Vrijdagavond een paar uurtjes geholpen op een schoolfeestje van mijn dochter. Was wel druk en ik was wel moe daarna, maar tot zo ver niks aan de hand. Zaterdag wordt ik wakker met barstende hoofdpijn. Een band om mijn hoofd en stekende pijn, net alsof iemand met een mes in mijn hoofd stak. Ik zag allemaal vlekken en wazig en was ook heel misselijk. Een paar keer moeten overgeven ook. Heel de dag op bed gelegen in een donkere kamer, meer kon ik gewoon echt niet aan. Gisteren nog precies hetzelfde heel de dag. Wel even uit bed geweest, maar dat was echt geen pretje. Vanmorgen stond ik op en kon gelijk rennen naar de wc. Heb mijn dochter weggebracht naar school, maar ik was blij dat ik haar veilig daar had, want autorijden was eigenlijk een slecht idee. Al die bewegende dingen maken het er niet beter op. Vanmorgen gebeld naar de dokter, lijkt op migraine zegt de assistente. Ik wordt eind van de dag terug gebeld met een advies/recept. Ik heb dit nooit eerder gehad. Herkend iemand dit en zo ja, wat zijn dan goede tips?
Vooral veel slapen, donkere kamer en zo min mogelijk prikkels. En daarbij zorg dat je goede migraine medicatie krijgt. Sterkte en beterschap
Geen goede tips, ik had ook migraineaanvallen, 2-3 keer per maand dagenlang. Ik heb van alles geprobeerd, maar niks hielp genoeg. Nu slik ik sinds een paar maanden twee keer per dag een halve aspirine. En ik heb nog af en toe lichte hoofdpijn maar niet meer zo erg. Maar dat is voor de lange termijn niet houdbaar natuurlijk.
Ik heb nu op voorschrijven van de neuroloog ook dagelijks medicatie om die erge aanvallen te voorkomen. Ik slik dagelijks 16 mg candersartan en daarmee zijn de heftige aanvallen een stuk minder
Ik heb zelf geen migraine, maar er schijnt toch een neusspray voor te zijn? Waarschijnlijk weet de huisarts dat wel
oei... wat heb je dan in 1x heftig te pakken. Weinig tips: Pijnstilling en wachten tot het overgaat. Maar als je het zo heftig hebt, krijg je hopelijk medicatie voorgeschreven. Ik neem tenminste aan dat je al ibuprofen en paracetamol geprobeerd hebt? De huisarts kan imigran bijvoorbeeld voorschrijven. Hopelijk blijft het bij deze ene keer- en is het niet een terugkerend iets.
Hier helpt slapen, bij een heftige aanval spuug ik alles uit en kan ik niet eens mijn mobiel verdragen Heb medicijnen voor als ik een aanval heb, maar de bijwerkingen vind ik vervelend. Succes!
Bij mij hielpen de medicijnen van de huisarts gelukkig. Anders voelde ik me echt alsof ik door een vrachtwagen was overreden. Volgens mij had ik sumatriptan of zoiets. Sinds mijn zwangerschap ( zoon wordt deze week 9 jaar) heb ik nooit meer last van migraine gehad. Ben daar nog steeds zo dankbaar van! Mijn moeder heeft het haar hele leven al en zowiezo wel 1x in de week. Sterkte ermee, het is zo zwaar k*t.
Inderdaad, medicatie. Ik had eerst 2-3 migraine aanvallen per jaar, van telkens zo’n 3-4 dagen in totaal (dag 1 soort dromerig, in-de-war gevoel, soms aura’s zien, dag 2 alleen maar hoofdpijn en misselijk, dag 3 beetje opkrabbelen en dag 4 nog heel slap/warrig, maar emotioneel echt een stuk beter). Afgelopen zomer had ik ineens wekelijks een aanval met tussendoor amper tijd om bij te komen, sindsdien heb ik sumatriptan om meteen te nemen bij hoofdpijn (dus voor mij begint het met warrig en aura’s, dan wachten tot de hoofdpijn begint en sumatriptan nemen). Dat werkt gelukkig goed En gelukkig nu ook geen aanval meer gehad sinds september. Ik ben na die aanvallen in de zoner overigens ook weer gestart met de minipil, dus pil zonder oestrogeen, ook op advies van de huisarts. Mogelijk heeft dat ook effect.
Ik heb hiervoor als preventie een tijdje metoprolol gekregen. En ik had iets waarvan ik de naam kwijt ben als ik de aanval voelde opkomen. Werd bij mij getriggerd door medicatie die ik wekelijks spoot (al beweerden ze dat dat niet kon, nadat die medicatie gestopt was ineens ook niet eer wekelijks die aanvallen). Nu gelukkig nog maar heel af en toe een aanval, en dan vooral oogmigraine, daar neem ik niks meer voor wat die duren maar een uurtje ongeveer. Maar er bestaan dus wel preventieve dingen voor, en ook iets voor op het moment zelf, maar helaas werk niet alles even goed voor iedereen dus het is een beetje uitzoeken. Ik vind excedrin trouwens ook een fijne pijnstiller bij heftige hoofdpijn, mag je wel niet nemen als je geen NSAID's mag. Ik ken ook iemand die migraine krijgt van eieren en chocolade te eten, dus misschien ook eens nagaan of je iets gegeten of gedronken hebt wat zou kunnen triggeren, of misschien als je in de toekomst nog aanvallen krijgt dat je dan een link zou kunnen leggen met voedsel.
Ik gebruik triptanen, werkt als een trein. Geeft alleen wel t gevoel alsof je hartproblemen hebt vind ik. Maar goed, beter dat dan zware migraine. Ik heb rustig 3 dagen aanvallen en je kan niet 3 dagen in donkere kamer liggen met kids.... Ik kom in aanmerking voor beta blokkers gezien de hoeveelheid aanvallen maar mag dat weer niet omdat ik heel veel allergieën heb en je dan geen adrenaline kan toedoenen als t echt noodzaak is omdat de beta blokkers dat eigenlijk teniet doen
@groene bomen, er zijn nog zoveel andere medicatie die je kan uitproberen. Ik spuit sinds 3 jaar elke maand een crgp remmer, dat helpt redelijk. Ik kan soms echt niks hoor, soms moet mijn man thuis blijven als ik zo ziek ben. @Ts. waarschijnlijk krijg je een triptaan, dat zou moeten werken. Hopelijk blijft t hierbij! Sterkte.
Ik heb ook een tijdje propranolol gebruikt, maar dat gevoel vond ik heel raar, alsof mijn hartslag gewoon té laag was. Zonder zit ik met mijn rusthartslag ook rond de 50, die misschien werd het met propranolol ook wel gewoon echt heel laag…
Het is een beetje afwachten hoe vaak je aanvallen zal hebben, als dit de eerste keer was. Kan zijn dat de huisarts alleen start met pijnmedicatie. En als je maar eens in de zoveel weken/maanden een aanval krijgt, is dat misschien ook voldoende. Ik ben gestart met sumatriptan. Inmiddels moet ik nu naast de suma- ook frovatriptan in nemen bij de start van een aanval, omdat de migraine anders altijd na een aantal uur weer terugkwam. Verder slik ik dagelijks onderhoudsmedicatie: candesartan en mirtazapine En ik slik de pil door en bij een stopweek moet ik een hormoonpleister plakken, voor mijn hormonale migraine. Maar e.e.a. werkt nog niet optinaal. Is echt een zoektocht
Oei ja dat klinkt als migraine. Ik gebruik hiervoor sumatriptan. (Nu even niet dan) Ik weet eigenlijk niet of je dit krijgt bij een, voorlopig, eenmalige aanval.
Ik heb nu van de dokter naproxen gekregen. Misschien omdat dit de eerste keer was? Mijn moeder was zo lief om met dochter naar de zwemles te gaan. Zo lang ik lig gaat het wel, dus ik hoop dat het nu op z'n retour is. Bedankt voor jullie tips! Ik wist niet dat er zo veel mensen last van hebben zeg. Wat naar.
Als het vaker voorkomt kan het ook interessant zijn om te kijken of er een oorzaak te ontdekken is. Ik bleek het bv. oa van lactose te krijgen. Sinds ik dat (veel) minder gebruik, heb ik amper meer migraine. Daarvoor had ik het regelmatig, met aura’s, uitvalverschijnselen, enz. Natuurlijk is de oorzaak of versterker niet altijd zo duidelijk, maar het is wel de moeite waard om te kijken hoe dat bij jou zit.
Niet medicinaal: Ik gebruik graag koude kompressen in mijn nek. Verder heb ik een cefaly, die gebruik ik voor mijn menstruatie preventief. Tijdens een aanval maakt het de symptomen wat minder heftig. Medicinaal: ik heb echt alles geprobeerd. Van dagelijks topiramaat, medicijnen tegen epilepsie, preventief frovatriptan en om een aanval te stoppen sumatriptan injecties. Verschillende combinaties etc. Is echt een zoektocht geweest voor we iets hadden dat werkte en leefbaar was.
Waarschijnlijk wel. Mijn dochter heeft ook naproxen gekregen. Heeft nog niet zo veel aanvallen gehad, dus de arts wil eerst kijken of dit werkt. Sumatriptan heeft ook meer bijwerkingen, dan mag je bv 4 uur geen auto rijden omdat het suf kan maken.