Mij niet kunnen verroeren als ik (denk dat ik) wakker ben?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jucade, 5 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

jeetje wat een eng iets

2. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik heb dit ook. Gelukkig niet vaak... Dit kwam eens tersprake bij mijn vader die een vriend op bezoek had (paragnost) en die vertelde mij dat dit heel goed uittreden kon zijn - Uittreding, Out of body experiance -
    De links die hier al zijn gegeven klinken natuurlijk ook heel aannemelijk. Ik dacht echt dat ik de enige was...

Ik vind het ook doodeng. Ik kan alleen echt niet wakker worden en val vervolgens voor mijn gevoel weer in slaap om daarna helemaal uitgeput wakker te worden.

3. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Klinkt vreselijk inderdaad!
    Ik heb het zelf gelukkig nog nooit gehad.

Ik persoonlijk zou er mee naar de huisarts gaan, wie weet kan hij/zij je wel verder helpen.

4. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ja, slaapverlamming. Heb ik ook heelveel gehad in bepaalde periodes. Niet leuk. Soms eng, afhankelijk van de droom waar ik dan nog half in hang. Het omslagpunt van weten dat je droomt maar niet kunnen bewegen/gillen/... ik heb het als heel jong kind al gehad en was echt doodsbang. Nu ben ik er wel aan gewend, en het kan ook wel interessant zijn. Je geest is gewoon eerder wakker dan je lichaam.

Maar, mij overkwam het altijd meer als ik op mijn rug sliep. Misschien dat dat het al verhelpt/vermindert.

5. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik heb wel dat als ik wakker word dat mijn geest wakker is en mijn lichaam niet. Ik vind dit op zich niet zo eng. Heb ook verder geen enge/nare gevoelens. Ik kan alleen niets. En anderen denken dat ik dan helemaal wakker ben, maar dat is niet zo.

Er is ooit zelfs iemand geweest die er misbruik van heeft gemaakt...

6. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Sinds ik wist wat het was vond ik het niet meer eng. Als ik het weer eens had en kreeg de lampen e.d. niet aan kon ik zelf bedenken ooh het is weer zover en bleef kalm... Zodoende raakte ik niet meer paniek. Het schijnt dat je jezelf ook kan zien liggen slapen als je dit overkomt, ik zelf heb mijzelf nog niet zien slapen en heb ook geen "wandelingen" kunnen maken o.i.d.

7. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Dit is het typische uittreden... Een slaapverlamming is nét iets anders. Maar het zou goed kunnen dat jij wel uittreed hoor.

8. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik heb dit als tiener ook gehad.(zat toen wel heel erg slecht in m'n vel) En daarbovenop ook een soort 'hartkloppingen' in m'n slaap/droom.(dat je zeg maar het gevoel hebt dat je hart veel te hard klopt)

Het is inderdaad dood en dood eng en ik ben superblij dat ik het al heel lang niet meer heb gehad!
    Je voelt je gewoon verlamd, kunt niet bewegen, niet om hulp roepen,...brrrr!

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik vraag me af of iemand dit dan kan plaatsen:

Ik heb zelf vaak, dat ik dénk dat ik wakker ben, en dan ga ik uit bed, doe de gordijnen open... En ineens besef ik dat ik nog in bed lig en 'slaap' . Dat kan soms wel 4 of 5 keer achter elkaar zijn. Dan wíl ik wel wakker worden en denk ook: oke, nú ben ik écht wakker.... Maar niet dus.

Toen ik een keer erg vermoeid was, toen begon ik overdag dus ook te twijfelen ineens; shit, slaap ik nu? Of ben ik wél wakker? Of lig ik dadelijk toch gewoon in bed? Heel eng was dat...

Maar weet iemand waar dat eerste dus onder valt? Dat je dénkt wakker te zijn, maar ineens beseft dat het niet zo is? Ik vind het wel eng namelijk, maarja, ik ben best een controle 'freak' en dit is natuurlijk écht een kwestie ook van controle 'verlies' .

Zou fijn zijn om te zien dat er inderdaad meer mensen zijn die dit ervaren en dat er een naam voor is.

10. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Ik heb het ook een periode regelmatig gehad. De laatste jaar niet meer, maar daarvoor... Phoe... dat was behoorlijk angstig! Mijn angst zat met name dat ik dood zou gaan, nooit meer zou kunnen bewegen. En binnen enkele seconde was ik helemaal wakker. Het duurde gelukkig nooit lang.

11. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Dat heb ik nu soms ook nog...(ben nogal een 'rare' slaper, heb ook vaak heel heftige nachtmerries enz)
    Dan denk ik écht dat ik wakker ben, en wil ik opstaan en dan komt er in één keer een soort monster ofzo binnen.:$ En dan ook idd een paar keer achter elkaar exact hetzelfde scenario.
    Echt mega eng...
    Ik heb geen idee of er een naam voor is.

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    toch bizar hoor, ik heb dit al een tijds je en nooit gedacht om er wat mee te doen, ofzo, niet gedacht dat anderen het ook zouden hebben en ineens is er dit topic :) .

Achja, het is natuurlijk ook maar zélden zo, dat er écht niemand is die (iets ervan) herkent :) .

13. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Wheehh, dat slaapverlamming heb ik ook.
    Man dat is eng!!! Had dan ook hallucinaties dat mijn man heel lelijk en onaardig tegen me deed....Of dat er een inbreker met pistool in de slaapkamer stond, dat soort dingen.

De laatste keer dacht ik; rustig blijven het is niet echt, wacht tot je wakker word. Dat hielp wel.
    Meestal heb ik het dus vlak voor ik wakker word. En dan huil ik vaak van angst.

Deel Deze Pagina