Mijn baby (22 weken zwanger) blijkt veel te klein!

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Marloes1977, 4 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. klapper

klapper Actief lid

25 jun 2013
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Korte update:
    Dochtertje is gehaald met 38 weken en 3 dagen. Ze woog 2400 gram. Alles is goed, ze is alleen erg klein.
    Iedereen veel sterkte verder met jullie zwangerschap.

2. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ons kindje loopt nu ruim een week achter qua hoofd en been. Het buikje loopt echter buiten de curve achter. Ik ben nu 22.3 zwanger. Twee weken geleden waren de achterstanden vergelijkbaar. Omdat er ook een kalkvlekje in het hart zit is ons een vwp aangeboden, maar uiteindelijk besloten niet te doen omdat er alleen risico is op down en wij dan een kindje niet weghalen. We willen geen enkel risico lopen en dus maar geen vwp.
    Maar omdat de echo gisteren toch duidelijk een groeiachterstand in het buikje laat zien, lijkt nu een slechter werkende placenta het grootste risico te zijn. Ze was wel goed gegroeid de afgelopen twee weken (100gram), maar er zijn duidelijk redenen om ons zorgen te maken. Dit is voor mij een heel nieuw iets. Mijn zoons zijn geboren met ruim 4100gram, de placenta werkte altijd super, en nu opeens deze spanning.
    We maken onderling een beetje grapjes, een kindje van 6 pond is natuurlijk ook prima, maar eigenlijk ben ik hartstikke bang. Stel dat we straks blij moeten zijn met elke 10gram? Ik ben ook bij alles wat ik doe bezorgd, kan dit geen kwaad?
    Hoe gaan jullie hiermee om? Ik vind het zo lastig!

3. caroline1

caroline1 Fanatiek lid

15 feb 2015
    1.265
    1.080
    113
    Wat voor mij een hele geruststelling is, is dat ik bij het minste of geringste het ziekenhuis mag (of eigenlijk, moet) bellen. Dus ik voel me daar echt in hele goede handen. Gisteren voelde ik echt nauwelijks beweging en dan word ik gelijk heel uitgebreid onderzocht.

Zoals jullie over een kindje met Down syndroom denken staan wij er zelf ook in. Bij ons was er met de 20 weken echo trouwens niks buiten de marge. Alleen de beenlengte was toen laag, maar net niet laag genoeg voor verder onderzoek. Nu liggen de achterstanden tussen de 3-5 weken, waarbij het hoofdje en buikje het minst en de benen en BPD het meest. 6 pond vind ik trouwens nog veel! Wij hopen de 4 / 4,5 te halen.
    Wat voor ons ook wel fijn is geweest is dat we een kleine rondleiding hebben gehad bij de couveuse afdeling en kindjes hebben gezien die zo klein zijn. Dan weet je toch waar je op moet rekenen en je kunt zien welke zorg ze dan krijgen. Geeft ook een vertrouwd gevoel bij mij. Maar dat is voor jullie misschien nog wat vroeg nu.

4. Marloes1977

3 mrt 2016
    48
    0
    0
    In de zorg
    Overijssel
    Gefeliciteerd, Klapper! Fijn dat ze verder gezond is.

Femkes, kunnen ze aan de echo zelf ook zien dat er iets mis is met de placenta, dat hij niet optimaal blijkt te werken? Of gaan ze daar vanuit omdat het hoofdje wat groter is dan de buik?

Caroline, volgende week krijg ik ook een rondleiding en een gesprek over mijn situatie met een verpleegkundige. Ik ben heel benieuwd of mijn dochter ook in de couveuse moet.

De echo's hier zien er wel goed uit, behalve dan dat ze te klein is, het lijntje zit onder de onderste lijn qua hoofd en buik. De beentjes zijn wel normaler qua lengte.
    Ze schatten haar bij de geboorte (bij 37 weken) op 2 kg.

5. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    6 pond is ook veel, dat is bij ons het grapje. Mijn zoons waren 8 pond en we houden onszelf op de been met de gedachte dat ze gewoon iets kleiner kan zijn. Maar de realiteit is dat er een reële kans,is dat ze misschien maar 3 pond wordt. Als de placenta nu al niet optimaal werkt, dan is dat echt een risico.
    Momenteel kunnen ze niets zien aan de echo. Dat is pas als het heel slecht is met verkalkingen of zo. Zover zijn we gelukkig niet. Wel krijg ik volgende keer een echo van de lies. Als de druk dan hoog is hebben ze een extra aanwijzing, maar ze kunnen dan nog steeds niets doen.
    Ik heb ook op het hart gedrukt gekregen om te bellen als ik het niet vertrouw, maar ik vind dat ook heel eng. Als ze dat zeggen, dan is er dus ook een risico, anders benadrukken ze dat niet. Tenminste, zo werkt mijn gedachtekronkel.

6. caroline1

caroline1 Fanatiek lid

15 feb 2015
    1.265
    1.080
    113
    Even een update, vandaag weer controle gehad. Ben nu 35+1. Volgende week dinsdag heb ik weer een afspraak en dan gaan ze de keizersnede plannen voor de week daarop. Bij 37 weken zeggen ze heeft het kindje qua groei en ontwikkeling van de longen niet veel meer te halen bij mij. Dus dan zullen ze het dus gaan halen.
    Ze zouden vandaag de groei niet meten (want is 1 week geleden al gedaan en er moeten twee weken tussen zitten). Echter heeft hij wel het buikje even gemeten en die was maar 1 dag verder dan bij de vorige meting. Maar goed. Maar gewoon even rustig wachten tot dinsdag dan gaan ze alles uitgebreid meten.

Bij jullie nog nieuwe metingen/uitslagen?

7. liefsvanmama

liefsvanmama Niet meer actief

Oudste zat op P03 dus ook echt klein. Maar is later bijgetrokken en ze is met een zeer gemiddeld gewicht geboren.

8. klapper

klapper Actief lid

25 jun 2013
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier het hoofdje ook op p0, buikje p3.
    Nu is ze 4 weken oud en volgens mij loopt de groei nog precies op dat lijntje. Placenta en navelstreng werkten gewoon goed, dus is echt 'gewoon' een klein kindje voor zover we weten.

9. Marloes1977

3 mrt 2016
    48
    0
    0
    In de zorg
    Overijssel
    Dat is goed nieuws, Klapper!
    Hoe lang moesten jullie nog in het ziekenhuis blijven?

Ik moet nog 6 weken tot ik ingeleid word.

Deel Deze Pagina