Misschien wel het 3000ste topic over dit onderwerp, maar toch... ik heb er behoefte aan Wat vries jij allemaal in? Wij gooien best veel eten weg. Omdat we er veel te makkelijk in zijn maar ook omdat ik niet zo weet wat nou allemaal goed in te vriezen is... Ik merk dat we het wat lastiger hebben, nu alles duurder aan het worden is, dus moeten echt een beetje bewuster omgaan met voeding/boodschappen.
Alles Als ik restjes heb vries ik het eigenlijk altijd in. Wij hebben meerdere lades in onze diepvries vol met restjes zitten. Kan het zo gek niet bedenken en ik vries het in (ook bijv geraspte (parmezaanse) kaas, ui, paprika, champignons, vlees, slagroom, spaghetti, rijst, vis, puree, stampot). Ik zou niet weten wat je niet kan invriezen, ben nog niks tegen gekomen.
Wilde zeggen m'n schoonmoeder.... Grapje. Wij vriezen ook een hoop in, soep, pastasaus, boerenkool, zuurkool, chicken tonight, stamppot bietjes enzenz
Oh echt? Ik dacht dat slagroom niet goed in te vriezen is? En spaghetti, wordt dat niet papperig/klef na ontdooien? En doe je dat met kale spaghetti ook? Of zit er dan een sausje door. En paprika/champignons eerst kort bakken? En ui?
Je kan vrij veel invriezen. Ik probeer het wel zo veel mogelijk te vermijden want ik vind het meeste gewoon minder lekker als het ingevroren is geweest, maar weggooien vind ik zonde dus doe het wel eens. Restjes avondeten eet ik vaak als lunch de dag erna. Restjes groente kunnen meestal wel verwerkt worden in het avondeten. En verder probeer ik gewoon niet teveel klaar te maken of te kopen.
En dat vind ik dus ook. Ik vries ook wel eens wat in, maar veel dingen vind ik dan niet meer lekker. Gooi het nu dus snel weg. Maar eigenlijk zo zonde!
Pastasaus, curry's, soep, verse vis, vlees, geraspte kaas, rode peper (daarna veel makkelijker klein te hakken), brood, homemade ijs, risotto (is daarna weer goed te eten), restjes en of afval van groenten zoals bijvoorbeeld het kontje van een winterpeen om dit later te verwerken als groentenbouillon, homemade loempia's etc. Ik zal vast wel wat vergeten, maar ik vries echt heel veel in. Hou namelijk niet van voedselverspilling.
M'n brood, hapjes voor de jongste, vaak maak ik een voorraadje groente voor haar en de restjes van het avondeten vries ik ook in voor de jongste. Verder niet zo heel veel. Restjes macaroni of bami wel. Moet zeggen dat wij niet veel weggooien, groente lukt me aardig inschatten met wat er op gaat. Of we eten een gerecht 2x in 1 week als we overhebben.
Ik vries spaghetti/macaroni/lasagna gewoon incl saus in (wij maken het ook door elkaar klaar). Ik vind het prima smaken. Rijst doe ik wel vaker zonder saus erin, kan ook prima. Wij halen het wel al de avond van te voren er uit zodat het langzaam kan ontdooien. Wij koken meestal een grote pan, eten er 2 dagen van en de rest gaat in de diepvries. Wij eten 1 a 2x per week een kliekje uit de diepvries. Paprika, champignons en ui doe ik er gewoon rauw in. Gebakken kan ook maar dat zit bij mij meestal dan gewoon in het bakje waar het kliekje in zit (er doorheen). Wafels gooi ik er ook altijd in als ik die gebakken heb .
Ja slagroom kan heel goed! Dan eet ik het wel die dag ook op (laat ik het niet nog dagen in de koelkast staan).
Alles! Brood voor 1.5week meestal. Diepvriesfruit waar ik babyhapjes van maak. Groentehapjes ook. Nu ook 2 lades met borstvoeding dus veel vriezerruimte voor de kinderer momenteel. Verder vers vlees en kant en klaar avondeten. Ik maak geregeld o.a. ovenschotels om in te vriezen voor drukke avonden. 'S ochtends uithalen en 's avonds de oven in. Ikea heeft handige schalen die zowel in de vriezer als oven kunnen, met handig klemdeksel. Ook pastasaus, kipsate of chicken tonight bijvoorbeeld. Dan hoef ik alleen de rijst of pasta nog te koken.
Vlees, brood, soep, pastasaus of saus voor rijst, geblancheerde groenten bij teveel en verse kruiden. Oh en tip: wraps! Koop een goedkopere grootverpakking van 12 en vries ze gewoon per 4 ofzo in. Gaat super goed. Rijst, pasta en aardappelen zelf vries ik nooit in, dat wordt er echt niet lekkerder op namelijk. De structuren veranderen nu eenmaal als het ingevroren is geweest plus daarna weer opwarmen, dus het smaakt nooit meer zoals het vers smaakt.
Ik moet eerlijk zeggen, bij ons hebben dingen die niet bedoeld waren als diepvriesding (bv kliekjes) dan de neiging om de vriezer in te gaan en er nooit meer uit te komen. Het helpt ook niet dat man het in een bakje of zakje doet en zo de vriezer in pleurt. En dan een maand later: is het soep? Is het vlees? Geen idee... (ja ik probeer hem te drillen om er tenminste een omschrijving en een datum op te zetten maar helaas) We gaan nu verhuizen, en ik heb me voorgenomen om eens per week zo'n mystery maaltijd open te maken. Ik wil dat alles wat mee moet in de anderhalve lade van de keukenvriezer past zodat we de grote vriezer op ons gemak kunnen schoonmaken en verhuizen. Ben benieuwd of het lukt. Man heeft namelijk ook de vlees-voorraad gewoon weer aangevuld een paar weken terug en er nog wat bosbessen uit de aanbieding en pizza's in gegooid. Er liggen ook nog kilo's gepureerde mango. Wat mij betreft horen er in een vriezer vooral dingen als brood, voorraad vlees/vis/vega, bepaalde groente (doperwtjes, spinazie, sojaboontjes, dubbelgedopte tuinbonen. een pakje bladerdeeg, een zak fruit voor smoothies, en voor de vriezer klaargemaakte dingen zoals tomatensoep (al vind je waar wij nu wonen niet die kilo's tomaten voor heel weinig) ... Veel dingen die ik hier lees, zoals paprika/pepers, champignons, rijst of pasta) vind ik uit de vriezer echt minder lekker.
Eigenlijk alleen voorraad zoals brood, vlees, roerbakgroentes (zowel voorverpakt als zelf gesneden) en snacks zoals friet en frikandellen enzo. Ik kook eigenlijk altijd afgepast maar als we wat over hebben is het eigenlijk nooit een volledige maaltijd. Ik kook dan bewust de dag erna wat meer en eet ik de derde dag een gerecht wat een van ons niet lust. Diegene eet dan de twee restjes op. Of we eten het restje als lunch de volgende dag.
Restjes avondeten alleen als het een aardige hoeveelheid is (op zijn minst 1 of 2 porties). Anders eet ik het als lunch. En dan alleen dingen als soep, rijst, vlees in saus, curry’s, bami, e.d. Dat gaat allemaal in vacumeerzakken met omschrijving en datum. Heel soms kook ik vooruit, bv als ik bolognese saus maak. Dan maak ik een dubbele portie en de rest gaat in de vriezer. Dan ligt er meestal wel een brood in de vriezer als back up (we eten brood het liefst vers, dus meer broden in de vriezer doe ik niet aan) Vlees wat in de aanbieding is vries ik ook weleens in. Maar dan voornamelijk duurder vlees, zoals varkenshaas, biefstuk, runderlappen. Meestal heb kook wel een voorraadje aan aardappel producten (voor airfryer) zodat ik al een deel van een makkelijke maaltijd in huis hebben. Restjes sauzen, tomatenpuree, citroen-/limoensap, eiwitten, e.d. vries ik ook vaak in. Of het kontje van Parmezaanse kaas (dat stoof ik mee in bolognese saus). Verder gebruik ik de vriezer veel voor zelfgemaakt gebak en desserts. Ik maak veel met mousse, crèmes, panna cotta, e.d. En dat gaat dan in mooie siliconen vormen in de vriezer, zodat het helemaal strak uit de vorm komt ook. En restjes deeg voor bv tartelettes of quiche vries ik ook in. Ook maak ik hier vaak een dubbele portie. Zo kan ik altijd vrij snel een taartje, koekjes of quiche maken. En ik bak regelmatig wat tussendoor, dan gaat een deel ook in de vriezer. Zo krijgt zoon regelmatig een blauwe bessen bananen mini cakeje mee naar school. Die haal ik zo uit de vriezer en gaat bevroren in zijn trommeltje. Is ontdooit tegen de tijd dat hij het gaat eten. In de vriezerin de schuur liggen veel ijsjes in de zomer. Wij hebben 3 vriezers , 1 koel-vriescombinatie in de keuken, 1 in de schuur en een 5 laden vriezer op zolder. Er wordt dus genoeg ingevroren hier
Wij houden altijd eten over na de maaltijd. Dat gooiden we altijd weg want ik vind eten uit de vriezer echt niet lekker. Is beetje trauma uit mijn studenten tijd geweest waar ik elk dubbeltje ongeveer 4x moest omdraaien. Sinds een paar maanden echter vriezen we alle restanten in, labeltje er op wat het is en tot wanneer houdbaar en wanneer mijn schoonvader of moeder (beide alleenstaand) er zijn krijgen ze de hele vriezer inhoud mee. Zij eten dit wel graag, hoeven zo niet te koken, voedsel verspilling is tegen gegaan en het scheelt voor hen geld. Moet eerlijk zeggen dat dit voor mij het beste werkt.
Zo had ik een keer koffie-ijs en mango-ijs gemaakt met bruine suiker (bij gebrek aan witte suiker). Op een warme dag had ik trek in ijskoffie, dus het koffie- ijs in mijn koffie gedaan. Leek me lekker. Nou, koffie met mango is echt heel smerig... Ik schrijf het er nu keurig netjes op, hoor
Soep, saus , vlees, vis, brood en gebak. Restjes (deftige portie) gingen vroeger naar opa en nu naar de Facebook pagina van zonder honger naar bed.
Ik hou heel erg van invriezen, superhandig zeker nu ik met een kleine baby zit, zo hoef ik niet vaak te koken. Is prima lekker als je het op tijd op eet en goed invriest. Ook lekkere broden van bv Crisp komen bevroren en zo heb ik dan in het weekend lekker ontbijt. Heb wel een lijst gemaakt, anders gaan er onbestemde bakjes in die er nooit meer uitkomen. Voordat mijn verlof eindigt is deze voorraad op en heb ik nieuwe gerechten gekookt. Hier de hele lijst ook maar die ik wekelijks update. 2 x 2 pasta bolo vegan 3 x 2 Chili sin carne 2 x 2 , 1 x 1 stoofvlees 2 x 1 vegan gehakt bal, aardappel puree snijbonen 2 x 1 linzensoep 1 rode saus klein 1 couscous klein 1 x tonijnsteak 1 x carpaccio 1 x 'kip'stukjes 1 x visticks (3 stuks) 1 x filodeeg 4 soorten fruit 4 soorten kruiden 1 kleine portie wortel (voor nasi) 1/2e zak haricot verts 1/2e zak friet 2 pizza margaritha 2 normale broden 1 x rijst 1 x tomatensoep 1 x asperges groen 1 x doperwten 1 ciabatta 1 x libanees flatbread 1 x 2 stokbroodjes 1 x chocobroodjes en croissants (mini) 1 x Hollandaise saus