ik bevallen...; man gedraagt zich als kraamvrouw!

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door huitje, 23 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. huitje

huitje Bekend lid

18 okt 2009
    561
    0
    0
    kop van overijssel
    Zijn er meer die dit herkennen? En is dit een typisch mannen gedrag?
    Afgelopen dinsdag ben ik dmv keizersnee bevallen van een geweldig jongetje. De donderdag erna mocht ik al naar huis omdat het heel goed gaat en ik geen last heb van de wond.
    Sinds ik thuis ben en de kraamverz. er is is het mijn man die lang op bed blijft liggen, die zich laat verzorgen etc ipv ik.
    Nu ben ik ook geen type om lang op bed te liggen en mij te laten verzorgen maar goed wie is hier nu bevallen???
    Valt me tegen van hem en vind dat hij misbruik maakt van de kraamverz, hoewel ze er niets van zegt.
    Als ik hem erop aan spreek krijg ik alleen gemompel dat het de afgelopen dagen best zwaar was om in zijn eentje heen en weer ziekenhuis te moeten, thuis met onze dochter te zijn en de boel in zijn eentje te moeten regelen..

Vraag mij af of meer mannen ineens dit gedrag vertonen...

2. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Nee...mijn man ging werken...en de week na dat de kraam weg was ging hij voor mij zorgen....stond hij op om de kindjes te doen en ontbijt te maken.....(en tis helemaaal geen zorgzaam type.....)

Maar kan me indenken dat je man moe is hihi, is ook een heel iets weer papa worden en ineens alle zorgen voor je dochter op zich nemen omdat jij in het ziekenhuis lag. (zijn ze niet gewend die mannen)

Mijn man kreeg wel hulp, mijn moeder kwam koken en de was enz doen...dat kreeg die niet voor elkaar.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn man had het niet. Die had juist de neiging om zichzelf voorbij te rennen. De eerste dag was hij constant alleen maar bezig. Onze kraamverzorgster was een heel lief rustig meisje, die op de tweede of derde dag ineens onverwahts kordaat tegen mijn man optrad:
    "Zeg, dat rusten tussen de middag is ook voor jou hoor! Dus als jij nu eens gewoon naast je vrouw gaat liggen, dan ruim ik wel af en zorg dat het beneden weer netjes is. Als je de baby hoort blijf jij ook liggen! Als he nodig is kom ik hem wel brengen. En oh ja, nadat je morgenochtend de deur voor me hebt opengedaan kun je gerust nog even teug op bed gaan liggen. Ik breng jullie allebei wel even onbijt."
    Mijn lieve schat liet zich braaf door het meisje naar bed sturen, haha.

Afgaande op haar reactie, denk ik dat kraamverzorgsters het op zich niet erg vinden (en juist wel verstandig) als de mannen de eerste dagen ook hun rust pakken. Dit moet net ten koste gaan van de zorg aan moeder en kind! Maar zolang het voor haar goed te doen is, is het op zich niet slecht denk ik dat de man ook even wat rust en zich een klein beetje laat verwennen. Dan is hij 's nachts des te fitter om de vrouw te ondersteunen en ontlasten als de kraamzorg er niet is.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou dat hij het zwaar vond met de 2 andere kinderen herken ik wel (hij werkt heel veel en maakt eigenlijk nooit een dag mee met de kinderen, wat betreft het ritme etc). Ik heb ook een keizersnede gehad bij de derde en ging ook na 2 dagen naar huis.. Kwam thuis en de kh was er nog niet, het was naar mijn idee echt een chaos thuis. Wasmanden zaten propvol (snapte ik niks van want 2 dagen ervoor was ik met lege manden naar het zkh gegaan). Rommel op de tafels, vieze vloeren, onopgemaakte bedden, kraamboek was verdwenen en nooit meer gevonden, troep in de keuken.. *AARRGH*
    Was 6 uur in de avond en had retehonger.. Wat een drama haha. Was blij dat hij de volgende dag weer aan het werk ging.

5. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Ja herken het ook wel, heb ook keizersnede gehad maar in spanje heb je geen kraamzorg dus eenmaal thuis begint het 'gewone' leven weer.
    Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat ik erg ontzien ben,( tijdens zwangerschap ook niet trouwens) heb nooit meer de gelegenheid gehad om even te gaan liggen ´s middags en deed alles zelf, gelukkig niet veel pijn gehad na de keizersnede en goede zwangerschap gehad.

Mijn man wil geen tweede kind want oh oh de zwangerschap en de dagen na de bevalling vond hij zo zwaar :(

Nou ja joh, doe ook liever alles zelf...ga nu even twee vuilniszakken bij de container brengen...:D

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hebben sommige mannen ook tijdens zwangerschap. Google maar eens op 'couvade'.

7. kest76

kest76 Lid

16 jun 2012
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    afgelopen maandag is mijn vrouw bevallen van onze 2de dochter, ik heb haar continu bij gestaan waar ik kon. zelfs tijdens de bevalling stond ik er naast en heb haar geholpen bij al het draaien wat er op dat moment moest.
    het was een ontzettend zware bevalling met complicaties, en moest ook direct mee met de artsen. kindje gelijk aan het zuurstof en noem maar op, de hele week druk in de weer om bij mijn vrouw en dochtertje te zijn. onze oudste vn 2,5jaar is de hele week bij opa en oma, eten koken en het huishouden doe ik allemaal zelf alleen de wasmachine weet ik niet hoe dat werkt.

ik heb inmiddels wel in het ziekenhuis te horen gekregen neem ook even tijd voor je zelf, en praat over de hele situatie wat er gebeurd is. en tevens was het geboorte bordt met winnie de pooh nog uit de tuin gejat wat de druppel was, inmiddels is het vreemd genoeg smiddags weer door onbekenden in de tuin gezet.

8. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Mijn man deed juist heel veel. En ook voor d ekraamvisite alles regelen, drinken, beschuit met muisjes etc. Boodschappen, luiers verschonen.

En toen de kraamzorg weg was, heeft hij 2 weken vrij genomen om voor ons te zorgen.

9. Koon

Koon Niet meer actief

Mijn vriend is juist het tegenovergestelde.
    Die krijgt de kriebels als er iemand voor hem zorgt. De kraamverzorgster mocht nog net een kop thee voor hem zetten, maar ontbijt op bed was echt niet nodig haha.

Iedere vrouw reageert anders in de kraamweek, zo ook de mannen. Logisch, ook hun leven staat op zijn kop.
    Als het je dwars zit zou ik er eens rustig over praten (laat je niet leiden door hormonen haha ;)).

Kan me voorstellen dat sommige mannen een beetje ontheemd raken als de vrouw die altijd het huishouden regelt ineens even uit de running is. En dan kan het best zwaar zijn om alles alleen te moeten doen. Maar ik zou er ook van balen als ik jou was.

10. huitje

huitje Bekend lid

18 okt 2009
    561
    0
    0
    kop van overijssel
    mmmm.."gelukkig" dat er meerdere mannen dit doen en het dus geen vreemd gedrag is.
    Ik ga het nu min of meer accepteren dat hij zo doet en het scheelt natuurlijk wel dat ikzelf geen type ben om in bed te blijven liggen..
    Heb hem wel gezegd dat hij nu nog mag maar zodra donderdag de kv weg is het over en uit is met het uitslapen en laten verzorgen.

11. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    ik vind het eigenlijk een beetje overdreven, at huij bij wil komen oke maar na een paar dagen neem ik aan dat hij ook weer prima mee kan draaien in het huishouden.. Op zn minst gewoon op tijd zn bed uit...

Hier was manlief eruit voor de kraamverzorgster en bleef er uit,kwam met flesjes aan, Zorgde dat ik genoeg drinkn had en zorgde voor de visite kraamverzorging deed eigenlijk alleen ontbijt maken, enhet huishouden..
    Dus ik zou simpel zeggen zo genoeg uitgerust tijd om weer wat te gaan doen;)

12. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Herken het wel hoor... Ik was bij mijn oudste degene die de deur open deed voor de kraamhulp :) en deed alle voedingen s nachts en zorgde dat het huishouden bleef draaien. Manlief moest erg wennen en maakte graag gebruik van alle goede zorgen van de hulp.

Bij de tweede lukte dit hem niet. Ondanks dat ik me wederom heel goed voelde moest hij nu wel aan de bak (er loopt immers ook een peutertje rond die moet wennen en aandacht wil).

Maak je niet teveel zorgen hoor. Mijn man heeft wekelijks een papadag en speelt, verzorgt en doet net zoveel thuis als ik. Was gewoon erg wennen voor hem. Denk dat alle spanning rondom de zwangerschap en bevalling eruit kwamen. Ondanks een perfecte zwangerschap en dito bevalling heeft hij best in spanning gezeten (hoe verloopt de bevalling, is het kindje wel gezond etc etc).

Wel jammer vond ik dat ik niet vertroeteld werd door hem na zo'n topprestatie, maar hij heeft het dubbel en dwars goedgemaakt. Een betere vader voor mijn kids en man voor mij kan ik me niet voorstellen.

13. mar9

mar9 Actief lid

28 okt 2011
    348
    0
    0
    NULL
    NULL

Huh, waarom 'mag' je man geen rust pakken als hij dat nodig heeft?
    Hier pas bevallen van ons eerste kindje, hebben dus geen ander kleintje rondlopen waar voor gezorgd moet worden, maar mijn man was ook echt kapot!
    Naast al het kraambezoek wat verzorgd moest worden, het huishouden wat gedaan moest worden (99% werd in de kraamweek door de kraamverzorgster gedaan), eten koken, boodschappen, huilende uurtjes, wakkere nachten (ookal geef ik de voeding, hij word ook.wakker als ze huilt), is het emotioneel een hele achtbaan waar ze doorheen moeten. Een nieuw kleintje leren kennen is voor mannen misschien wel een stuk inspannender als voor de moeder.
    Waarom zou hij niet even mogen bijtanken, en na het bijtanken nog een beetje verwend worden? Hij is wel je man, maar mag toch ook best een keertje z'n stoere, harde zelf loslaten, en zich even overgeven aan de nieuwe situatie en de tijd nemen?

Nouja, dat is mijn mening iig;) ik voelde me ontzettend schuldig tegenover m'n man, dat er nu zo veel op hem neerkwam. Dat is ook niet helemaal goed natuurlijk, maar een middenweg lijkt mij niet verkeerd.

Overigens gefeliciteerd met je kleintje en heel veel geluk met z'n 4tjes!

14. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

+1

Bovendien, ik had nog een hele poos om bij te komen, hij moest, na een paar vakantie dagen, gewoon weer aan het werk.

Deel Deze Pagina