Mijn zoontje van bijna 11 maanden is zijn ritme aan het omgooien. Voorheen sliep hij 2 x op een dag om 9:30 uur zo'n 1,5 uur en om 13:30/14:00 uur nog eens 1,5 uur. Nu is het een strijd met het middagslaapje, gewoon weg omdat hij niet moe is is maar aan het spelen en geeft absoluut geen moeheidssignalen af. Ik leg hem dan maar gewoon op de gok in bed maar is dit een teken dat hij naar 1 slaapje kan? s'Ochtends valt hij wel gewoon in slaap dus heb wel het idee dat hij die nog wel nodig heeft.
Je kan het in verschillende stappen doen, maar lijkt me wel teken dat hij minder slaap nodig heeft. Je kunt 'm 's ochtends wat later op bed doen, en dan gaan ze meestal gewoon een langere tuk maken in 1 keer. Als dat niet lukt, omdat hij 's ochtends wel nog echt te moe is, kun je 'm ook s middags later op bed doen en na 3 kwartier wakker maken, zodat hij 's avonds nog wel moe genoeg is om te gaan slapen
Lastig he, die periode tussen één en twee slaapjes in? Het kan ook een fase zijn. Dat had mijn meisje in ieder geval, 's middags niet meer willen slapen, en dan 's avonds al om 18.00u moe zijn! Nu is ze 15 maanden en doet ze nog steeds 2 tukkies per dag, de eerste van 10.00u tot 12.00u en de tweede van 15.30u tot 17.00u. Je kunt hem 's middags gewoon op bed blijven leggen en wie weet slaapt hij binnenkort weer. Of je gaat, zoals Rozemarijke al zei, het slaapje in de ochtend verplaatsen. Succes!
same here! maar dan met 13 maanden... eerst smorgens en smiddag slapen, tot het middagslaapje lastiger ging en ze niet moe leek. toen de ochtend slaap langzaamaan verschoven naar 1200/1230 enu slaapt ze 1 lange slaap. (1200/1230 tot ongeveer 1530)