Hallo, Ik heb een vraag. : Mijn vriend en ik zitten in ronde 2 om een kindje te krijgen. Nu had ik rond 16 oktober mijn eisprong. Sinds een paar dagen heb ik een aantal jeukende, rode plekjes op mijn bovenlichaam. Ze lijken op exceemplekjes. Mijn vraag is of dit zwangerschapsjeuk kan zijn. Ik heb namelijk gelezen dat dit in alle trimesters van zwangerschap kan voorkomen... - Ik heb voor een lange periode minocycline geslikt, vanwege voortdurende onstekingen in mijn lies. :x Dit heeft volgens mij ook te maken met hormonen en lever niet goed functioneren. - Ik ben vanaf september gestopt met de pil. - Ik ben sinds 3 weken gestopt met roken. - Ik heb een aantal weken last van een herstellende vaginale schimmel. Ik weet dat ik een vreemde vraag stel, omdat ik nog niet zwanger ben. Waar zouden deze plekjes vandaan kunnen komen? Op dit moment denk ik alleen nog maar dat het lichaam het zwangerschapshormoon aan het aanmaken is waardoor ik deze plekjes krijg. Kunnen jullie mij een (realistisch)antwoord geven, wat het mogelijk zou kunnen zijn? Alvast bedankt, Heidi
Hoi Heidi, wanneer je net zwanger bent, heeft het lichaam een paar dagen nodig om de hormonen aan te maken. Omdat je je eisprong waarschijnlijk rond de 16e oktober hebt gehad, lijkt het mij erg vroeg om van de zwangerschaphormonen al rode plekjes te krijgen. Het kan inderdaad met je lever te maken hebben. Als die niet helemaal functioneert zoals ie dat zou moeten, kun je daar jeukende plekken van krijgen. Zowel tijdens als buiten de zwangerschap. Misschien heb je een allergische reactie op eventuele medicijnen die je slikt of ergens anders van. Je kunt altijd even naar de huisarts, die kan er naar kijken en je misschien wat voorschrijven tegen de jeuk. Wat ook kan helpen tegen de jeuk is mentholpoeder, kun je gewoon bij de apotheek halen. Of het van een zwangerschap is, is afwachten omdat je zelf nog niet kunt testen op een zwangerschap. Hopelijk kun je hier wat mee. Groetjes Brigitte
Hallo Brigitte, Inmiddels ben ik voor de huiduitslag naar de huisarts geweest, het is pityriasis rosea, een onschuldige huiduitslag door een onbekende virus die uit zich zelf weer kan verdwijnen. Bedankt in ieder geval voor je antwoord. Heidi