Hypotheek gezamenlijk en kgb?

Discussie in 'De lounge' gestart door september08, 20 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Hi,

Hoop dat het hier mag, nog geen passend antwoord gevonden.
    M'n ex betaald de hypotheek mee. Soort van alimitatie in nature voorlopig voor de rust.
    M'n zus zei dat als hij zich uitschrijft op ons adres ik kgb krijg.
    M'n vriendin zei nee, want jullie hebben samen een hypotheek.
    Ik wil het graag weten, omdat we het misschien langer zo willen regelen met het huis. Als dit financieel haalbaar is voor mij. Maar kgb zou 400euro zijn, dus kan ik dan heel goed gebruiken..
    Wie weet t?
    Anders bel ik morgen met de belastingdienst.. 😁

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.274
    6.802
    113
    Staat de hypotheek nog op beide namen?

Dan zijn jullie toeslagpartners en krijg je geen KGB extra

Is het huis van jou alleen..hij woont er op papier niet...en jullie zijn officieel gescheiden...dan zijn jullie geen toeslagpartners en dan kan het zijn dat je inderdaad meer KGB krijgt.

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.282
    6.195
    113
    Ik wilde inderdaad vragen of je nog getrouwd bent? Dan ben je sowieso toeslagpartners, ook al wonen jullie niet op hetzelfde adres.

4. stressbal

stressbal Niet meer actief

Als de hypotheek op beide namen staat krijg je geen KGB ( of nja iig niet de alleenstaande ouder toeslag )

Als je nog getrouwd bent maar de advocaat heeft het verzoek tot scheiden in gediend bij de rechtbank kun je het aanvragen.

5. Liekj

Liekj Niet meer actief

Precies dit.
    Toevallig hetzelfde meegemaakt.

6. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    We zijn niet getrouwd.
    Maar nog wel toeslag partners dan?
    Willen binnenkort naar mediator om alles te regelen.
    Hoe haal ik hem eraf als toeslagpartner en heeft dit gevolgen voor
    Het huis of andere factoren?

7. Liekj

Liekj Niet meer actief

Wij zijn toeslagpartners gebleven totdat ons huis verkocht was.
    Omdat je samen een huis hebt(gedeelde hypotheek) blijf je toeslagpartners, getrouwd of niet doet er in dat geval niet toe. Tenminste, dat vertelde de belastingdienst mij een kleine 2 maanden geleden. Maar als je ze belt kunnen ze het allemaal best goed uitleggen.

8. Denise001

Denise001 Bekend lid

9 feb 2015
    503
    4
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Heb x aantal jaar geleden ongeveer hetzelfde gehad met m'n ex. Wij bleven toeslagpartners totdat hij de kosten van hypotheek ed zelf kon bekostigen. Dit omdat we anders gedwongen moesten verkopen en we beide met een restschuld van minimaal 20.000 beven zitten. Dus je zou idd het beste een onafhankelijke mediator kunnen inschakelen die bekijkt wat het beste voor jullie beide is.

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.282
    6.195
    113
    Mijn ex heeft mij uitgekocht (en heeft de hypotheek op zich genomen), dus vanaf toen kon ik ook een eigen huis kopen en was ik officieel alleenstaand zonder toeslagpartner.

Maar ik zou echt even de bd bellen. :)

10. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee hoor, je bent geen toeslagpartner meer als je op verschillende adressen woont. Mijn ex en ik heben ook nog samen een hypotheek en ik krijg kindgebonden budget voor een alleenstaande ouder. Als je getrouwd bent moet er ook een verzoek voor scheiding bij de rechtbank liggen. Maar dat is niet van tOepassing als je niet gehuwd bent.

Je kunt nog wel fiscaal partner zijn, maar dat is voor de inkomstenbelasting. Wat je wel in de gaten moet houden is of je alle rente terruggave wel blijft krijgen. Want daar heb ik ook nog gedoe over met de belastingdienst.

11. Liekj

Liekj Niet meer actief

Mij werd exact het tegenovergestelde verteld.. dat is ook raar.
    Zou dus inderdaad maar ff contact opnemen met de belastingdienst.

12. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Wat boekenwormpje zegt is volgens mij kloppend.

13. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0
    Wie is mijn toeslagpartner?

Hier kun je bekijken of je nog een toeslagpartner hebt. Is de scheiding bij de rechtbank aangevraagd? Dan lijkt het me dat je geen toeslagpartner hebt.

Let er op dat de mensen bij de belastingtelefoon niet altijd weten waar ze het over hebben. Heel slecht maar toch waar...

14. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ok, dank jullie wel..
    Ga de mediator morgen ook maar even bellen..
    M'n ex kan de hypotheek ook zelf bekostigen, alleen ben ik dan de bewoner.. 😁

15. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik zou het maar even goed navragen en alles ook vooral goed vastleggen.

Ook dus voor die renteaftrek. In mijn geval ben ik in ons koophuis blijven wonen en ik betaal de hypotheek dus alleen. Mijn man zijn naam staat nog wel op de hypotheekakte en dat blijft ook zo. Want ons huis staat onder water en in mijn eentje kan ik er net geen lening voor krijgen onder de nieuwe voorwaarden.

Ik betaal dus alleen de hypoteeh. Maar de belastingdienst beweerd bij hoog en bij laag dat ik maar recht heb op de helft van de belastingteruggave en waar die andere helft dan blijft, weet niemand. Mijn advocaat had al gezegd dat het gedoe zou geven. Ik moet er nu een zaak van gaan maken. Want schijnbaar is er al een keer uitspraak gedaan in eenzelfde soort zaak. Er ligt dus jurispredentie maar dat moet ik eerst 'aantonen'.

16. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Hier hebben ze het gehad over alimentatie in natura, dat dus de hypotheek betreft.
    Hij betaald nu het huis etc en straks dan dmv alimentatie. Hij betaald dan iets minder, wat ik opvang met het kgb. Kom ik op hetzelfde bedrag uit als wat hij nu betaald.
    Hoelang we dat volhouden weet ik niet.. Hij kan nu huren, maar als hij wel wil gaan kopen.. Moet ik eruit..
    Moeten we samen ook goed vast laten leggen..

17. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mocht ik er trouwens naast zitten dan hoor ik het graag. Want dan krijg ik al een aantal maanden kgb waar ik geen recht op heb en dus weer moet terug betalen...:)

18. Liekj

Liekj Niet meer actief

Succes!
    Haha ja en ik baal dat ze mij dan 3x het verkeerde verhaal hebben verteld bij de belasting!

Een juist antwoord had mij al wat eerder vooruit geholpen.. :)

Deel Deze Pagina