Migraine - bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Devero, 8 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb sinds mijn twaalfde last van behoorlijk heftige migraine. Ben onder controle geweest van een neuroloog en heb Imigran injecties als medicatie tijdens een aanval. Nu tijdens de zwangerschap mag ik deze echter niet gebruiken. Gelukkig heb ik nog geen aanval gehad sinds ik zwanger ben (even afkloppen...) en mocht dat gebeuren dan weet ik dat het een hel gaat worden, maar die aanval daar kom ik dan wel doorheen.

Een aanval wil echter wel eens op komen zetten als ik onder druk sta om wat voor reden dan ook. En het is niet ondenkbaar dat dit tijdens de bevalling zou zijn of kort erna als 'ontlading'. En natuurlijk is dit nu mijn doemscenario! Want als ik iets niet kan gebruiken op het moment dat ik moet 'presteren' dan is het wel migraine! Ook erna is geen pretje, gezien de verwachting dat ik mijn medicatie niet direct zal mogen nemen.

Iemand ervaring met migraine tijdens of kort na de bevalling? Zijn er alternatieve vormen van medicatie/pijnstilling mogelijk of wordt het gewoon heel hard hopen dat het niet zover komt?

2. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Helaas heb ik 1,5 week geleden tijdens mijn bevalling een migraine aanval gehad. Het was voor mij ruim 2 jaar geleden, dus het was even schrikken :(

Het begon thuis al. Ik zat in bad om de weeen onder controle te krijgen en toen begon de aanval. Mijn vriend heeft me uit bad getild en het enige wat ik uit kon brengen was dat ons kindje er aan kwam en ik niet naar het ziekenhuis wilde. Mijn vriend heeft me toch naar de auto gekregen en uiteindelijk zijn we in het ziekenhuis aangekomen.

Daar mocht ik nog even onder de douche gaan zitten, maar daar raakte ik helemaal de weg kwijt en viel bijna flauw. Ze hebben me weer op bed getild en alles daarna tot de 8cm ontsluiting ben ik kwijt. Volgens mijn vriend zag het er heel eng uit en was ik helemaal van de wereld. Bij 8cm kreeg ik persweeen, maar mocht nog niet persen. Wel schoof ik direct de migraine naar achter en het enige waar ik nog aan kon denken was dat ik bijna mocht persen en ons ventje eruit moest. Vanaf de 8cm kan ik me dus alles weer herinneren. Bij 10cm mocht ik persen en was ons zoontje na 5 persweeen geboren. Tijdens het hechten kwam de migraine echter weer terug en heb ik als een vaatdoek in de beugels gelegen.

Het rare van het hele verhaal is dus dat toen het er op aan kwam ik de aanval naar achter schoof en lag te 'vechten' om ons ventje eruit te krijgen. Het leek wel alsof mijn lichaam zoiets had van 'nu even geen migraine, want ik moet iets veel belangrijkers doen'.

Als ik zo jouw verhaal lees heb jij het wel erger dan ik het had/heb. Ook omdat je er nu al medicijnen voor hebt en dat had ik niet meer op het moment van bevallen omdat de laatste aanval al 2 jaar geleden was. Het is misschien wel slim om het alvast aan je verloskundige door te geven zodat zij er rekening mee kan houden. Misschien kan je ook doorgeven wat voor symptonen je hebt en hoe je lichaam reageerd op een aanval.

Meis, heel veel succes en het komt goed, echt! :)

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

vriendin van mij kreeg migraine tijdens het persen, door de druk op haar hoofd.

ik heb er zelf geen last van, maar wel een tip:
    bij zw.yoga leer je op een andere manier persen, dus geen druk op je hoofd maar alleen maar laag. dat kan een aanval misschien voorkomen.

4. Vlinder73

Vlinder73 Fanatiek lid

22 feb 2011
    2.146
    1
    38
    In mijn paradijs
    Ik kan mij nog herinneren dat mij werd verteld door de neuroloog dat je geen migraine aanval kan krijgen tijdens de bevalling!!!
    Dat was bij de bevalling van mijn zoontje 4 1/2jr geleden,ben heel erg blij dat ik geen migraine aanval heb gehad toen.

Ik heb al jaren een migraine en moet nu het weer zonder medicijnen het zien te redden. 9 maanden lang, maar dat zal moeilijk worden. Omdat ik op dit moment in een vechtscheiding lig en mijn ex in alles moeilijk doet. Gelukkig staat mijn nieuwe partner mij zo goed mogelijk bij in deze moeilijke periode.

Ik hoop voor jou dat je tijdens de bevalling geen migraine aanval krijgt

5. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Thanks voor je bericht, dat geeft hoop!

Ik hoop ook maar heel hard dat er geen migraine komt. En hoop bij deze dus nog harder dat die neuroloog gelijk had ;) Zou fijn zijn, dan hoef ik me helemaal niet druk te maken.

Ik zal ook bij de VK maar eens vragen of ze er ervaring mee hebben...

6. louloutje

louloutje Actief lid

23 mei 2007
    190
    0
    0
    Ik heb van kinds af aan migraine, heb hiervoor ook medicatie (oa ook imigran en het beste middel ooit voor mij Maxalt smelttabletten). Zowel bij de eerste zwangerschap als nu ook bij de tweede zwangerschap heb ik helmaal geen last van migraine. Waarschijnlijk door het zwangerschapshormoon. Dit terwijl ik normaal gsproken een keer in de maand een aanval heb. Vertrouw op jezelf en op je lichaam. En mocht je een aanval hebben tijdens de bevalling; echt neem van mij aan dat je maar met een ding bezig bent; Je kind MOET er uit hoe dan ook en dat is je enige wens....

Deel Deze Pagina