Opgejaagd; radiodoc over problemen in ons kinderopvangsysteem

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door cowgirl80, 12 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Op zondagavond wordt op radio 1 een 8delige serie uitgezonden. "Opgejaagd" gemaakt door Jenniffer Pettersson, een Zweedse dame die voor de liefde naar Nederland verhuisde, hier 2 kinderen kreeg. Maar totaal in shock is over de kwaliteit van de Nederlandse opvang in vergelijking met Zweden.

Ik vind het onderwerp heel interessant, mijn beste vriendin is met 3 kids naar Zweden getrokken en ze vertelt me inderdaad hoe fantastisch daar de school en de opvang zijn.
    Maar als ik de documentaire luister heb ik wel het idee dat deze mevrouw een heel slechte opvang getroffen heeft en dan denkt dat het overal in Nederland zo is.

Luistert er iemand mee? Je kan de uitzendingen ook hier vinden op haar website:http://jenniferpettersson.com/index.php/works/radio/opgejaagd

Manque vindt dit leuk.
  2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik las erover op fb.

En dat 'fantastische' in Zweden heeft ook een behoorlijke weerkant hoor. Daar is het de norm dat kinderen vanaf het (heerlijk lange) verlof 5dagen per week/ 12uur per dag naar kinderopvang of school gaan.
    Want parttime werken bestaat niet, 1 ouder werken ook amper - is niet te betalen.

Er bestaat juist een soort jaloezie vanuit Denemarken en Zweden op Nederlands systeem waar de meeste ouders parttime werken en zelf het meeste tijd doorbrengen met de kinderen. En onze belastingen zijn een stuk lager (al kunnen we dat ons niet voorstellen).

tuc vindt dit leuk.
  3. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.199
    1.056
    113
    Vrouw
    Haha ja ga maar boodschappen doen :)

Het verlof is er idd wel heer,ijk lang en school vanaf 6/7 jaar.

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    @amdaa maar wat ik van mijn vrienden in Zweden begrijp is dat fulltime daar veel minder uren is dan fulltime hier. De meeste ouders halen hun kinderen toch gewoon om half 4 al uit de opvang. En je hebt heel veel dagen ouderschapsverlof per kind wat je jarenlang op kunt nemen, dus bij ziekte of calamiteiten hoef je nooit te schipperen.

Ik zou best meer belasting willen betalen om klassen met max 20 kinderen te hebben op school.

Champetter vindt dit leuk.
  5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het zal ook onderling natuurlijk verschillen.

Ik werk in een sector waar veel mensen een aantal jaren in Scandinavië gaan werken, en de dagen die ze daar maken zijn ook 8-9uur, maar dan 5 dagen lang, beide ouders. Het is dan ook heel raar als kinderen korter dan 5 dagen op de opvang zitten vanaf 1 jaar.

Ik denk eerlijk gezegd dat Nederland volledig zou ontploffen als we hier zouden besluiten om ook maar naar dat systeem te gaan.

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    #6 cowgirl80, 13 feb 2018
    Laatst bewerkt: 13 feb 2018
    Als je puur kijkt naar het 5 dagen werken en dat als eerste invoert waarschijnlijk wel. Maar ons onderwijs/opvang systeem kent nu ook veel problemen. Veel ouders vinden het vreselijk dat hun kleuters al zoveel moeten presteren en getoetst worden. De leraren zijn overbelast door de plofklassen. Er moet iets hervormd worden lijkt me!
    Kleinere klassen en meer kijken naar het individuele kind en wat het nodig heeft, minder opleggen en aan normen moeten voldoen... lijkt me heerlijk.

Klein voorbeeldje: Mijn zweedse vriendin vertelde dat het 10-minuten gesprekje daar standaard een uur duurt. En dat de juf dan samen met het kind en ouders bespreekt wat er geleerd is en hoe dat ging. Een uur , dat zou bij ons onmogelijk zijn met zoveel kinderen in de klas. Lijkt me heerlijk als alles zo relaxed gaat en je er zo de tijd voor kunt nemen. Ik snap wel waar de titel "opgejaagd" uit de documentaire vandaan komt.

Ik weet zeker dat er vrouwen zijn die meer zouden gaan werken dan ze nu doen, als hun kind goed opgevangen wordt. Als ze niet hun hoofd hoeven te breken wat ze moeten doen als hun kind een keer ziek is. Als hun kind niet totaal afgedraaid en overprikkeld is na een dagje opvang.

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Gras is altijd groener aan de overkant...

Persoonlijk ben ik van mening dat er aan het onderwijs een hoop kan veranderen en daar zijn momenteel veel acties voor.
    Maar ik ben wel van mening dat we in Nederland een van de weinige systemen hebben waarin ontzettend veel partime kan worden gewerkt.

Overigens moet ik er niet aan denken om een uur met de juf te zitten. Lijkt me ook voor de leerkrachten niet fijn. Je zal 20 tot 25 gesprekken moeten voeren. Das dan 25 uur extra. Over werkdruk gesproken...

8. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

op de basisschool van mijn zoon bestaat de grootste klas op dit moment uit 21 leerlingen. Hij zit in groep 6/7 met 19 leerlingen en wij wonen gewoon in Nederland.

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Maar er zitten maar 15-20 kinderen in de klas, dus het kost veel minder tijd. En je hoeft niet met een belletje te gaan zitten stressen zoals juf ank ;)
    Maar goed, luister de documentaire maar. Mijn punt was eigenlijk juist dat het Nederlandse systeem wel heel erg negatief werd neergezet in het verhaal. Dus geenszins dat het gras groener is bij de buren.

10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.300
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik denk dat dit wel mee zal vallen. Ik werk 30 uur gemiddeld per week en zou echt niet meer gaan werken hoor. Ik vind de opvang van mn kind trouwens prima, haha.

Dat het schoolsysteem op de schop moet, ben ik met je eens. Maar dat heeft natuurlijk weinig te maken met het opvangsysteem.

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb diverse vriendinnen met 2 of 3 kinderen die 16 of 20 uur werken en dat echt de max vinden nu, omdat ze werk en gezin niet kunnen combineren. Die zouden echt wel meer gaan werken als hun thuissituatie vlotter zou lopen.

Ik denk dat opvang en school wel metelkaar verweven zijn.
    Om nog even mijn vriendin in Zweden erbij te halen.. die kinderen hebben iedere dag tot 13u de "leervakken" op school. Na de lunch begint de "vrije tijd"(opvang) en daar doen ze sporten, drama, handwerken etc. Omdat alle kinderen naar de opvang gaan daar, mis je niemand en laat de leraar de moeilijke dingen doen en heeft die meer tijd om zn les voor te bereiden.

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.300
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Maar zelfs dan nog, zou ik niet meer gaan werken en mn kind 5 hele dagen niet zien. Het op tijd moeten zijn met wegbrengen, op tijd moeten zijn met ophalen, die stress blijft dan. En dan zou ik daar dus mn kind nog minder door zien. Dat sporten en vrije tijd doe je toch ook graag samen met je kind? Ik vind het dan weer gek om echt alles uit te besteden.

lies276 en Novastar vinden dit leuk.
  13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Tja, en dat moet je willen.
    Dat speeltijd en sporttijd van de kinderen ook nog door derden wordt georganiseerd. Dat is een totaal andere denkwijze en voor je vriendinnen waarschijnlijk normaal, maar weinig NLse ouders zouden hun tijd met kinderen willen ruilen met de leraar die dan een hele dag + speeltijd met ze doorbrengt.
    Hier brengen kinderen ook 2x een half uur buiten door + een half uur in de gymzaal per dag in een schooltijd tussen 8.30 en 14.30. Dus effectief net zoveel leer/speeltijd alleen gaan ze daarna naar huis ipv ook nog naar een opvang om daar te spelen.
    Ik weet niet of ik dat als positieve ontwikkeling zou willen zien.

Plus dat structurele klassen van 20 leerlingen ergens van betaald moeten worden. Vandaar de norm dat iedereen fulltime werkt, sociale stelsel moet nou eenmaal uit de belastingen worden betaald, het komt niet uit de lucht vallen.

Ik vraag me af hoeveel mensen ervoor zouden stemmen om EN meer te gaan werken EN meer % belasting te betalen EN kinderen 9hx5dagen weg te brengen in ruil voor gemiddeld 6 kinderen minder per klas (gemiddelde in nl is immers nog steeds 26)

Paardenbloem, tuc, lies276 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Volgens de documentaire maakster geeft de Zweedse overheid 8x zoveel geld uit aan jonge kinderen dan de Nederlandse overheid. Als dat waar is, is het geen wonder dat het daar allemaal veel beter is natuurlijk. Ik snap dat we dat verschil nooit recht gaan trekken, maar het is wel een teken dat we hier echt te weinig geld uitgeven aan onderwijs en opvang en dat er bij moet?

Maar nogmaals, het was niet mijn behoefte om te dagdromen over hoe fantastisch zweden is. Ik erger me aan het programma omdat de nederlandse voorbeelden heel zwart en deprimerend worden neergezet. Alsof alle nederlanders hun kinderen naar dumpplekken brengen, waar uitgebluste onderbetaalde oppassers net genoeg doen om ze in leven te houden. Ik hoopte iemand hier te vinden die ook naar de serie luisterde en daarover mee wou praten ;)

15. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Driedubbele post vanwege slecht bereik in de trein:rolleyes:

16. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    ... en nog een dubbele:(

17. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen

Het verschil tussen KDV's in Nederland is groot. Wij zijn ontzettend tevreden over het KDV waar onze jongste zoon heengaat. Het gaat er daar heel professioneel en liefdevol aan toe en er zijn veel faciliteiten. Ik herken de voorbeelden uit de uitzending gelukkig niet! Inderdaad jammer dat er alleen een negatieve vergelijking tussen Nederland en Zweden werd gemaakt.

18. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.031
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Ik luister ook naar de serie.
    Ik herken het beeld dat Nederland redelijk negatief wordt neergezet.
    Ik woon in t noorden van Nederland en heb het idee dat de radiomaakster in de randstad woont.
    Ik herken mij namelijk niet in alles wat zij zegt. Het kdv waar onze kinderen op zaten was echt helemaal prima.
    Heb ze daar nooit met een vervelend gevoel achter gelaten, ook niet toen ze nog erg klein waren.
    Nu op de basisschool vind ik de klassen wel aardig groot en is er wel minder individuele aandacht.
    Ik zou het wel erg fijn vinden dat er de mogelijkheid wordt geboden om na de geboorte langer bij je kind te kunnen zijn.
    Dat vind ik wel prettig aan het Zweedse model.
    Ik werk parttime omdat fulltime gewoon niet haalbaar is.
    Mijn man is voor zijn werk alleen in de weekenden thuis, en soms is hij ook voor een maand of langer non stop van huis.
    Alles betreffende de kinderen komt dus op mij neer.
    De kinderen zouden hier gewoon niet kunnen sporten als ik fulltime zou werken.
    Daarnaast zou ik ook meteen problemen hebben bij stakingen of marge dagen in t onderwijs.
    Persoonlijk ben ik ook overspannen geweest. Dit lag aan de combinatie werk (ik werkte toen meer dan nu) huishouden, alle zorgtaken voor de kinderen.
    Persoonlijk zou ik het wel prettig vinden als alles wat meer op elkaar afgestemd zou zijn.
    Nu ga ik werken, race naar school om de kids te halen, snel naar sport, dan naar huis eten koken, eten, afwassen, kinderen douchen, huiswerk met ze maken en ze op bed doen, broodtrommels klaar maken voor de volgende dag, vaak nog een was draaien oid.
    Voordat ik zit is het vaak al 20u geweest. Ben dan echt wel afgedraaid.
    Zou het echt wel fijner vinden als het sporten enzo al op de een of andere manier op school zou gebeuren.
    Op de plek waar ik woon zijn veel sporten alleen door de week te beoefenen.

19. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    1 uur oudergesprekken?:cool:
    Sorry, dat geloof ik niet.

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    En ik denk dat dat inNL ook gebeurt als de noodzaak er is. Maar de 10-minuten-gesprekjes die ik heb gehad over de oudste hadden nooit een uur hoeven duren, dat zou super saai worden... Maar sowieso zie ik de juf dagelijks en zo worden kleine dingen sowieso wel uitgewisseld.

Deel Deze Pagina