Hoi Linda en Ilse, Ik heb een maand borstvoeding gegeven aan mijn dochter. Helaas moest ik ermee stoppen omdat ik vaak complicaties had (steeds terugkerende verstopping, borstontsteking, stuwing, overproductie, spruw en kapotte tepels.) ik heb alle goed bedoelde adviezen geprobeerd zowel ouderwets als professionele adviezen maar zonder resultaat. ik van de huisarts dostinex gekregen omdat ik niet kan afbouwen wegens borstontsteking en overproductie. ik heb deze medicatie eerder gebruikt bij mijn eerste dochter. toen heb ik ook een maand borstvoeding gegeven. ik heb toen heel veel profijt gehad van de lactatieremmer(geen bijwerkingen en stuwing) maar dit keer heb ik heel erg last van stuwing. ik ben gisteren begonnen met het inslikken. sinds gisteren voelen mijn borsten heel erg hard aan. ze zijn hartstikke pijnlijk. ik heb gisteren een keer helemaal leeg gekolfd en een keer onder de douche alles weg gemasseerd. maar mijn borsten raken heel snel vol. nadat alles er uit is, raken ze binnen 2 uur vol. ik heb geen raad meer. ik vraag me dus af hoe ik het beste om kan gaan met stuwing in combinatie met dostinex. moet ik doorbijten en niet aan mijn borsten komen zodat het niet weer gestimuleerd wordt? wordt het dan in dit geval overgebleven melk opgenomen door mijn lichaam.? Als het niet zo is dan ben ik bang dat ik weer te maken krijg met verstopping en ontsteking. Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Ik zou bij enorme spanning op je borsten toch even de druk eraf kolven. Maar niet te vaak en alleen maar tot het weer wat soepel voelt. Als je alles laat zitten moet je lichaam wel erg veel opruimen, daar ben je dan ook vaak niet lekker van en het risico op ontsteking is steeds aanwezig. Het zal nu met een paar dagen voorbij zijn, maar ik weet dat het erg onaangenaam is. Veel sterkte Linda