vorige week zaterdag zijn mijn man en ik de trotse ouders geworden van ons eerste kindje! We hebben samen een ontzettend fijne geboorte beleefd met behulp van ons bevalbad en een cursus hypnobirthing. Omdat het ook wel eens fijn is om te lezen dat het goed gaat, volgt hier mijn (veel te lange) geboorteverslag. het begon eigenlijk al donderdagnacht, met heel lichte weeen die langzaamaan sterker werden. in de ochtend belden we de verloskundige. zij kwam langs en mat 1 a 2 cm ontsluiting. Super! de hele dag ging het zo rustig door en halverwege de middag wilden we de verloskundige weer even laten checken. Helaas, geen verandering. We beschouwden het maar als een valse start. Toch wel flink teleurgesteld gingen we de nacht in. Gelukkig heb ik wel wat kunnen slapen. De weeen bleven licht aanwezig. Zaterdagochtend rond 8 uur werden de weeen iets sterker. Ik heb mijn man wakker gemaakt en ben vrij snel in bad gegaan. Het was prima te doen en gelukkig hielden de weeen steeds wat langer aan. Om 11 uur weer de verloskundige gebeld en op dat moment had ik 4 cm: het ging nu echt door!! In bad liggen was heerlijk. Ik had bij de 4 cm even een momentje moeite met mijn ontspanning te vinden, omdat ik toch behoorlijke buikkrampen ervaarde. Toen heeft mijn man voor mij een oefening uit de cursus hypnobirthing voorgelezen. Dat hielp, ik had mn ontspanning weer gevonden en we konden weer rustig door. Zo rustig, dat ik toch even ongerust werd of het toch niet stil was gevallen. Ik voelde geen buikkrampen meer, had alleen het gevoel te moeten poepen. Door mijn onzekerheid of dat gevoel wel klopte toch maar de verloskundige gebeld of ze wat eerder wilde komen. Ze was er om 2 uur en mat 8 cm. Wat ik voelde was persdrang. de verloskundige bleef en belde de kraamhulp. Ik kon het niet geloven omdat iedereen zegt dat het heftiger wordt richting de 8 cm, dat was totaal niet het geval hier. Ik kon rustig door de weeen heen ademen en had helemaal geen pijn. Een half uurtje later vroeg de verloskundige of ze nog een keer mocht controleren omdat ze dacht te zien dat het heftiger werd. Prima! Ik had volledige ontsluiting. Ze vroeg of ze de vliezen mocht controleren omdat we niet wisten of die al gebroken waren. Ze bleken al gebroken in het bad, hebben we niet door gehad. Ik ging om 15.45 uur voor de laatste fase het bad in en mijn man ging mee zodat hij de kleine op kon vangen. De uitdrijvingsfase voelde heel ontspannen en gecontroleerd. Ik heb ervoor gekozen wel mijn adem vast te houden bij deze golvingen in tegenstelling tot wat we bij de cursus geleerd hadden, omdat dat goed voelde. Na ongeveer 10 weeen kon ik het hoofdje voelen. wauw, dat voelt speciaal!!! Ik wilde niet uitscheuren, dus het heel gecontroleerd de rest van het hoofdje naar buiten gekregen, in 3 weeen. Dat is eigenlijk het enige gevoelige stukje geweest, de 3 weeen waarin het hoofdje naar buiten kwam zorgde voor een licht branderig gevoel. Toen even gewacht op de draai, nog 2 keer licht meepersen en daar was ze! om 16.15 uur, na een half uurtje, ons wondertje! De navelstreng was extreem kort, dus ze kon niet op mijn borst. Daardoor hebben we ervoor gekozen toch maar meteen af te navelen. We gingen op bed liggen om haar op mijn borst te kunnen leggen. Heerlijk! Het grote genieten was begonnen! De geboorte heeft vanaf de echte start 8 uurtjes geduurd en was bijna helemaal pijnloos. Alleen de buikkrampen rond de 4 cm en het branderige gevoel bij de uitdrijving komen in de buurt van pijn, maar echt, de keer dat ik met mijn vinger tussen twee ballen in het apparaat van de bowlingballen zat was veel pijnlijker Ik ben niet geknipt of gescheurd, geen hechtingen en voelde me meteen na de geboorte weer helemaal goed. Mijn man heeft fantastisch geholpen en we hadden door de cursus een heel arsenaal aan oefeningen en technieken die ons konden helpen. Zo kun je elke week wel bevallen
WoW leuk om te lezen! Hier ook van plan een badbevalling te doen en we zijn momenteel bezig met de hypnobirthing cursus. Klinkt als een hele goede bevalling! Welke oefeningen werkten voor jou het beste? Leuk dat je je bevallingsverhaal hebt gedeeld! Geniet van jullie kleine wonder!
Proficiat!!!! Wat klinkt dat goed! Wij halen dadelijk ons bad op en hebben de cursus ook gedaan. Ik hoop dat het bij mij net zo mag verlopen Geniet er van!