Middelbare school keuze tips gevraagd.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 27 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Wie kan ons helpen met tips en inzichten.
    Bij de oudste was de keuze makkelijk, zij wist al wat ze wilde worden en 1 VMBO school was daar perfect voor, dus daar hebben we weinig hoeven afwegen en uitzoeken.

Nu een ander verhaal. Zoon heeft nu in groep 7 een voorlopig HAVO/VWO advies gekregen. De juf heeft uitgelegd dat zij verwacht dat er een VWO advies in zit in groep 8, alleen moet hij dan laten zien dat hij iets nauwkeuriger werkt;)
    Maar ook als het advies zo blijft is het prima en blijft de keuze min of meer gelijk.
    3 scholen hier in de stad: 1 hele grote met MAVO/HAVO/VWO van rond de 2200 leerlingen (deze viel voor hem na de open dag dit jaar eigenlijk al af).
    1 middelgrote met MAVO/HAVO/VWO van tussen de 1000 en 1100 leerlingen.
    En 1 kleinere HAVO/VWO van rond de 600/700 leerlingen.
    De laatste 2 vond hij beiden heel fijn bij de open dag. De keuze ligt uiteindelijk natuurlijk bij hem, maar we willen verschillende inzichten aan hem meegeven om zn keuze te kunnen maken.

Op de middelgrote school zijn er verlengde brugklassen (de eerste 2 jaar alledrie de niveau's bij elkaar en het derde jaar HAVO en VWO bij elkaar) er is wel een aparte VWO klas, maar ik weet niet wat dat anders of extra maakt, dat is 1 van de vragen.
    Maar wat betreft de combiklassen, waar moeten we op letten of vragen? Welk niveau er lesgegeven wordt of cijfers gegeven worden?? Bij de oudste hebben we gemerkt dat opstromen met een 7,5 of 8 als gemiddelde eis heel pittig is, ook al is het makkelijk voor je.
    Wat zijn jullie ervaringen daarmee op deze niveau's?

De kleinere school heeft een aparte HAVO klas, een aparte VWO klas en een HAVO/VWO klas. Waar kies je voor bij welk niveau en wat zijn zaken om op te letten?

Het is een harde werker. Tot nu toe nog niet echt nodig geweest, maar de verrijking is wat stapjes moeilijker geworden en zowel de eigen juf als die van de verrijkingsklas zien dat hij zich dan ook meer in zet. Dus werkhouding zijn ze heel tevreden over.
    Het enige puntje is nauwkeurigheid. Rekent alles perfect uit, kent alle spellingsregels etc, maar je moet natuurlijk wel kijken of er plus of min of tegenwoordige tijd of verleden tijd gevraagd wordt;)
    Juf gaf ook aan: hij heeft het nauwkeurige nu nog "niet nodig", als je met minder nauwkeurig ook nog gewoon een 9 haalt;)
    Dus dat is iets waar hij nog aan moet werken.

Sorry voor het lange verhaal, maar hoop dat jullie tips en/of ervaringen kunnen delen, zodat we volgend jaar gericht informatie kunnen halen op de 2 verschillende scholen.

2. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Ik vind het wel apart dat ze MAVO, HAVO en VWO in 1 klas stoppen. Zou ik persoonlijk niet zo snel voor gaan, verschil is echt wel heel groot vind ik. Zeker tussen MAVO en VWO.
    Verwacht je dat je zoon ook zou kunnen afzakken naar MAVO? Want dat is ook nog wel een ding als ze dat niet hebben op de school van je keuze en je moet van school af in jaar drie...

Verder zou ik echt je zoon laten kiezen. Mijn ervaring is dat dat nog best kan veranderen in groep 8 welke school hij het leukste/fijnste vindt... Uiteindelijk moet hij er elke dag heen en zich daar gelukkig gaan voelen.

Ook vind ik dat er een groot verschil kan zijn van wat ze op de basisschool als leerling laten zien en op het middelbaar. Dat kan echt zo maar heel anders zijn (zeker als hij nu nog in groep 7 zit) , dus daar zou ik me niet zo heel erg op vastpinnen.

Hier zit dochter op een HAVO/VWO/Gymnasium school. Eerste jaar was HAVO/VWO brugklas, maar dat werd in coronatijd een jaar verlengd. Tweede jaar was dus de keuze of je naar echt HAVO ging of nog een jaar HAVO/VWO. Mijn dochter deed dat laatste en zit nu in 4VWO. Twee jaar brugklas op die manier vond ik persoonlijk wel prettig, net even meer basis zeg maar.

tuc vindt dit leuk.
  3. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Oja, wat is het voor soort onderwijs? Dat kan ook nog wel eens schelen. Hier heb je vrij traditionele scholen (dus gewoon eerst in een klas en later, vanaf jaar drie, klassen in je vakkenpakket) maar je hebt ook scholen die werken in domeinen...

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.818
    113
    Alle niveaus bij elkaar zou voor mij gelijk afvallen, dat is voor een leerling met havo/vwo niveau niet handig.

Verder idd kijken naar de opstroommogelijkheden. Alles een 8 of hoger is pittig, ongeacht hoe slim je bent.

De kleine optie lijkt mij het fijnste, maar dan zit je wel altijd met de optie, als het niet goed gaat. Dan moet je naar een andere school (al zou dat met havo/vwo of vwo onnodig moeten zijn).

tuc vindt dit leuk.
  5. tuc

tuc Niet meer actief

#5 tuc, 27 feb 2024
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 feb 2024
    Ik verwacht idd niet dat hij naar MAVO uit zal stromen, je kunt overal rekening mee houden, maar met advies acht ik de kans klein.

De gemengde brugklas school @poema is een Dalton school, kan het niet meer wijzigen in de OP helaas. Natuurlijk weet ik niet hoe hij op hrt VO gaat zijn, maar dat weet niemand die in groep 8 een keuze maakt;)

@suus1983, ja daar zit ook de twijfel, maar juist die school staat bij zoon op nummer 1 tot nu toe;)
    Om de sfeer en het Dalton systeem.

poema vindt dit leuk.
  6. Plukdedag24

Plukdedag24 Actief lid

30 jan 2024
    318
    71
    28
    Vrouw
    Ik zou persoonlijk niet kiezen voor een gemengde brugklas met meer niveaus door elkaar. Hier ook een dochter met VWO advies en de kanttekening voor extra uitdaging vanuit het basisonderwijs.

Hier bleven van de 3 scholen er ook 2 over voor dochter.

1 school werkt met eerste 2 jaar brede brugklassen. Dus alle niveaus bij elkaar.

Andere school werkt met havo en VWO klassen apart.

Dochter vond de keuze moeilijk, sfeer was op beide scholen fijn. daarom hebben wij alles voor haar uiteengezet op papier. En bij beide scholen info avonden bezocht. Om sfeer te proeven en vragen te stellen.

De school met brede klassen bleek uiteindelijk maximaal atheneum te bieden (dus zonder latijn en grieks) dochter vond dat in eerste instantie geen probleem want ze wist niet wat het inhield. Toen hebben we uitgelegd dat het niet alleen de talen zijn maar ook zeker de oudheden en geschiedenis op gymnasium. (Dochter is een geschiedenis freak).
    Dit gaf voor haar de doorslag om voor de kleinste school te kiezen met apart gymnasium klassen.

Ze zit nu in haar 1e jaar en geen spijt van.

tuc vindt dit leuk.
  7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vond het idee van een gemengde brugklas heel fijn, omdat het toch altijd even afwachten is hoe je kind het op de middelbare gaat doen. Bij de oudste verwachtte ik dat ze een havo kind zou zijn, jongste ook of misschien wel vwo, maar autisme, dus veel rust nodig (thuis).
    Hier allebei begonnen met mavo/havo (les op havo niveau, mavo en havo cijfers), waar ze uiteindelijk allebei in de 1e 2 jaar gemiddeld een 8,2 stonden en dat betekent dat ze door mochten naar vwo. Maar dat wilden ze niet, oudste omdat ze het niveau van leren precies goed vond, moeilijker/meer zag ze niet zitten, en jongste teveel gehecht aan vrije tijd (en ook echt nodig dus) en leerjaar 3 wordt flink wat pittiger. Oudste zit nu in havo 4 en het is wel pittig voor haar, maar wel te doen, vorig jaar met hakken over de sloot over, maar dat kwam wel echt door haar eigen motivatie, vooral begin van het leerjaar. Dit jaar ook wel pittig, maar beter te doen. Jongste zit in havo 2 en zou makkelijk vwo kunnen doen, maar het is goed zo, mede ook doordat ze door haar autisme niet makkelijk vriendinnen maakt en ze zit nu bij haar beste vriendin in de klas, die niet zo'n studiebol is, dus die gaat niet naar vwo kunnen. Het belangrijkste is toch dat ze zich fijn voelt op school en in de klas. Qua niveau zou vwo echt wel beter aansluiten, en wellicht minder onrust in de klas omdat de kinderen er wat rustiger zijn (meer gemotiveerd om te leren), maar gelukkig kan de jongste er nu wel redelijk mee overweg (begin van het schooljaar was het echt heel lastig voor haar).

tuc vindt dit leuk.
  8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik heb zelf op een Dalton middelbare school gezeten en dat was ook een mavo/ havo/ vwo brugklas en dat werkte prima. Ik zou niet weten hoe was bepaald dat ik naar 2 Havo/ vwo ging ipv 2 mavo, dat zou ik voor deze school goed uitzoeken, vooral omdat daar zijn voorkeur naar uit gaat. Als opstromen lastig is, dan kan je dat met hem bespreken. Ik heb er zelf geen hinder van ondervonden. Tijdens de O-uren zit je zelfs met hogere klassen en alle niveaus gemixt. Ik heb het daar echt naar mijn zin gehad!
    Ik denk niet dat het iets voor mijn oudste is, die is veel te snel afgeleid en niet heel erg zelfstandig, maar wellicht ontwikkelt hij dat nog.

tuc vindt dit leuk.
  9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb zelf ook op deze school gezeten, maar weet het ook niet meer:oops::roflmao:
    Ik weet dat we allemaal dezelfde lessen kregen, dat moet bijna wel HAVO geweest zijn dan. En dat 2 vriendinnen steeds lagere punten haalden en toen met de ouders besproken is dat zij het beste MAVO konden doen.
    Ik heb HAVO gedaan, maar hoe het VWO uiteindelijk uitgesorteerd werd kan ik mij niks meer van herinneren.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  10. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Ik zou niet voor de gemengde brugklas kiezen. Dan heb je nog die grote verschillen in niveau. Ik weet niet of jou zoon daar gevoelig is.
    Mijn dochter wel en dat speelt zo erg bij haar in de klas. Bij Vwo ben je de koning en vmbo dom. Dus ik ben blij dat dat straks over is of iedergeval een stuk minder.

Maar hoed als jou zoon daar niet gevoelig is dan is het ook anders.
    Mijn dochter zit nu op een dalton basisschool ben verder wel tevreden over het dalton maar ook prima dat dat op de middelbare niet meer is

tuc vindt dit leuk.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Voor zover ik nu inschat is hij daar niet gevoelig voor. Legt de lat hoog voor zichzelf maar vindt geen kind minder die een ander advies heeft.

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik zou ook eens kijken of ze huiswerkbegeleiding hebben/aanbieden.

Dochter is met Havo/Vwo advies naar middelbare gegaan, naar een havo/vwo klas en het grootste ding waar we tegenaan liepen was dat ze dus geen idee had hoe ze moest leren.

Nu was er wel een leerplein maar dat was alleen voor basis/kader en mavo leerlingen. Gelukkig werd dat in het tweede jaar ook toegankelijk voor Havo/Vwo leerlingen , daar waren wij blij mee want thuis nam ze niets van ons aan maar van de leraar op het leerplein wel, die helpen haar daar ook met plannen.

tuc vindt dit leuk.
  13. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Onze dochter gaat dus wel kiezen voor een gemengde brugklas (kader tot vwo) met een havo/vwo advies. Het is een stroming waar in projecten wordt gewerkt. Het is in de onderbouw vergelijkbaar met hoe basisonderwijs wordt ingericht.
    Het reguliere, klassikale onderwijs past niet bij haar. Het is geen kind dat braaf doet wat je zegt, maar wil weten waarom. We hopen en verwachten dat dit onderwijs beter bij haar past.
    Na 2 jaar kun je afstromem naar het reguliere vmbo. Of na 3 jaar naar het reguliere havo of vwo. Het is een redelijk nieuwe stroming binnen deze school, maar ook binnen de omgeving waar wij wonen. Het is de bedoeling om deze vorm uit te breiden naar de bovenbouw, maar zo ver zijn ze nog niet (mede vanwege wet- en regelgeving).

Onze oudste komt juist heel goed tot haar recht in het reguliere onderwijs en is daar prima op haar plek.

Vulpen en tuc vinden dit leuk.
  14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Mijn dochter zat de eerste 2 jaar in een Havo/VWO brugklas waar ook nog een stuk of 4 met TL niveau bij zaten, omdat het een aparte onderwijsvorm was en er niet genoeg leerlingen waren voor een aparte TL/Havo klas voor die vorm.
    Idiote eisen om naar VWO door te mogen, afhankelijk te zijn van leraren die zonder enige onderbouwing een Havo of VWO advies moesten geven etc. Zou er nooit meer voor kiezen als het om klassikaal onderwijs gaat.
    Ook de niveauverschillen waren te groot, de VWO-ers konden soms 5 x uitleg aanhoren van dingen die ze vaak in 1 x begrepen en de TL-ers gaven aan zich soms wat bezwaard te voelen dat ze het niet altijd zo goed konden volgen.
    Zelf heb ik wel gemerkt dat er toch best wat dingen veranderd zijn op middelbare scholen, w.b.t. de niveauverschillen, het tempo waarin de stof behandeld wordt, op welke manier enz. Denk dat dakpanklassen prima kunnen werken met 2 niveaus, met 3 al een stuk minder als het om klassikaal onderwijs gaat.

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Mijn zoon is na 2 jaar klassiek VWO ook overgestapt naar een totaal andere onderwijsvorm met kader t/m VWO door elkaar. Dat niet alleen, ook alle leerjaren zijn gemengd, maar dit is dus geen klassikaal onderwijs, vooral zelfstandig en op je eigen niveau en in je eigen tempo.
    Natuurlijk doe je ook dingen samen, maar op een heel andere manier.

tuc vindt dit leuk.
  16. tuc

tuc Niet meer actief

Het is hier inderdaad geen klassikaal onderwijs. Het is Dalton.

Jo79 vindt dit leuk.
  17. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Zelf zou ik niet kiezen voor een gemengde klas wat zo uitgebreid is.
    Wat iemand al schreef waar de 1 meer keer nodig heeft om het te begrijpen en de ander 1 keer meer dan voldoende maar dan heb je tijd voor verveling. Zoon zou dan vervelend worden.

Zou ook makkelijk af kunnen zakken naar lager niveau en niet omdat hij het niet zou kunnen maar iets met minimale inzet.

Ik zou ook vragen naar tussen uren, hebben ze dat of vullen ze dat in. Hoeveel huiswerk moeten ze thuis maken of kun je het meeste op school doen.

Afhankelijk van straks het niveau of je dan een combi klas moet kiezen of vwo. Bij twijfel zou ik havo/vwo doen. Is het duidelijk een vwo dan zou ik dat kiezen. (Afhankelijk van de interesse vwo (vwo+)of atheneum.

tuc vindt dit leuk.
  18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    ik heb dit ook helemaal niet zo ervaren, daar werd altijd met respect naar elkaar omgegaan.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Ze zijn er wel hoor die kinderen. Zoon heeft er ook eentje in de klas en die is al goed aangesproken door de juf.

20. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Kun je anders niet gewoon aan de school vragen wat voor type leerlingen er voor de gemengde brugklas kiezen? Dan kun je kijken of hij in dat profiel past.

Hier zit oudste ook in gemengde klassen. Ze volgen wel onderwijs op hun eigen niveau, maar doen veel in projecten. Idee is dat iedereen vanuit zijn eigen niveau een bijdrage kan leveren. En met klassikaal uitleg heb je dat bijv VWO'ers de klas uitgaan om aan hun eigen werk te werken zodat de VMBO'ers extra uitleg kunnen krijgen. Of andersom: VMBO'ers de klas uit om huiswerk te maken en de VWO'ers die blijven voor meer verdieping. Na het tweede jaar stromen de VMBO'ers uit vanwege hun profielkeuze.

Deel Deze Pagina