Okee, okee, ik ben het ook niet helemaal eens met Ponyville, maar laten we eerlijk zijn, wij staan niet in haar plaats. En als ik eerlijk ben kan ik me soms best voorstellen dat het lastig is omdat werkende moeders heel moeilijk flexibel kunnen zijn en als er een deadline is, is dat echt wel lastig voor een baas want die zit er maar mooi mee. Daarom zei ik al eerder dat het ook echt aan de baan ligt. Ik zie nu in de praktijk dat parttime grafisch vormgever erg lastig is (vooral voor anderen). Nu heb ik een geweldige baas, dat scheelt, maar ik voel me er zelf gewoon niet meer lekker bij dat ik dingen niet af kan maken en niet over kan werken als het nodig is. Elkaars mening blijven respecteren he
Nou ja, zeg! Dit is toch gewoon discriminatie? Volgens mij zijn dat soort uitspraken van je baas gewoonweg verboden!
Mijn leraar (multimedia vormgeven) heeft tegen me gezegd dat ik beter kon stoppen met de opleiding omdat het moeilijk is om een multimediabaan te combineren met kinderen (ik haat hem nog steeds voor deze opmerkingen). Ik doe mijn best om het enigzins te begrijpen. Ik snap dat het lastig is als deadlines niet gehaald worden, je kunt tegen een klant niet zeggen: ja sorry maar een van mijn personeelsleden is zwanger. Toch vind ik dat er juist in deze branche betere regels en afspraken moeten komen. Het zou toch absurd zijn als vrouwen niet kunnen werken in deze branche als ze kinderen willen? er moet toch iets op te verzinnen zijn?
vraag me af of pony zichzelf gaat ontslaan als ze zwanger is... geen plek voor zwangere vrouwen.. wegwezen! lijkt me dan de meest logische oplossing..
Ik heb geregeld dat ik gewoon salaris krijg (aandelen e.d.) als ik thuis blijf, ik wil mijn kinderen niet ergens dumpen, ik kan werken wanneer de kleine ligt te slapen, dus hoef ik maar heel weinig te werken om mijn bedrijf draaiende te houden en toch een goed salaris te houden, zelfs zonder mijn vriend kan ik gewoon alles betalen, ja dames, gewoon goed regelen dus. En ik zei niet dat werkende moeders dat niet mogen maar dat ze wel er rekening mee moeten houden dat niet elk bedrijf dit kan, ik heb meerdere medewerkers gehad die zwanger waren maar dit werkt gewoon niet voor mijn bedrijf omdat het te klein is om flexibel te kunnen zijn, grotere bedrijven kunnen dat wel. Denken moeders nu echt dat ze EN carriere kunnen maken en succesvolle moeders kunnen zijn zonder iets op te geven, je geeft of een stukje van je carriere op of een stukje moederschap maar je kan niet alles tegelijk hebben. Kortom ik blijf lekker thuis en heb mijn salaris voor die periode al geregeld en werk ik gewoon part time wanneer de kleine naar bed is of in de avonden... dat is dan meer voor mijn eigen om alles te checken... Ik ben trouwens wel benieuwd of er nog meer ondernemers hier zijn en hoe die hiermee omgaan want jullie denken voornamelijk vanaf een werknemer kant...en niet als ondernemer zijnde, je kan zeggen dat geld niet belangrijk is maar dat is dan ook meteen de reden waarom je geen goedlopend bedrijf hebt, je moet wel de juiste instelling hebben anders kom je nooit ergens in het zakenleven...
Ja.. carriëre en ouderschap gaan vaak niet samen. Een stukje opoffering. Carriëre is ook wel het laatste wat in mijn hoofd zit. Ik vind werk alleen een stukje noodzaak. Ik werk als enige vrouw op een afdeling met alleen maar mannen. Ik ben inderdaad niet zo flexibel, maar doe wat in mijn mogelijkheden ligt. Ik werk parttime maar ik wordt daar ook naar betaald, we hebben een prachtige CAO met veel dingen die mogelijk zijn en ik maak van al die mogelijkheden gebruik.. als ik straks terugkom van zwangerschapsverlof mogen ze gaan zorgen voor een kolfruimte... En als ze er een probleem mee hebben? Jammer schat, ik heb een vast contract! Één directeur zei in het verleden tegen me "en dáárom neem ik nou geen vrouwen aan"!. Maar ondertussen is hij ontslagen en zit ik er nog steeds Maar gelukkig heb ik geweldige collega's die nergens moeite mee hebben en wordt daar gewoon aan alle kanten rekening mee gehouden. En dat verpest de sfeer niet. Flexibiliteit komt namelijk van twéé kanten.
ze zorgen maar voor dit, ze pikken maar dit er word hier compleet alleen maar aan zichzelf gedacht en niet wat JOUW wensen voor andere mensen betekenen, iedereen moet zich maar aanpassen omdat iemand zo nodig kinderen wil... ik vind dat er wel een beetje mee nagedacht mag worden met de baas soms, het is alleen maar IKKE IKKE IKKE soms... Mijn werknemers werken trouwens weken van soms 100 uur (in druk seizoen), zie je dat al een vrouw doen met kinderen? Het is gewoon niet realistisch soms...
Hahahaha, ik maak gebruik van de rechten die ik heb.. heerlijk he! Waar het op neerkomt: in onze CAO staan de rechten die je hebt als ouder in spé.... maar je mag er geen gebruik van maken, want dan ben je egoistisch.. mis ik iets? Trouwens, ik kan me gerust wel voorstellen dat het heel anders is bij een klein bedrijf. Maar ik werk bij een bedrijf met 30.000 werknemers.... dan gaat het allemaal toch wat makkelijker en is de insteek toch anders. Mijn baas ligt er in ieder geval niet wakker van. En mensen die dagen van 100 uur maken.. dus zullen er best zijn in ons bedrijf. Alhoewel in dat geval waarschijnlijk dan gedacht wordt dat er iets schort aan je privéleven
Eerlijk gezegd zie ik het mannen met kinderen ook niet doen... Waarom wordt dat wel van een vader en niet van een moeder verwacht?
Omdat wij heel hard proberen de taken tussen man en vrouw zo eerlijk mogelijk te verdelen, maar dat het ook anno 2006 nog altijd hoofdzakelijk op de vrouw neerkomt. Hoe verklaar je anders dat ik als enige vrouw op een afdeling werk met een stuk of 40 mannen die op een paar na allemaal gezinnen hebben, en ik de énige parttimer ben?
Niet helemaal eerlijk zoals je alles schrijft ponyville! Zo te lezen ga jij wel parttime werken.Zoals jij het schrijft ben je dus niet meer succesvol als je kinderen hebt?Je zegt nml dat carriere en moederschap niet te combineren valt. Kunnen jouw werknemers dan niet vanuit huis werken? Gelukkig werk ik in de zorg, daar is gelukkig meer begrip voor de werkende moeder.Ik heb zelfs een leidinggevende functie aangeboden gekregen, ondanks mijn partime baan!En weet je wat? Ze wachten zelfs op mij tot na mijn verlof. Dat bewijst gewoon: kwaliteit wordt toch wel herkent, ook als je een parttime werkende moeder bent! Ook bij mijn man is dit het geval, hij heeft een topbaan in de ICT, maar ook hij werkt vaak thuis, ook bij hem alle begrip voor hem als rol van vader.Hij werkt veel over maar kan dit binnen de grenzen redelijk goed regelen. En weet je wat? Ze zijn veel te blij om hem te hebben in het bedrijf, en met een beetje felexibiliteit van beide kanten is hij gewoon veel produktiever, hebben beide partijen plezier van.Inderdaad, een blije werknemer is een goed werknemer. Jammer dat het in de reclamewereld anders is, gemiste kans vind ik. Mijn inziens komen talentvolle dames niet aan bod op deze manier. En als iedere bedrijftak zo denkt dan zullen er weinig kinderen komen, en kinderen zijn de toekomst. Zeker met het probleem van de vergrijzing.
En als je vrouwelijke medewerkers zoiets willen regelen? Kan dat dan? Of gaat dit alleen voor jou op!
Ik ben voor mezelf begonnen en spaar al jaren om niet te hoeven werken als ik als moeder zijnde thuis wil blijven...dat kan je zelf natuurlijk ook doen... dat bedoel ik met goed regelen.. wat is er mis met gewoon thuis blijven en een full time moeder te zijn, ik denk dat je kinderen daar heel veel aan hebben. Ik weet dat ik dat in elk geval wek gehad heb. maar goed dat is een eindeloze discussie tussen werkende vrouwen en thuisblijvende moeders, ik snap niet waarom je een kind wil krijgen als je het dagenlang wegstopt in een KDV, maar dat moet iedereen zelf weten natuurlijk, het is alleen niet iets wat ik persoonlijk zou doen.
Dus jou medewerkers hebben bij jou geen mogelijkheid om moeder te worden. Maar als ze gewoon 40 uur blijven werken dan? Stel dat hun partner thuisblijft, dan heb jij daar verder geen last van. Ja de 2 maanden verlof, maar dat krijg je vergoed,
Ja, maar Ponyville, wat je nu zegt, is dus dat je al jaren van tevoren bent gaan plannen om in de toekomst thuis te kunnen blijven. En dat is harstikke goed natuurlijk. Ik ben het helemaal met je eens dat een kind NIET fulltime in een creche thuishoort. Een kind is het meest gebaat met een thuisblijfouder, of in ieder geval één die zo vaak mogelijk thuis is. Jij hebt voor jezelf gekozen en bent zelfstandige geworden. Dan ben je al veel flexibeler. Maar waarom mogen mensen in loondienst dan niet dezelfde overweging maken als jij en gebruik maken van de wetten die in Nederland gelden ten aanzien van kinderen en opvang? Want dan ben je volgens jou egoistisch en denk je alleen maar aan jezelf... maar ík moet er niet aan dénken een eigen bedrijf te moeten runnen! Het liefste zou ik ook thuisblijfmoeder zijn, maar dát trekken we financieel niet, dus heb ik ervoor gekozen gebruik te maken van de CAO-regelingen en zo min mogelijk te werken, namelijk 12 uur per week. En een carriëre ambiëren in zo'n situatie is natuurlijk kansloos. Maar dat ambiëer ik ook helemaal niet. En dat moet je ook niet willen, als je een kind krijgt denk ik. Dan staan dat soort ambities even op een laag pitje.
Tuurlijk MOET je niet thuisblijven (al wil ik dat wel heel graag) maar je moet er wel aan denken dat kleinere bedrijven niet altijd met werkende moeders mee kunnen denken, en de wat grotere wel, dus denk dan hierbij aan als je de keuze maakt en ben niet op je tenen getrapt als een bedrijf waarvan je weet dat ze minder flexibel kunnen zijn je niet aanneemt of het niet leuk vind als je zwanger word, jij bent toch een beetje een 'last' voor hun, dus ik zou dan zelf voor een baantje kiezen bij een groter bedrijf waarbij je niet zo gemist word als je er niet bent..dat betekend dan wel (meestal) dat het een wat mindere functie is en daar zal je je dan bij neer moeten leggen... En wat ik bedoel met gebruik maken van de opties sloeg op de opmerking "dan zorgen ze maar voor een kolfkamer" jij WILT borstvoeding geven dus het JOUW probleem niet die van het bedrijf. NIet alles moet ervoro gedaan worden zodat jij als moeder zijnde kan blijven werken je moet zelf wel een beetje meewerken en niet van alles eisen.
ponyville: Jij als werkgever moet je toch ook ECHT houden aan de ARBO wetgeving, daar staat gelukkig een en ander omschreven voor zwangeren, en voor moeders de borstvoeding geven.
Ja, dat doe ik dan dus wel.. daar is die wet voor uitgevonden. Om ervoor te zorgen dat vrouwen borstvoeding kunnen geven.. en niet gedwongen worden om flesvoeding te geven omdat het bedrijf niet mee wil werken. Want als die wet er niet zou zijn, zouden er maar heel weinig bedrijven zijn die daarvoor zouden zorgen. Veel bedrijven zouden geen trek hebben in dat "gezeur" of het niet accepteren dat hun werknemers een kwart van de werktijd aan kolven of voeden spenderen. En dan heb je als moeder dus het nakijken. Voor kolven en/of borstvoeding mag je een kwart van de werktijd gebruiken tot de baby 9 maanden is.. en zoveel tijd gebruik ik dus niet. Bij mijn vorige heb ik er altijd voor gezorgd zo snel mogelijk klaar te zijn met kolven.. ik was misschien een half uurtje weg per dag terwijl ik er twee uur over mocht doen op een dag. Maar dan verwacht ik van hun wél dat ze me de gelegenheid geven om te kolven.
eeeh nee dat zijn bedrijven wel verplicht..niks eisen.. CAO bestaat er niet voor niks. Mindere functie...ah ok.. mijn baas moedigd het juist aan.. ook in het onderwijs een hogere functie te ambieren.. ik heb gewoon gesoliciteerd op een directie functie op mijn school... geen probleem hoor als ik zwanger zou worden.. dat lossen we wel op mocht het aan de orde zijn! en.. ik word zeker wel gemist als ik er niet ben... klassen zonder docent.. maar er is altijd een oplossing voor te bedenken volgens mij baas.. ach ja.. misschien is onderwijs wel niet het zelfde dan een bedrijf waar het alleen om geld gaat..