Ons dochtertje is een goede eter, vooral brood! De fruithap was lang favoriet, zolang er een potje op het menu stond. Nu krijgt ze nog vrij regelmatig een potje omdat het af en toe gewoon makkelijk is ennze dan nog eens wat anders krijgt dan banaan.. Banaan is namelijk het enige fruit wat ze vers wil eten. Mijn moeder raspt wel eens een appel en mengt dit dan met banaan en dan vindt ze dat ook lekker. Maar zo moeten we alles met banaan mixen anders eet ze het niet. Vandaag hadden we hele zoete meloen dus ik dacht dat vindt ze vast lekker, nou ze begon zelfs te kokhalzen... Kiwi wil ze niet, nectarine ging ze aan mij voeren en aardbei weigert ze zelfs haar mond voor open te doen. Ohja vandaag heeft ze wel een framboos gegeten. Is dit een kwestie van blijven proberen, komt het ooit nog goed? Verder iemand nog tips?
Ik zou zeggen blijven aanbieden, dan wennen de smaken vanzelf wel een keer. Nou is ons zoontje wel een echt fruitmonster en lust eigenlijk alles wel qua fruit. Wat hier vaak helpt als we iets nieuws geven of iets wat hij nog niet vaak heeft gegeten, is heel overdreven zelf een stukje fruit/groente enz. gaan eten voor z'n neus en dan "mjammie, dat is lekker" zeggen en nog een hap nemen. Vaak gaat hij dan vanzelf ook eten.
Hier altijd een slechte fruiteter gehad en nu eet ze nog alleen maar banaan, peer en appel. Geef je het nog steeds gepureerd dan dat je zegt dat er overal banaan door moet zitten?? Zou dan gewoon eens beginnen met stukken op een bordje op tafel zetten en er bijv zelf van gaan eten. Fruit (en groenten) uit een potje smaakt natuurlijk veel 'fletser' dan vers en de pure smaak is heel anders dan een gemengd prutje. Gewoon aan blijven bieden zou ik zeggen! Het blijft natuurlijk gewoon gelden dat ze vaak nieuwe smaken 10-15x moeten proberen voordat ze het waarderen...
mijn dochter is (ook op die leeftijd) een echt fruitmonster, misschien kom je hier nog op ideeen?? peer appel banaan nectarine perzik blauwe bessen framboos rode bessen (als ze niet meer zo super zuur waren) aardbei ananas avocado (is dat eigenlijk fruit??) mango mandarijn sinaasappel druiven kiwi galiameloen watermeloen
Hier ook twee goede eters maar fruit gaat bij beide moeizaam. Wel zijn ze gek op zomer en tropisch fruit. meloen (water/galioa) aardbeien nectarines banaan daar blijft het bij de jongste helaas bij de oudste eet ook ananas, kiwi, druiven en mango
Mijn dreumes eet alles behalve kiwi. Maar mn dochter weigert ook kiwi. Mijn tip, is alleen al te laat. Zo jong mogelijk te stoppen met potjes. Want ze leren door potjes niet hoe echt eten smaakt... Een kindje van een jaar hoeft toch geen geraspt en geprakt fruit meer? die kan zelf fruit eten ( Hele appels worden er hier weg geknaagd )
Ben ik met je eens, alleen met groente gaat het wel goed, terwijl ze daar ook nog steeds af en toe een potje van krijgt. Maar ze eet eigenlijk gewoon met de pot mee. Hele appels durf ik niet te geven... Soms kauwt ze heel goed (brood eet ze bijvoorbeeld ook met korst en al) maar soms slikt ze dingen in 1 x door en dat gaat soms maar net goed..ben als de dood dat er een hard stukje appel blijft hangen...met een koekje soms ook, kan ze het laatste stuk niet zo goed meer vasthouden, drukt ze het maar helemaal naar binnen..krijg ik weer een rolberoerte.. Maar banaan hapt ze wel weer gewoon weg. Misschien ben ik ook te voorzichtig..
De jongste hier is echt een fruitmonster (oudste ook trouwens) maar heeft vanaf het begin vers gehad, geen idee of het uitmaakt. Wat we hier zoal eten appel peer banaan sinaasappel mandarijn kiwi (maar niet te veel want werkt vreselijk op de darmen) druiven (idem dito) aardbeien frambozen kersen watermeloen perzik (bosperzik is echt heel lekker) nectarine ananas kruisbessen Alleen aalbessen hoeven ze niet, maar die zijn dan ook erg zuur
Mijn oudste lust ook veel fruit. Geen ananas maar verder vrij veel. Jongste net begonnen met mango en banaan, heerlijk vind ze het.
Onze meid is gelukkig dol op fruit. Appel partjes Meloen Banaan Druiven Mandarijn Sinaasappel Mango Aardbei Ik snijd alles in kleine stukjes, ben ook bang dat ze er in stikt hoor! Kiwi lust ze niet, die gooit ze op de grond
Mijn zoon is een fruitmonster, alleen perziken en abrikozen eet hij niet, als hij die harige schil voelt met zijn tong trekt hij al meteen een vies gezicht.
Hier een kleine boef die ook niet gek is op fruit. Nou gepureerd gaat het redelijk, en dan alleen appel/banaan/peer of banaan/mango banaan/gele kiwi. Druiven eet hij wel, behalve de schil Iets anders wil hij niet. Stukjes zijn drama! Stopt hij in z'n mond, spuugt t daarna uit en gooit t op de grond.. Hij krijgt geen potjes meer, soms knijpfruit in de middag of als we onderweg zijn. Verder eet hij heel goed, alles vers en niks gepureerd. Behalve t fruit dus. En hoe enthousiast ik ook de zoete meloen zit te eten, het helpt niks geen tips helaas voor je. Ik blijf het proberen, ooit zal hij t vast gaan eten.
Mn man eet nooit fruit, behalve soms een banaan omdat hij "de textuur niet uit kan staan." Misschien voor hem ook weer potjes proberen?
Onze zoon is gelukkig wel fan van fruit. Favoriet zijn: peer, druiven, mandarijn, kersen. Hij houdt niet van aardbeien. Snap ik ook niet, maar goed ieder zo z'n smaak natuurlijk. Maar inderdaad, blijven proberen. Zoals iemand al zei het kan goed 10-15x proeven kosten voordat ze iets lekker vinden. En niet meer mengen met banaan, dat is zo overheersend!
Ik denk dat het wel komt hoor! Mijn dochter had precies hetzelfde.. voor der 11 maanden wilde ze absoluut geen vers fruit (ik gaf ook alleen maar potjes) ik was ook bang dat ik het verpest had met potjes fruit te geven.. maar opeens wilde ze wel stukjes fruit! Banaan lust ze dan nog steeds niet (wie weet komt dit nog). Nu vind ze nectarine, perzik, aardbeien en peer erg lekker! Meloen ga ik van het weekend ook eens proberen.. Maar niet bang zijn dat je het verpest hebt met potjes fruit hoor.. Ik ben er nu achter dat het gewoon niet kan.. je lust fruit of je lust het niet! Op het cb zeiden ze dat het gewoon door de structuur kwam. Gewoon af en toe blijven aanbieden, wie weet vind ze het opeens wel lekker! en misschien lust ze het andere fruit gewoon niet!
Hier ook een fruitmonster. Hij begint al te gillen als ik het klaar maak. Banaan en appel eet hij zo uit ze hand. De rest vaak in stukjes met een vorkje of handen. Hier vanaf 5 maanden fruit en het aantal potjes op 1 hand te tellen. Hij vindt dat ook lekker, maar ik vind het niet nodig. Ik zou het gewoon blijven aanbieden. Dat doen wij ook met eten wat hij niet zo lekker vindt. En samen eten, dus jij eet hetzelfde. Dat werkt hier ook vaak goed als hij ergens geen trek in heeft.
Hier is het heel wisselend.. gaat echt in fases! Heel lang at ie helemaal geen fruit. Daarna langzaamaan steeds wat beter, en toen echt alles. En nu is meneer weer kieskeurig en wil hij alleen meloen (welke soort maakt niet uit), banaan, aardbeien of framboos. Nectarine, perzik, mango bied ik regelmatig aan, maar hij weigert echt gewoon ineens weer. grrrr. Naja zal wel weer komen! En tot die tijd eet ik de mango lekker zelf op, yummie Hij krijgt het gewoon in (niet te kleine) stukjes in een bakje, de banaan snij in in drieen dan hapt ie het zelf wel af.
Het is dat ik zelf niet zo varieer en eigenlijk alleen 'makkelijk' fruit koop waar ik zelf niet veel voor hoef te doen, maar hij eet alles wat ik aanbied. De laatste 3 weken is hij gek op granaatappel pitjes oftewel Pietjes !!! Ik zou in ieder geval als ik jou was niet meer raspen en of prakken of wat dan ook ook geen potjes ook niet door je moeder. Blijven aanbieden of een bakje met stukjes banaan gemengd met stukjes ander fruit en zo iedere dag een beetje minder banaan