peuter naar autostoel 2/3?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door julia80, 7 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.632
    2.405
    113
    we hebben op dit moment 2 auto's maar gaan misschien over een paar mnd 1 verkopen ivm een nieuwe functie van mijn man (op dit moment nog onduidelijk).
    We hebben nu dus 2 maxi-cosis en 2x de maxi-cosi axiss (vinden het draaien en verschillende standen handig). onze jongste is 15 mnd en zijn benen staan gestrekt met voetjes tegen de achterbank als hij in de maxi-cosi zit dus heb het gevoel dat het nu gevaarlijk is om hem daarin te houden. hij is 11.5 kilo.
    De oudste is 98 cm en +- 14.8 kilo, net 3 jaar. ik vind haar net wat jong/licht om naar een autostoel groep 2/3 te doen, maar als we nu weer 2x de maxi-cosi axiss halen is dat bijna 500 euro en hebben we 4 van die stoelen, die we misschien maar kort gaan gebruiken.
    iemand een handig idee/oplossing hiervoor?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De oudste zit inderdaad op de grens. Kun je niet een goedkope groep 1 stoel halen? Misschien zelfs van iemand lenen. Het gaat maar om een paar maanden en met 3 jaar kunnen ze er vaak zelf wel inklimmen via de bank.

Of je zou een 1-2-3 stoel kunnen overwegen. De hema heeft die niet al te duur. Dan zitten ze eerst nog wel in de eigen gordel en pas later in de autogordel.. Misschien hebben andere merken die ook wel..

3. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Zitten ze even veel in beide auto's op het moment?
    Wij hebben in onze grote auto een achterwaartse autostoel voor dochter. Voor de andere auto hebben een tweedehands groep 1 stoel voorwaarts gekocht voor een paar euro. Maar daar zit ze alleen kleine stukjes in en hooguit 1x per 2 weken ongeveer.
    Dat zou dus ook een optie kunnen zijn voor de andere auto als die minder gebruikt wordt voor de kinderen.

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    dl zit al tijden met haar voeten tegen de achterbank (dwz met haar benen scheef), dat maakt niet uit voor de veiligheid, is mij verteld. Bij lange ritten doen we haar schoenen uit, dan is het comfortabel genoeg.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zou sowieso niet de oudste over laten gaan naar autostoelgroep 2.

Ze is waarschijnlijk te licht; dit heeft als gevolg dat de gordel niet aanspant bij een botsing en je haar dan eigenlijk practisch los in de auto zet.
    Ze is te jong; advies leeftijd is vanaf 4 jaar. Dit is omdat de botten (oa heupen) de evt klap moeten opvangen. Bij te jong is er meer kans op schade bij de botten.
    En ik vraag mij af of ze wel lang genoeg is. De gordel moet mooi op de schouder liggen, anders snijd deze in de nek.
    Daarnaast kan in autostoelgroep 2 een kind vrij makkelijk zelf de gordel losmaken, met de gordel spelen of gordel verkeerd doen. Een kind van 4 kan je veel makkelijker en beter uitleggen waarom dat niet mag dan een kind van 3.

Voetjes van de jongste hoeven niets te zeggen. Hoe zit hij er verder in?
    Kwa leeftijd en gewicht mag hij in principe wel over naar nr 1 stoel. Maar bedenk dat dit wel de veiligste methode is tot hij niet meer past.

Kun je niet de jongste in de stoel van de oudste zetten en voor de oudste een andere goede (goedkopere) nr1 stoel kopen? Draaien zal bij haar mogelijk niet meer noodzakelijk zijn?

Heb je echt zoveel stoelen nodig of kun je ze ook gewoon indien nodig omzetten?
    Wij hadden ook 2 autos, maar echt geen 4 autostoelen... Gewoon goed overleg en vooraf nadenken.

6. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.632
    2.405
    113
    Dank voor de tips!denk dwt we toch maar voor een eenvoudig nr 1 stoel erbij gaan

7. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    De beenlengte maakt niet uit, het gaat erom dat het hoofdje van je jongste nog volledig tussen de zijsteunen van het stoeltje zitten. Zolang dat het geval is, is het stoeltje veilig en zou ik een kindje absoluut nog niet over willen zetten ivm veiligheid.

Deel Deze Pagina