Mesalazine ( mezavant ) en borstvoeding ??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lindsey2014, 17 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindsey2014

13 dec 2013
    53
    0
    0
    Hallo,

Is er iemand die als medicatie mesalazine gebruikt en borstvoeding ?

Groetjes

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zwangerschap/Lactatie

Mesalazine passeert de placenta. Teratogenese: Bij de mens, onvoldoende gegevens. Bij dieren geen aanwijzingen voor schadelijkheid. Farmacologisch effect: Op theoretische gronden kan de salicylaatcomponent de duur van de zwangerschap en van de partus doen toenemen; bovendien is het risico van complicaties en een verhoogde bloedingsneiging bij de neonaat groter, en is er een risico van vroegtijdige sluiting van de ductus Botalli. Na langdurig gebruik van hoge doses is nierinsufficiëntie bij de neonaat gemeld. Er zijn bloedbeeldafwijkingen (leukopenie, trombocytopenie, anemie) gezien bij pasgeborenen. Advies: Alleen op strikte indicatie gebruiken en terughoudend zijn met hoge doseringen.
    Overgang in de moedermelk: Ja, in geringe mate. Farmacologisch effect: Sporadisch is acute diarree gemeld door overgevoeligheid bij de zuigeling. Advies: Het gebruik van dit geneesmiddel of het geven van borstvoeding afwegen. Als diarree bij het kind optreedt, de borstvoeding of het gebruik van het geneesmiddel staken.

Dit is wat ik kan vinden. Niet aan te raden maar er moet duidelijk een afweging gemaakt worden tussen de kwaal waarvoor je het gebruikt en de voordelen van borstvoeding.

3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.536
    14.055
    113
    Vrouw
    Ja ik gebruik salofalk ook een variant van mesalazine, volgens de lijst van Hale op borstvoeding.com zouden kinderen er wel eventueel diarree van kunnen krijgen maar dat hebben ze bij mij nooit gehad.
    Ik heb altijd 500 mg per dag gebruikt maar wegens een opvlamming zit ik nu op 5 gram per dag en gaat het nog goed.
    Daarnaast adviseert mijn mdl arts juist om minimaal een jaar borstvoeding te geven omdat er dan een kleinere kans is dat mijn kinderen later ook colitis zullen ontwikkelen mochten ze ook ergens een foutje in hun dna eiwitten hebben.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

4. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ja, kan!

Deel Deze Pagina