Gisteravond zet mijn kat zich af en haakt met zn nagrl door mijn broek heen in de huid. Geen bloed, minimaal wondje. Schoongemaakt en betadine erop. Vanmorgen ha maar ff.gevraagd, moest ff langskomen.ivm tetanus. Ik weet dat ik in 2006 zomer een dtp heb gehad voor de vakantie. Maargoed, in de stress. De huisarts heeft ernaar gekeken en.vond een tetanusprik niet nodig. Ze had een grotere wond verwacht maar dit is een speldenprik. maar nu kan ik het weer niet loslaten..zucht.
Tetanus krijg je alleen: - Als de wond diep is en niet gebloed heeft - Als er straatvuil of mogelijk sporen van ontlasting van vee in is gekomen - En dan nog is de kans klein, er moeten een hoop omstandigheden net op het juiste moment samenkomen wil je van de Tetanusbacterie ook echt Tetanus krijgen. Van de bacterie alleen word je namelijk niet ziek, je wordt pas ziek wanneer de bacterie toxines gaat verspreiden. Je kan het bijvoorbeeld krijgen van een spijker die in vieze aarde heeft gelegen of van verwondingen op straat of op een boerderij die níet bloeden. Een kattennagel kán de Tetanusbacterie dragen als je kat buiten komt. Bij een binnenkat vrijwel uitgesloten. Een minimaal wondje is sowieso geen reden tot paniek. Net zoals ondiepe en oppervlakkige wonden. In het vervolg: probeer ervoor te zorgen dat je de wond toch aan het bloeden krijgt, bijvoorbeeld door druk rondom de wond. Een beetje bloed bevat al een hoop zuurstof en zodra er zuurstof bij de bacterie komt kan hij geen toxines verspreiden. Daarom moet je een wond met mogelijk Tetanus-gevaar ook niet afdekken maar open laten zodat er lucht bij kan. In jou geval: vertrouw je huisarts. Artsen zijn meestal erg snel met Tetanus-injecties, zelfs als ze eigenlijk helemaal niet nodig zijn, dan doen ze het gewoon voor de zekerheid. Dus als ze zegt dat het niet nodig is dan is ze daar echt 300% zeker van. Enne...mijn kat is erg speels, haar nagels hangen constant in mijn huid. Nog nooit Tetanus gehad . Een kattennagel in je been is zolang hij niet een centimeter diep gaat geen gevaar. Als ik bij iedere kattennagel naar de huisarts zou moeten zou ze me 3 keer per dag zien
Hoi linnea, Bedankt voor je reactie. Ik heb druk uitgeoefend met schoonmalen van het wondje, maar er kwam geen bloed. Heb het gewassen met antibacteriele zeep en beetje vetadine erop. Verder niks mee gedaan qua pleister omdat het een ninuscuulwondje is. Er zat vannacht al een korstje op. En ja, ik ben heel vaak.gekrabt door katten maar nooit aan gedacht. Nu ik zwanger ben zoek ik deze dingen meer uit en realiseer ik me wat allemaal kan. In 2006 heb ik een dtp prik gehad. Is dit eigenlijk nog geldig? Mijn huisarts wilde dat ik kwam ivm tetanus maar na het zien.van het wondje vond ze dat ik er niks mee hoefde te doen. Ik neem aan dat ze bij twijfel een ander advies zou hebben gegeven.
Ik ben laatst gekrabt door een kind en t wondjes was super minimaal, en moest toch echt komen voor tentanus. Ze was ook van mening dat je t beter nu kan hebben en dan voor 10 jaar beschermt ben, dan ben je veilig.
Vandaag het ggs gebeld. Mijn dtp heb ik gehad in juli 2006, hij is dus nog een jaar geldig. Geen zorgen aldus de ggd dame.
Tetanus moet 1x in de 10 jaar dus je bent idd nog beschermd. Ik zou me verder niet zo druk maken, wij hebben een jonge kat in huis die van stoeien houdt. Als ik met ieder krasje naar de huisarts moet dan blijf ik gaan, je eigen weerstand kan wel wat oplossen. Daarbij is de kans dat je in de huidige samenleving tetanus oploopt heel klein, alleen in een omgeving met paarden of ander vee is die kans verhoogd, maar ook nog heel klein.
Mijn man heeft 1,5 jaar geleden acute Tetanus gehad naar aanleiding van een hondenbeet. Deze wond heeft gebloed, dus ook dan heb je er dus kans op. Het is een heel heftige tijd geweest en we mogen van geluk spreken dat hij nog leeft! Zijn arts gaf toen aan dat het eigenlijk verstandiger is om em om de 5 jaar te doen ipv 10 jaar... Om jouw kattenkrabje zou ik me in ieder geval geen zorgen maken.