot 4 dagen na de besmetting. Symptomen griep zijn iets anders: moe, misselijk, hoofdpijn, koude rillingen, spierpijn, koorts, pijn, keelpijn, loopneus, etc. De incubatietijd griep is 24 tot 72 uur.

Er is dus weinig verschil tussen de symptomen Mexicaanse griep en de symptomen griep. Daarom is het verstandig bij onzekerheid hierover een arts te raadplegen. Het belangrijkste verschil lijkt te zijn een droge hoest die lang aanhoudt en de incubatietijd. Toch behandel ik de symptomen in dit artikel apart omdat de Mexicaanse griep een andere behandeling vraagt. Zo helpt bijvoorbeeld de gewone griepvaccinatie niet tegen de Mexicaanse griep.

8. Gabbel

Gabbel VIP lid

21 apr 2008
    6.555
    14
    38
    Gelderland
    maar de huisarts vraagt ook niet (tenminste bij mij) of ik miss met iemand in contact ben geweest..
    Ik ben voor 2 weken harstike ziek geweest ,40+ graden koorts veel hoesten en een hele zere keel en alleen maar overgeven..
    Hij zei gewoon griep!
    en goed uitzieken.. ben dus idd gewoon dus ziek geweest want ben nu weer beter maar ik snap de ????? bij TS heel goed , want de symptomen van die griep zijn het zelfde als de normale griep..
    Als je toch echt twijfelt gewoon de HA bellen hoor! Ze lachen je echt niet uit..

Beterschap

9. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    ze zeggen dat je bij griep symtomen wel even contact op moet nemen met je ha nu..Hij lacht je vast niet uit.

10. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Als je echt griep hebt kom je nauwelijks omhoog om bijvoorbeeld naar de wc te gaan. Alles doet pijn en zelfs je kleine teen bewegen is al teveel..
    Bij wat keelpijn, koorts, snotteren etc. hoef je je geen zorgen te maken dat je de mexiaanse griep hebt lijkt mij. En anders de ha bellen, zij weten het toch het beste.

Deel Deze Pagina