Slaapapneu

Discussie in 'De lounge' gestart door zwaaistaart, 24 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.441
    1.030
    113
    Vrouw
    Mijn man snurkt al jaren met regelmaat enorm, maar sinds hij wat rechterop slaapt is dat minder.
    Vannacht heeft hij echter steeds ademstops zoals past bij slaapapneu.

Hij heeft overgewicht dus moet daar nu echt mee aan de gang.
    Wie heeft ervaring met slaapapneu.
    Was afvallen echt de oplossing of was er ook zo'n bitje of apparaat nodig?

2. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.078
    1.574
    113
    Ik heb slaapapneu gehad. Ik had al heel lang vermoeidheidsklachten en via de huisarts al verschillende onderzoeken gehad. Als laatste optie gaf de huisarts aan om een slaaponderzoek te laten doen, om te zien of daar iets uitkwam. Daaruit bleek dat ik een lichte vorm van slaapapneu had (gemiddeld tussen de 6 en 7 ademstops per uur.
    Ik heb toen een beugel gekregen om te zorgen dat ik beter zou slapen.

Tegelijkertijd was ik ook al jaren bezig met afvallen, maar met weinig succes. Na de uitslag slaapapneu werd me ook wel duidelijk waarom dat niet wilde lukken. In mijn geval is een niet uitgerust lichaam, ook geen geen succes met afvallen.

ik heb toen de knoop doorgehakt om te kiezen voor een maagverkleining, Al vrij snel na de operatie ben ik gestopt met het dragen van de beugel en slaap ik uit mezelf veel beter.

3. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.623
    113
    femkes vindt dit leuk.
  4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn man heeft slaapapneu, maar dat is niet direct gerelateerd aan zijn overgewicht. Hij heeft het namelijk al sinds ik hem ken en uit verhalen van zijn ouders en zussen ook daarvoor al. Ik denk wel dat afvallen helpt als het is ontstaan tijdens overgewicht, maar als er al langer een issue was en het alleen is verergerd door overgewicht, dan helpt afvallen veel minder. Sowieso is apneu ook een reden voor overgewicht, niet alleen een oorzaak.
    Ik zou medische hulp zoeken, afvallen is al moeilijk genoeg en problemen met slapen maken het nog moeilijker. Daarnaast ben je mogelijk alleen bezig met symptoombestrijding en dan hef je de lange termijn risico's te weinig op. Als je nu naar de huisarts gaat kun je waarschijnlijk redelijk snel een slaaponderzoek doen, die zorg is maar heel beperkt geraakt door corona (tenminste hier in het ziekenhuis) omdat je geen bedden nodig hebt en de gesprekken met de arts ook online kunnen indien nodig. Het is 1 nacht slapen met sensoren en dan weet je of het probleem er inderdaad is en hoe erg. Afhankelijk daarvan krijg je behandeling. Bij mijn man was het dusdanig dat hij meteen een cpap kreeg, sommige andere mensen zijn al klaar met een tennisbal achterop hun pyjama naaien zodat ze niet op hun rug kunnen liggen.

5. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.674
    18.750
    113
    Vrouw
    Ik heb slaapapneu.
    Zowel osas als csa vorm.

Ik snurk amper en woog bij start ( wat 10 kilo meer is als nu) wel wat te veel maar niet voldoende om er slaapapneu van te krijgen ( ik zie dat ook wel als ik in de wachtzaal zit ;)).
    Mijn 2de slaaplabo met MRA beugel en 10 kilo lichter toonde meer stops en meer afwijkingen in mijn slaap fases als voorheen .

Ik heb binnenkort een afspraal om het inplanten van een chip te bespreken.
    Kan die chip niet ( de basis factoren zijn goed maar er moet extra onderzoek gebeuren) dan word het een cpap.

Ik weet niet hoe het in Nederland loopt maar in België verloopt het als volgt.
    - Bespreken met arts en doorverwijzig naar pneumoloog
    - Gesprek met pneumoloog en basis onderzoeken + doorverwijzing naar NKO
    - NKO doet een neusendoscopie en kan zo soms als zien wat er speelt (in mijn geval was al te zien dat als ik mij hoofd kantel, mijn tong meer dan gemiddeld naar achter valt en ik een lange tong heb ), nko geeft een afspraak voor een onderzoek onder lichte narcose.
    - Onderzoeken onder lichte narcose waar ze stops uitlokken.

Pas na dit alles krijg je bij ons een afspraak in het slaaplabo.

- Slaaplabo in het ziekenhuis
    - Bespreking bij de pneumoloog en kijken wat er moet gebeuren.
    - Na 4 tal maand ga je met uw toestel of MRA beugel terug richting slaaplabo in het ziekenhuis.
    - Bespreking bij de pneumoloog.

6. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.441
    1.030
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties !
    Hij heeft dit al wel vaker gehad maar niet zo extreem als afgelopen nacht.
    Nu hebben onze 2 dochters en ik corona sinds maandag en heeft hij ook klachten, maar test tot nu toe negatief. Mogelijk speelt dat dan ook mee.

Volgende maand heeft hij onderzoeken naar astma en dan ook een gesprek met longarts en zal hij dit ook aankaarten

femkes en Neuzeke vinden dit leuk.
  7. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Corona staat er zeker om bekend benauwdheid te veroorzaken en bv ook hartkloppingen. Zou dus na corona ook kijken of het nog steeds zo is. En de kans is zeer aannemelijk dat hij inderdaad corona heeft al zijn de testen nog negatief.

Neuzeke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina