middagslaap afschaffen hoe beginnen?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by WesDaan, Mar 18, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    Hoi meiden,

Ik zit te denken om bij de oudste ( wordt in aug 4) de middag slaap maar eens af te schaffen. Dit omdat hij de laatste weken al om 6 uur naast mijn bed staat en ik dit echt not done vind.
    Voorheen sliep hij om half 8 tot half 8 dus pakte altijd wel 12 uurtjes om vervolgens smiddags ook nog 2 uur te slapen.
    Nu hij steeds vroeger wakker wordt is het tijd om het af te schaffen denk ik.
    Maar hoe?
    Hij is smiddags echt niet te genieten, wordt vreselijk baldadig naar zijn zusje toe en de gezelligheid is ver te zoeken.
    Hoe hebben jullie dit aangepakt? en wanneer merk je resulaat?
    Soms slaapt hij smiddags niet, en savonds slaapt hij dan ook om half 8 om vervolgens gewoon 6 uur wakker te zijn.
    En gezellig is hij niet.
    Wie heeft tips, terug leggen heeft geen enkel nut, nu komt hij af en toe maar bij ons in bed tot een uurtje of half u7 maar dan heeft hij het ook echt gehad.

2. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Toen mijn dochter 2 jaar werd wilde ze zelf niet meer. Ze ging van 2,5 uur slaap naar niet slapen. Ik bouwde altijd een rustmoment in, dat hield in een uur op de bank liggen voor de tv. Dat was de enige manier waarop ze haar rust vond.
    's avonds werd ze wel moe, vaak om 17.00 uur. Ik kookte veel voor meerdere dagen. Heel handig, zo kon ik om 17.00 uur even wat eten opwarmen en haar in bed leggen.
    Als ik jou was zou ik de middag eerst inkorten naar 1 uur slaap. 's ochtends misschien een wekkertje naast zijn bed zodat hij tot 6.30 (?) een boekje leest? Succes!

3. palmie37

palmie37 VIP lid

Jun 8, 2009
    5,294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Chloe slaapt vanaf 2.5 al niet meer, savonds viel ze elke keer pas heel laat in slaap, we hebben haar gewoon van de een op andere dag opgehouden, geen probleem, ff afleiden als ze moe word verder niet!

4. tjessia

tjessia Fanatiek lid

Feb 1, 2009
    2,889
    0
    0
    Ik denk eerder dat ie niet gezellig is omdat hij toe is aan school waarschijnlijk.
    Dus nog ff doorzetten en na de zomer naar school. Staat ie echt niet meer om 6 uur naast je bed want dan is ie afgepeigerd.
    En anders nu naar bed en na een uur wakker maken.

5. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    Daar zit ik soms ook aan te dneken. Hij gaat nu 1 x per week naar de psz en als hij daar is geweest is hij er helemaal vol van.
    En vande week zei hij: ik wil naar de grote school, met huilpartijen aan toe omdat het nog niet kan.
    poeh.... lastig hoor

6. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik zou het middagslaapje afbouwen naar 1 uur en daarna helemaal afschaffen. Het kan wel even duren hoor, voordat ze er langer van gaan slapen 's nachts, verwacht niet na 2 dagen weer tot half 8 te kunnen slapen.
    En een wekker naast zijn bed: wij hebben zo'n wekker met ogen die dicht zijn 's nachts. Zoon mag pas uit bed als de aap wakker is, werkt hier heel goed.

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Slaapje afbouwen naar 1 uur zou kunnen, maar niet elk kind kan daartegen.

Hier leg ik Sven wel eens op de bank, televisie aan, dekentje erbij en dan komt ie ook tot rust.

het is te hopen dat het mooie weer een beetje doorzet, dan kun je lekker naar buiten toe. Ik trek mijn zoontje makkelijker door die vermoeidheid heen als hij lekker buiten kan spelen.

8. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

Jun 17, 2008
    1,677
    0
    0
    Drenthe
    mijn dochter sliep altijd 2 tot 2,5 uur in de middag. Maar omdat ze de laatste tijd ook steeds rond 5.30 uur wakker werd ben ik het gaan inkorten. Nu 1 tot 1,5 uur en ze is nu om 6.15 of 6.30 uur wakker. Echter dit duurde wel een aantal weken.

Hoe lang slaapt hij nu gemiddeld?

daarnaast ben ik wel voorstander om middagslaapje zo lang mogelijk er in te houden.Dus waarom nu al stoppen als sept. pas school begint?

9. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon sliep ook lang tussen de middag, zeker tot zijn 4e wel... Hier is het toen hij naar school ging minder geworden. in het begin hield ik hem nog wel thuis voor een slaapje nu bijna nooit meer. weekends heb ik hem nog wel eens een uur in bed tussen de middag. Het ene kind heeft meer slaap nodig dan het andere kind he ;) maar school sleept mijn zoon er prima doorheen en de spelers ook na schooltijd, geeft afleiding... Maar ik zou het gaan afbouwen in jou geval, idd van 2 uren naar 1 uur en dan zo gaan afbouwen en als hij dan op school zit hopen dat het net als bij mijn zoon ook goed gaat :)

10. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Ben bijna jaloers dat je hem 's middags nog naar bed krijgt.

Onze zoon had het met 2 jaar wel bekeken en wilde niet meer naar bed om vervolgens rond het avondeten op te zijn. Maar die was heel makkelijk en kroop dan op de bank om er even een hazeslaapje te doen.

Onze dochter had het met 2.5 jaar wel bekeken, maar weigerde ook om hazeslaapjes te doen. Het was even een rotperiode met een moe kind rond etenstijd. Maar na 2 maanden veranderde dat na meteen na het eten naar bed . En nu is ze 3.5 , ligt ze door de week rond 18.30 uur in bed en in het weekend wat later.

11. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    idd toen hij een paar weken geleden lekker buiten kon spelen in de tuin had ik geen kind aan hem.

12. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    10 per dag met middag slaap erbij.
    Maar k heb liever dat hij 10 uur in een pakt ipv in 2en ;)

13. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    Hij vraagt er 9 van de 10 keer zelf om, en dan denk ik : Wie ben ik om te zeggen je mag niet...
    Ik vind het nogal logsich als hij zo vroeg wakker is zou ik ook om 12.30 moe zijn... het lijkt wel of hij een beetje in een spiraal zit zeg maar, vroeg wakker door overdag moe te zijn.
    Terwijl als hij smorgens wat langer sliep was hij niet zo moe overdag, en sliep dan soms smiddags niet.

14. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    heerlijk toch als hij er zelf nog om vraagt, zou hem dan ook zeker er even in leggen. En dan misschien na een uurtje eruit halen zodat hij voldoende gerust heeft om vrolijk te zijn de rest van de dag.

Share This Page