Advies gevraagd.

Discussie in 'De lounge' gestart door manda, 7 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. manda

manda Bekend lid

17 nov 2009
    622
    0
    16
    Zuid-Holland
    Hey allemaal,

Ik zit op het moment met een dilemma en wil graag jullie advies hierover.

Mijn vriend en ik wonen nu 3 jaar samen in een ruime 2 kamer woning. We wonen particulier en betalen hier 450 euro voor in de maand. Sinds kort met huur subsidie dus dat is lekker. Ik werk 36 uur in de kinderopvang en heb een redelijk goed salaris. Mijn vriend studeerd echter nog. Hij krijgt een volledige studie lening, daar baal ik soms wel van aangezien dat toch een aardige schuld aan het worden is. Verder heeft hij geen inkomsten. We hopen dat hij binnen nu en 1 jaar toch wel afgestudeerd is.

Nu willen we graag een huisje kopen. We willen wat meer ruimte en ook voor de baby een eigen kamertje. Nu kunnen we van mijn salaris ongeveer een huisje kopen van 112.000 euro. Daar zijn leuke huisjes voor te krijgen die een kamer meer hebben. Nu is mijn dilemma dat we eigenlijk maar 1 inkomen hebben en eigenlijk niet goed weten waarneer mijn vriend nu klaar is met zijn studie. We zijn nu ook bezig om een kindje te krijgen en ik wil graag minder gaan werken op het moment dat het kindje er is. Denken jullie dat het verstandig is om dan nu een huis te kopen?

Het huis waar we nu in wonen is op de begaande grond, we hebben een tuintje en centrale verwarming. We hadden zelf eerst bedacht om gewoon nog een tijdje hier te blijven wonen en dat we de baby bij ons op de kamer nemen. Het nadeel van dit huis is dat het een heel oud huis is. Er is van alles mis is met de riolering en het is heel slecht geisoleerd.

Ik vind het een hele lastige keuze. Het kriebelt heel erg om een nieuw huisje te kopen, maar aan de andere kant weet ik niet of dit verstandig is.

Hoop dat jullie mij een beetje opweg kunnen helpen.

2. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Het gevoel van de 'kriebel' ken ik maar al te goed! Maar als ik nu een soort van 'advies' zou geven en hierbij kijk naar hoe het bij ons ging, dan zou ik zeggen, wacht nog even!

Mijn vriend was vorig jaar nog zelfstandig ondernemer, hierdoor konden we met mijn salaris alleen maar een kleine hypotheek krijgen en dus niet eens echt een 'beter' huis dan ons huurhuis. Nog geen jaar later kreeg hij een goede baan en met een intentieverklaring en mijn vaste aanstelling, konden we nu toch echt in een andere prijsklasse kijken.

We hebben dat hele jaar wel rondgekeken en hierdoor uitgevonden wat we graag wilde. We zijn erg blij dat we nog even hebben gewacht, want nu wonen we net 6 weken in ons droomhuis! En je koopt toch een huis voor minimaal 6 jaar, anders haal je de kosten er niet uit. Dus als je nog net even dat jaartje zou kunnen wachten, zouden jullie misschien ook een huis kunnen kopen waar je langer in blijft wonen!

Succes met zwanger raken!

3. linda26

linda26 Bekend lid

11 dec 2007
    760
    0
    16
    Ik zou mischien eerder proberen een ander huurhuisje te nemen. Dat scheelt in de maandkosten en dan kun je voor mischien een beetje meer huur een leuk huisje krijgen wat wel in orde is. Verhuizen naar een koophuis gaat toch meer geld inzitten dan je denkt, en een kindje kost natuurlijk ook weer extra. Ik zou persoonlijk wachten met kopen tot je vriend ook een inkomen heeft.

succes!

4. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Als ik het zo lees vind ik het niet verstandig en zou ik persoonlijk blijven zitten waar ik zit. Tot een jaar kan je ukkie zeker nog bij je op de kamer, en wellicht heeft je vriend dan ook een baan.

5. manda

manda Bekend lid

17 nov 2009
    622
    0
    16
    Zuid-Holland
    Bedankt voor de snelle reacties.

Ja, dat wat jullie aangeven is wat wij ook bedacht hadden. We hebben toestemming van de huisbaas dat we er met zijn 3tjes mogen wonen en financiel is dat natuurlijk ook beter.

Een ander huurhuis is denk ik voor ons niet echt een optie. We wonen nu particulier en dat is al best duur. Als we ons inschrijven bij de woningbouw duurt dat nog gemiddelt 3 jaar voor we een huis hebben.

6. sjan

sjan Fanatiek lid

1 okt 2008
    1.934
    1
    0
    Administratief/CRM medewerkster
    In Brabant
    Ik zou dan toch echt geen huis kopen of kopen en wachten met een kindje denk dat je echt moeilijk krijgt en je krijgt geen subsidie als je koopt.

succes

7. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Ik zou je sowieso inschrijven, dan bouw je tenminste jaren op. Als je dan ooit toch wat anders zoekt kun jeook wat krijgen.

8. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Maar als dit nu al bijna te duur is, hoe wil je dan straks alle kosten van 'n koophuis gaan dragen? 't Is namelijk niet zo dat je je hypotheek moet betalen en dat is 't..

Ik zou me hoe dan ook inschrijven bij de woningbouwvereniging, dat is nooit verkeerd namelijk. Hier staan we ook allebei gewoon ingeschreven, al jarenlang (mijn man zelfs in zijn geboortegemeente al 23 (!) jaar), voor het 'geval dat'...

En om heel eerlijk te zijn, denk ik dat ik zelf de kinderwens in jullie situatie ook tijdelijk even in de koelkast zou zetten, hoe moeilijk dat ook is...

9. manda

manda Bekend lid

17 nov 2009
    622
    0
    16
    Zuid-Holland

Ow het is niet zo dat we het nu krap hebben, absoluut niet. Met mijn salaris kunnen we het prima redden in dit huis. Mijn vriend heeft de lening om zijn studie te financieren en ik betaal gewoon alles voor het huis. Ik heb gelukkig ook de mogelijkheid om te sparen. Dus dat zijn we nu ook aan het doen voor ons kindje. En je hebt absoluut gelijk dat er meer kosten bij komen kijken dan alleen maar de hypotheek. Dat is dan ook nu ons dilemma. Ik denk zelf dat we het huisje kopen even op een laag pitje moeten zetten tot mijn vriend een baan heeft en we een mooi en groter huis kunnen kopen.

Dit is een fijn huis ookal heeft het zijn gebreken. Het feit dat we de huisbaas kunnen bellen en het zonder kosten komt maken is ook een fijne gedachte. Geld voor een kleintje is er in ieder geval en dat is voor ons nu ook het belangrijkste

10. sjan

sjan Fanatiek lid

1 okt 2008
    1.934
    1
    0
    Administratief/CRM medewerkster
    In Brabant
    Dat is dan nu de beste oplossing lijkt mij.
    en later kan je altijd een mooie huis kopen als je vriend een baan heeft.

Veel succes met het zwanger raken ;)

11. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    hoi meid,
    als ik jou was zou ik nog even een jaartje in je huisje blijven wonen tegen die tijd heeft je vriend miss wel een vast baan, en kan je altijd nog een huisje kopen!!!

succes met je beslissing...

12. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Als je in de particuliere sector huurt, kan je dit door de verhuurder laten oplossen. sterker nog, hij zal het moeten oplossen!

Tip:
    Reken uit of je een koophuis aan kan als jij bijv. je baan verliest en jullie aan een uitkering vast zitten. Wat krijg je aan uitkering, wat voor toeslagen heb je recht op met een kleine erbij etc.
    Als dat allemaal uit zou kunnen met de lasten van een koophuis, dan zou ik er gewoon voor gaan. Dan heb je in ieder geval de zekerheid dat, mocht het misgaan, je niet voor verrassingen komt te staan.

13. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    kopen is op de lange termijn altijd beter dan huren: huur gooi je maandelijks weg immers; een hypotheek los je af en dan is het huis van jou.

voor 450 (wat ik veel vind voor 2 kamers!) kan je ook zeker iets kopen qua maandelijkse hypotheek.

maar misschien is het verstandig om even te wachten tot je vriend afgestudeerd is?
    (.. ik zou bijna zeggen ook met zwanger worden, maar ik begrijp het helemaal als je te graag wilt hoor!!)

14. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland
    Klingel, klopt op zich wel dat je ook een hypotheek kan nemen voor 450 euro per maand. Maar zoals ze zelf al aangeeft wil ze minder gaan werken...Bij een koophuis moet je alles zelf betalen, en je hebt te maken met veel meer verzekeringen....

Ik zou dus maar even wachten tot je vriend klaar is met zijn studie. Die studie schuld moet ook een keer terug betaald worden...Dus als jij minder wil gaan werken en hij is misschien nog niet klaar met zijn studie als de 2de baby komt zit je mooi met een probleem....denk ik

15. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    heb je gelijk in marjand.

maar indien het financieel weer haalbaar is/wordt, dan kan je altijd beter een huisje kopen dan huren.

wat betreft in deze situatie aan kinderen beginnen, dat is weer een ander dilemma waar volgens mij ook goed over na moet worden gedacht.

moeilijk allemaal,
    sterkte!

16. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek

Je kunt zeker subsidie krijgen als je koopt!
    https://www.senternovem.nl/koopsubsidie/index.asp

Dit is een potje van de staat waarmee ze je maandelijkse lasten verlagen tot een maximum van 10 jaar waardoor je een hogere hypotheek kunt krijgen(ong 20% van de hypotheek die je zelf kan krijgen)

17. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland
    Ja wij hebben ook een koophuis, maar je moet denk ik wel echt wachten tot je finacieel helemaal safe zit. Hoe erg is het als je straks (net als heel veel mensen) je hypotheek niet meer kan betalen...

18. manda

manda Bekend lid

17 nov 2009
    622
    0
    16
    Zuid-Holland
    Jullie hebben allemaal een punt. Over het krijgen van een kindje hebben we ook heel lang nagedacht. In de weet dat mijn vriend nog ongeveer een jaar moet studeren voor hij klaar is, hebben we besloten om met de pil te stoppen. Zowieso kan het nog heel lang duren voor we zwanger zijn. En aangezien mijn cyclus nog niet echt meewerkt duurt het denk ik wel een tijdje. Buiten dat ben je ook nog negen maanden zwanger en heb je nog een zwangerschapsverlof. Dat allemaal meegerekend vonden we het wel een veilige keuze.

Het is inderdaad best veel geld voor een 2 kamer woning. Maar ja de buurt waar we wonen is ook wel een pluspunt. We hebben alles op loopafstand. Tevens wonen er veel kinderen in de straat en hebben we een leuk speelpleintje in de buurt. En wat ik al eerder aangaf het is een ruime 2 kamer woning. Onze woonkamer is ongeveer 9 meter lang en onze slaapkamer ongerveer 7 meter dus er is altijd wel ruimte.

Vind het wel heel lief dat jullie zo meedenken. Ik waardeer dat echt.

19. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou nog niet een woning kopen.
    Je wilt als je een kindje krijgt minder gaan werken = minder inkomsten.
    En je vriend studeert nog.
    Als het mogenlijk is zou het handig zijn dat je vriend een baan krijgt, ipv maximaal te lenen.
    Of anders jou/jullie geld gebruiken voor zijn studie, zodat zijn studielening niet oploopt.

Als je jullie huis niet ideaal vind, dan zou ik eerst nog even wachten met het proberen van het krijgen van een kindje.

20. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ik zou ook even kiezen voor zekerheid, en even blijven zitten waar je nu zit. Met huren kom je in iedergeval niet voor zulke onverwachte kosten te staan dan bij kopen. En 450 euro vind ik nog erg meevallen hoor! Is dat inclusief of exclusief g/w/l?
    Je kindje kan inderdaad prima bij jullie op de slaapkamer. Ons zoontje slaapt ook nog bij ons op de kamer, gaat prima.
    En wat zwanger worden betreft, je weet immers nooit hoe lang het duurt, dus kan me helemaal voorstellen dat je nu al 'bezig bent'.
    Daarbij komt dat een verhuizing ook een hoop geld kost. Nu heb je nog ademruimte, is prettig om die te houden als je kindje er is! Als je vriend is afgestudeerd en een baan heeft, kun je kijken wat je te besteden hebt qua inkomen dan (jij minder werken, hij werk, en studielening terugbetalen). Dan kun je misschien zelfs een grotere hypotheek krijgen dan 112.000.
    Snap wel dat het gaat kriebelen, als je denk aan een kleintje. Maar als ik het zo hoor, woon je best prima (op een paar dingen na). Je kunt kijken wat je (iom met huisbaas) kunt aanpassen aan de woning, zodat het meer aan jullie wensen voldoet.
    Heel veel succes meid!

Deel Deze Pagina