MIERENPLAAG, wie heeft de gouden tip?

Discussie in 'De lounge' gestart door Debbie81, 26 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Ik meng hier altijd gist met poedersuiker, binnen een halve dag probleem opgelost. Ik strooi het ook gewoon een beetje op het nest zelf. Ik denk er maar niet te veel bij na wat het doet met die beestjes :(

2. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    bij ons wandelde ze daar gewoon overheen, werkte hier niet.

3. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    ze schijnen niet tegen citroen te kunnen dus je kan ook (wat ik gedaan heb) een schoonmaak middel met citroen of limoen dweilen. Misschien werk schoonmaakazijn met citroen ook wel (die bestaan namelijk ook). alleen lijkt me dat voor jezelf niet zo fijn geurtje.
    Ik had ajax met limoen in huis en daarmee heb ik geweild en op de plek waar ze van buiten naar binnen komen heb ik buiten op die plek een dag of 4 een kokend heet sopje met die ajax limoen neergegoooid + een bakje met een mengsel van bakpoeder,stroop en een klein beetje water.
    de 1e 2 dagen was dat bakje er in trek en daarna heb ik ze niet meer gezien:D.
    Heb gisteren de bakjes weggehaald, aangezien er geen mier meer te zien was, voor de laatste keer nog een sopje neergegooid en vandaag nog steeds geen mier.
    Dus tot zo ver gaat het goed hier gelukkig.

4. Survivor

Survivor Bekend lid

23 okt 2011
    749
    8
    18
    Kokkin, knuffelaar, wasvrouw, schoonmaakster.. Mam
    Flevoland
    Wat hier heeft geholpen was moppen met wat dikbleek (om dat geurspoor te verwijderen) en daarna bij de plek waar ze binnen kwamen, een laagje waspoeder te strooien. Sindsdien geen mieren meer gezien.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja Same here... Misschien dat het gewoon tijdelijk het geurspoor verdoezelt. Koper ruikt niet al te fraai tenslotte.
    Maar duurde slechts een halve dag... Toen ging de kolone gewoon stapvoets over het koper heen.

6. augustus

augustus Niet meer actief

Ik lees al een paar keer hier en daar dat W40 erg goed helpt.

7. Meijtje

Meijtje VIP lid

24 nov 2011
    5.086
    187
    63
    Oude stuivers (niet de nieuwe, die werken niet, zit te weinig koper in verwerkt).
    Ik gebruik ze al jaren, mieren komen er echt niet langs en ik heb een mierenstick gekregen van ma van vapona (die vond die stuivers not done haha). Maar die werkt ook prima. Hier krioelt het van de mieren. Maar nu geen 1 binnen :)
    Een lijn over de hele deurpost en ze komen er niet langs. Tenminste nu al 2 maanden in gebruik, maar nog geen 1 mier binnen gehad. Hier werkt het dus;)

8. Thymra x Xi

Thymra x Xi Niet meer actief

Hier ook last van mieren :(

Komen ze ook af op honden/kattenvoer? wij hebben twee grote zakken openstaan in de trappenkast, waar de mieren ook heen gaan (staan ook ander soort eten maar wel dicht verpakt)

9. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Stoepkrijt!
    Ze gaan daar namelijk niet overheen... Vraag me alsjeblieft niet waarom, maar t werkt :D

10. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Het is vast al gezegd maar; lokdoosjes van de action ;)

11. dawnie

dawnie Actief lid

26 okt 2008
    420
    0
    16
    4 Jaar geleden hadden wij hier ook ineens een miereninvasie in huis. Via de gang kwamen ze binnen (ik denk via de kruipruimte) en liepen in een stoet naar de keuken. Mijn man had een bordje laten staan waar brood met jam op had gelegen. Zat echt helemaal vol. Maar ook in een gesloten vaatwasser wisten ze te komen. Ik bleef maar stofzuigen en dweilen. Ze bleven maar komen. Ook allerlei middeltjes geprobeerd, gaten dichtgestopt etc. Na een week of 3 waren ze weer weg, maar wat er precies heeft geholpen weet ik niet.

Een vriendin van me zei al, als ze eenmaal komen, komen ze elk jaar terug. En inderdaad... 2011, 2012, 2013...

Tot dit jaar. Ik zag de eerste mier alweer in de gang zitten. Ik heb toen gelijk een lokdoosje neergezet. En dit lijkt te hebben geholpen. Waarschijnlijk het nest al uitgeroeid voordat het zich heeft kunnen uitbreiden. Als ik er dit jaar 5 heb gezien, is het veel. Dus hopelijk blijven ze nu weg. Normaal waren ze er rond deze tijd namelijk al.

Dus geen aanvullende tip voor nu, maar eentje voor volgend jaar. Want dikke kans dat ze terugkomen.

12. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Hier een mierenlokdoodje van stop mieren gekocht bij de bouwmarkt. Deze neergezet in toilet (mieren kwamen binnen bij voordeur en die zit ernaast). Voordeel was dat B er niet aan kan zitten. Nadeel is dat we 1 dag heel veel mieren in het toilet hadden.

Je moet het doosje wel minimaal 4-6 weken laten staan staat er in de beschrijving. Ben er ook achter waarom. Na 2 weken hadden we weer een nieuwe plaag. Dan zijn waarschijnlijk de eitjes uitgekomen. Maar hier werkt het doosje prima. Na een dag geen mier te bekennen. En inderdaad azijn erop gooien. En goed schoonmaken daarmee.
    Maar is dus wel volhouden en laten staan. Duurt lang voor een nest helemaal dood is.

13. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Ik heb een tijdje geleden ook een mierenplaag gehad en het volgende gedaan:
    eerst de vloer grondig schoongemaakt met dreft, (zoals hierboven genoemd, de geursporen verwijderen)
    de kinderen geboden om alleen nog aan tafel te eten en te drinken.
    daarna heb ik een hele lijn met meel en gist gestrooid op de plaatsen waar ze langsliepen. Dat nemen ze aan hun pootjes het nest mee naar binnen, eten het op en na een aantal weken zie je (helaas dan pas, maar oke.. het werkt en het is kindvriendelijk, ziet er niet mooi uit maar ja..) het resultaat: de maagjes ontploffen door het gist en je ziet ze niet meer terug.

oja ik zou ook opzoek gaan naar het nest en deze met kokend water overgieten, maar in ons geval kon ik het nest niet vinden in onze tuin.
    succes

14. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook mierennesten buiten, veel!

Soms komt er een spoor naar binnen, maar je moet zorgen dat er niks te halen valt; dweilen, aanrecht schoon, kruimels wegzuigen. Geen levensmiddelen op je aanrecht laten liggen.

Hier laatst een halve fles azijn per nest gegoten en het werkt! Komt er ergens anders weer een nest, maar weer met azijn gieten!

Ik wil geen gif ivm kind, huisdieren en oppervlaktewater.

15. Ons Kleintje

azijn is ook niet goed voor het milieu.
    Waarom geen kokend water, zelfde effect op het nest.

16. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, kokend water deed niks!

Schoonmaakazijn is biologisch afbreekbaar en heeft geen nadelige werking op het milieu.

17. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik gebruik gewoonmierenlokdoosjes en gif. Ook al heb ik katten en een kind. Ik hou zowel de katten als het kind uit de buurt van de plek. Na 19493023 andere oplossingen geprobeerd te hebben, hielp dit als enige.

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier ook "extreme cleaning" en dat werkte de afgelopen paar jaar eigenlijk prima.

Maar ben nu na 2 dagen alweer helemaal op dreef met het hele huishouden vertellen dat koekjes best gegeten kunnen worden in de tuin als de deur toch open staat.
    Dat de vloer geveegd moet als je knoeit en dat limonadeglazen en blikjes afgespoeld moeten worden danwel in de vuilnisbak dienen te verdwijnen.
    Fruit gegeten? Aanrecht afvegen, mesje/plankje afspoelen...

Het kost even wat... Hopelijk werkt het dit jaar ook weer.

19. Ons Kleintje

aha dat wist ik niet dat ze konden overleven bij kokend water, ik had het zo geleerd;)

20. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Hier gebruik ik buiten ook vooral de methode van kokend water, alleen werkt het niet altijd voldoende inderdaad. Vooral niet als het mierennest diep onder de grond zit.

Maar ja, voor binnen is kokend water ook geen oplossing. Hier hielp dweilen ook niet, ze liepen daarna gewoon vrolijk weer over dezelfde route heen. (heb geprobeerd met afwasmiddel met citroen en azijn). De bakpoeder hielp wel deels, maar daar liepen ze met 2 dagen netjes omheen. En met een kruipend kind kan ik moeilijk een heel spoor van gist of bakpoeder neer leggen.
    Dus toen maar een mierenlokdoosje op een plek waar zowel een kruipend kind als huisdier niet komen. Nog wel een keer een nieuwe invasie mieren gehad na 2 weken. Maar is nu alweer even rustig. Ook buiten zie ik ze nu haast niet lopen.

Deel Deze Pagina