Hoi, Mijn zoontje van 7 maanden hoest op het moment erg veel. Het gaat steeds een paar dagen weg en dan komt het weer terug. Hij hoest soms zo erg dat hij er van gaat kokhalzen. Sinds vandaag is zijn ademhaling ook anders. Hij heeft een piepende rochelende ademhaling, gebruikt z'n neusvleugels en trekt z'n ribben (ertussen en er onder zeg maar) erg in. Hij ademt snel, denk zo'n 80 keer per minuut. Hij oogt verder niet ziek. Met momenten begint hij wel ineens heel erg hard te huilen zonder dat ik daarvoor een oorzaak kan vinden. (is dan helemaal in paniek en als ik hem oppak, klampt hij zich aan me vast zodat ik hem niet los kan laten, zet soms zelfs echt zijn nagels in m'n nek om te voorkomen dat ik hem weg leg) Hij heeft de afgelopen maand al 2 keer koorts gehad, maar de hapost (waar ik ben geweest vanwege vermoeden oorontsteking) kon niks vinden. Dacht wel dat hij misschien een virusje had ofzo, maar verder niks gezegd of aan gedaan. Hij heeft nu ook een loopneusje, daar geef ik nu zoutoplossing tegen en ik heb luuf gesmeerd. Ik weet niet of hij nu ook koorts heeft, zal zo ff tempen als hij wakker is, want hij slaapt nu eindelijk. Moet ik dit even aankijken of is dit reden om naar de ha te gaan? Voel me af en toe zo'n overbezorgde moeder die voor "niks" naar de dokter gaat. Hij lijkt wel echt benauwd. Eet en drinkt trouwens wel goed, maar slaapt steeds minder (kan misschien ook wel bij de leeftijd horen?) Ik heb 6 juni sowieso al een afsrpaak bij de ka staan.
Ik zou gewoon even bellen en overleggen met de assistente. Zeker wanneer je het idee hebt dat hij echt benauwd is.
Als hij zo benauwd is moet je echt even langs gaan met hem. Alles uitsluiten en voor niks gaan is beter als straks achteraf zeggen was ik toch maar eerder gegaan. Je twijfelt zelf al bij twijfel bellen. groetjes kim
Net wat ster zegt.. gewoon even bellen.. Van mijn ha-praktijk weet ik dat ze juist voor ouders met kleine(re) kinderen laagdrempelig zijn en liever willen dat je een keer belt dat ze je met een gesprek gerust kunnen stellen dat dat je met een onzeker gevoel blijft lopen.. Gewoon even bellen. beterschap voor je kindje..
Bedankt voor de reacties... Ik heb de wijkverpleegkundige gebeld. Eerst de ha geprobeerd, maar kreeg een bandje te horen dat ik alleen voor spoed kon bellen. Toen de wijkvp hem hoorde ademen door de telefoon zei ze dat ik toch het spoednummer even moest bellen. Dit gedaan. De huisarts hoorde zijn ademhaling door de telefoon en zei dat ik naar het ziekenhuis moest en dat hij wel even zou bellen dat ik er aan kwam. Kwam ik binnen op de spoedeisende hulp en gaf aan dat mijn huisarts gebeld had dat ik kwam. Zeiden ze dat ze me inderdaad verwachtte en toen zei de man ernaast "oh dat is dat mrsa-tje". ??? Net even gegoogled op mrsa (ben zelf verpleegkundige, maar zodra het om m'n eigen kind gaat weet ik niks meer), maar snap eigenlijk niet hoe ze daar op kwamen. Maar goed... Eenmaal daar het zuurstofgehalte gemeten (althans een poging gedaan want meneer bleef niet stil liggen, was allemaal veel te interresant), z'n temp en z'n hart en longen geluisterd. Ze hoorde inderdaad piepen en rochelen, zagen een versnelde ademhaling en de ribben erg intrekken. Na een lange tijd daar is hij verneveld met iets (geen idee wat), hij helemaal hysterisch huilen vanwege het kapje op z'n gezicht . Dit sloeg aan. Rochelen bleef, maar piepen e.d. nam af. Nu een puffertje mee naar huis gekregen wat ik 4xdaags moet geven. Ik heb dus nog steeds geen flauw idee wat hij nou heeft, maar hij blijft vrolijk en het vernevelen sloeg aan dus ligt meneer weer heerlijk te slapen. Hij is wel erg aanhankelijk en rustig voor zijn doen. Gelukkig moet ik er volgende week weer zijn voor de ka, want ik vind het toch wel vervelend dat m'n kleine ventje het "zonder reden" zo benauwd heeft (gehad). Nou maar hopen dat het beter blijft gaan en dat het inderdaad niks ernstigs is.
Ik zou me dat soort dingen altijd even naar de ha gaan of bellen. Beter een keer te veel dan te weinig na laten kijken.
Ik gok dat ze hem verneveld hebben met flixotide en ventolin (een van de 2 heb je nu ws ook mee naar huis). Fijn dat het iig lijkt te werken. Enne, liever 10 x voor niets naar de ha dan dat er wel wat is (zoals nu nl).. Daar zijn ze voor hoor! Klinkt voor mij trouwens als bronchitis, maar kun je nl het beste even in het ziekenhuis navragen. Is wel fijn als je zelf weet wat er aan de hand is/was, mocht het nog eens voorkomen..
Ik heb nu inderdaad ventolin meegekregen. Dit nu net gegeven voor z'n fles. Hij was weer helemaal in paniek, is nu nog erg kortademig en klinkt niet gezond, maar goed het ventje lachte nog wel even en is nu vooral bekaf. Krijgt normaal ook echt om 22.30 geen fles meer, maar anders kwam hij teveel tekort vandaag.