Hoi dames wij hebben een paar dagen geleden de echo gehad en alles zag er goed uit, (denk ik) want we hadden een heeeeele stille gynecologe ze zei nie veel helaas en als ik een vraag stelde dan wimpelde ze me snel af of gaf niet eens antwoord Nu maak ik me zorgen om ons beebje, want ze had een wit vlekje gevonden in zn hartje, ik heb geen combitest laten doen dus weet ook niet wat mijn risicofactor is, maar ben verder onder de 30jr en er komt geen down syndroom bij ons in de familie voor, kan iemand mij meer vertellen over dit vlekje? Ze heeft me ook niet verder verteld hoe en wat, dus ik weet ook niet of ik nog een extra echo krijg om het in de gaten te houden etc. graaaag advies of verhalen van mama's die dit bekend voorkomt
Hier had dochterlief ook een vlekje op het hartje. De arts vertelde mij dat dit niets ernstigs was en dan haast alle baby's dit hebben alleen zie je het bij het eene kind wel en bij het andere niet. Niets verontrustends volgens mijn arts. Maat zou het toch even met je vk overleggen. Succes!
Hier ook zo'n vlekje. Het heet een echodense focus en dit staat bekend als een softmarker. Men zegt idd dat bij bv down (het is trouwens een misverstand dat down 'in de familie' zou moeten zitten. Meer dan 90% zijn 'foutjes' on de celdelong, die niets met erfelijkheid te maken hebben), dit vaker voorkomt. Ook echter bij ongeveer 5% van alle gezonde kindjes wordt deze afwijking gevonden. Ze noemen dit 'de anatomische variant'. Ook wordt hij tegenwoordig veel vaker.gezien, omdat de gemiddelde echo-apparatuur veel beter is geworden dan.vroeger. Omdat zo'n echodense focus niets hoeft te fetekenen wordt alleen als er meerdere softmarkers gevonden worden (bv verkort bovenbeen) aan de bel getrokken en vervolonderzoek aangeboden. De ladelijke richtlijn bij enkel deze softmarker is om verder geen onderzoek te doen, omdat er meestal toch niets uitkomt. Zelf heb ik er ook wel stress van gehad beken ik eerlijk. Een andere vrouw waar ik mee in contact kwam nav een vraag van mij hier op het forum is inmiddels bevallen van een gezonde zoon! Ik moet nog even twee weken geduld oefenen...
Ps. Ik heb rond mijn 20e week heel.internet at-ge-google-d (niet doen!) En daarbij heel veel verhalen gelezen van vrouwen die zich zorgen maakten. Ik heb niet 1 verhaal kunnen vinden waarbij bij een geïsoleerde echodense focus (dus zonder andere softmarkers) later sprake bleek van Down of een andere chromosomale afwijking. 1 kindje bleek wel.down te hebben, maar die had ook andere zichtbare afwijkingen op de echo. Dit stelde me wel.gerust. Ik hoop jou ook!
Bij ons kindje ook te zien bij 20 weken. Ons is verteld dat het niets ernstigs is en het vaak ook nog weg trekt. Ook komt het best veel voor, percentage weet ik zo even niet meer..Met de liggingsecho afgelopen week zag het hartje er heel goed uit. Maar maak je je zorgen, bel dan gewoon je eigen vk nog eens.
ik ben net terug van de VK, die stelde me enigsinds gerust, ze vertelde dat het vlekje GEEN afwijking is, meer een "kalkvlekje" en onze kleine man ligt met zijn benen ver boven het gemiddeld, verder zei ze dat de echoscopiste geen bijzonderheden had opgeschreven en dat alleen dat vlekje het enige was, ik krijg met 35wk indd ook een een liggingsecho en dan zei ze me dat ik het nog kon navragen, of ze er even naar wilde kijken. Google raadt ik ook indd IEDEREEN AF! pfff wat een ellende kan een mens tegen komen!!!! Zoiezo is ons kindje welkom, met of zonder down, maar als we een verhoogd risico zouden hebben of ze hadden het al kunnen zien, dan wil ik het liever wel weten, zodat wij ons kunnen voorbereiden! We hebben nog even geduld nodig voor we onze man kunnen vasthouden maar ik ben wel een stukje geruster nu
Gelukkig meid! Nu proberen te genieten. Wij hadden dinsdag een GUO op schedel en hartje ivm hartafwijkingen in de familie. Hier ook zo'n vlekje maar daar was verder geen afwijkingen aan te zien en was alles goed.
Een echodense focus is idd een verkalking van een hartspiertje. Meestal is het niets. Fijn dat je nu wat geruster bent. Geniet van je zwangerschap!