ik heb een dochter van 15 maanden. het is een pittige tante. ik mag haar nagels niet knippen, haar oren niet schoonmaken, haar haren niet wassen, maar het ergste van alles is dat ik haar tanden niet kan poetsen. ik heb al vanalles geprobeerd, maar niks werkt. ik ben blij als ik een paar seconden de tijd heb om de tandenborstel over haar tanden te laten gaan. ze krijst, huild, slaat met haar handen, als ik ze neerleg schopt ze met haar voeten. ze zal alles doen om maar geen tanden te poetsen. we hebben al samen gepoets (ik en zij) ik heb haar zelf een tandenborstel in haar handen gegeven. voor de spiegel, in mijn armen, zitten en liggend op het aankleedkussen, niks lukt. ik maak me er wel zorgen over, het zijn toch wel haar tanden. ik heb een zoon van 4 en daar gaat alles goed bij, nergens problemen mee, ook nooit gehad. heeft iemand tips om haar tanden te poetsen. alvast bedankt
Mijn dochtertje houdt de tandpasta vast terwijl ik haar tandjes poets en als ik klaar ben dan mag zij poetsen. Ook zing ik tijdens het tandenpoetsen elke keer hetzelfde liedje. Ken je dat liedje van Assepoester? Die muisjes zingen dan assepoesje, assepoesje, elke dag weer assepoesje. Ik heb daarvan gemaakt. Tanden poetsen, tanden poetsen, elke dag weer tanden poetsen. Iedere avond voor het slapen gaan wij jou tanden poetsen. We poetsen en we poetsen, poetsen boven en onder. Poetsen, poetsen, poetsen, poetsen, poetsen, poetsen, poetsen. Ja wij gaan elke avond tandjes poetsen!! Hihi
ze houd de tandenborstel van haar broer vast, ook dat helpt niet. ja wel heel even, een paar seconden. liedje zingen heb ik nog niet geprobeerd
wil je niet demotiveren, maar hier is het echt in de houtgreep. Tandenpoetsen mag ik echt niet. Ze krijst, maar dat is dan weer juist makkelijk, want dan doet ze wel haar mond open Ik zit op de grond, zij halfliggend met haar hoofd op mijn schoot. hou met mijn linkerarm haar hoofd geklemd, dus tussen mijn linkerarm en mijn zij in. en dan poetsen. Tja.. hier is het gewoon niet anders helaas.
O ja....en bij nagels knippen vertel ik een verhaal over Dikkie Dik ( haar lievelingsboek). Dat Dikkie Dik niet buiten kan spelen omdat zijn nagels te lang zijn. Dat zijn mama de nagels moet knippen anders moet hij altijd binnen blijven. Haren wassen ik hier ook een drama, ik vertel haar duidelijk van te voren dat ik haar haren ga wassen en dat het 10 seconden duurt. Dan tel ik en zorg ik dat ik bij 10 klaar ben.
Net wat de voorgangers al zeggen; afleiding bieden. Misschien kun je de uitdaging wat inkorten zodat je belongingsmomenten in kunt bouwen; eerst alleen voortandjes kort poetsen; staat ze dat toe dan een beloning (bijvoorbeeld een sticker). Gaat dat een tijdje goed dan de voortandjes + nog een ander deel van haar gebit en zo langzaam opbouwen. Kost natuurlijk wel het nodige geduld en je hebt dan nog een tijdje dat haar tandjes minder goed gepoetst werden (en heb even niet goed opgelet hoe oud jouw kindje nu is en of een tijdje slechter poetsen vanwege voeding die ze nu gebruikt wel verstandig is). Misschien een eierwekker of zandloper gebruiken; eerst mama, daarna zelf. Mijn schoonzus is tandarts en heeft een grote knuffel met echt gebit....misschien jullie tandarts ook wel en is het iets om daar eens te overleggen of je daar iets mee kunt.....
Hier is het ook de houtgreep. Heb al veel manieren van afleiding geprobeerd, maar niks werkt. Een tijdje terug ging het twee weken goed, maar daarna weer drama. Haren wassen is ook drama. Ik gebruik maar een klein beetje shampoo en ik spoel het uit met een washandje. Dat gaat nog redelijk goed. Gelukkig gaat het in bad gaan nu ook steeds beter. Mijn zoontje gilde maandenlang moord en brand als hij in bad moest. We hoeven ook echt niet naar een zwembad te gaan met Sven. Dat is niet ontspannend. Nagels knippen gaat wonder boven wonder wel goed. Daar blijft hij rustig bij zitten. Ik leg mijn zoontje altijd uit wat we gaan doen, dus daar ligt het ook niet aan. Ik heb goede hoop dat als hij wat ouder is en hij meer begrijpt, dat het dan beter gaat.
Is elektrisch poetsen geen optie. Bij ons was het ook drama tot dat we een elektrische tandenborstel kochten, toen ging het goed.
Ik heb na veel dingen uit proberen ook de houdgreep gebruikt. Na een paar keeer volhouden was mevrouw eraan gewend en nu mag ik zonder probleem haar tanden poetsen. Doe het nu eerst zelf en dan laat ik haar nog even zelf poetsen.
Bij haren wassen: zorg voor iets spannends op het plafond zodat het kind omhoog kijkt. Dan komt geen shampoo of water in de ogen. Ik heb een hoge kast in de badkamer en daar zet ik van alles op wat ze kunnen benoemen. Dan gaat het redelijk goed. Tanden poetsen zijn ze dol op, we zingen dan ook liedjes.
de houdgreep zie ik eigenlijk niet zo zitten. electrisch poetsen heb ik nog niet geprobeerd. denk dat een beloning met stickers nog niet gaat werken, daar is ze nog wat jong voor. ik ga het zingen maar eens proberen, doe ik met mijn zoontje eigenlijk ook altijd. stom dat ik daar niet aan gedacht heb.
en nageltjes knippen als ze slaapt?? hier laat ze tot nog toe alles toe maar zo niet, dan gaat ze in de houtgreep. ze heeft namelijk niets te willen
wij hebben een ander probleem met tandenpoetsen. hij doet keurig zijn mond open en zodra de tandenborstel zijn tanden raakt zuigt ie in 1 keer alle tandpasta eraf. en als we zijn ondertanden willen poetsen dan steekt ie zijn tong uit. dan kom je er ook echt niet meer bij. met nagels knippen is het hier ook drama. maar ik doen dagelijks een nagel. heb ik in het vaste ritueel opgenomen. is niet teveel stress op die manier en uiteindelijk hoop ik dan maar dat hij eraan went
Even een opbeurend bericht.. na ongeveer een half jaar de houtgreep te hebben gebruikt, was het hier bij beide kinderen daarna helemaal over en is tandenpoetsen gewoon een klein feestje met liedjes en dansjes! Niet (GOED!) tandenpoetsen is hier geen optie dus dan maar uiteindelijke de houtgreep en gelukkig.. het komt dus allemaal goed! PS: electrisch tandenpoetsen is in principe vanaf 3 jaar maar is wel een alternatief als het helemaal niet werkt (beter WEL poetsen dan niet poetsen)
in de slaap nagels knippen doe ik niet. daar leer je ze niks mee toch? in de houtgreep lukt me ook niet echt moet ik zeggen. ze gaat zo te keer
Hier ook een zelfbedacht liedje: tandjes poetjes, tandjes poetsen, tandjes poetjes, alle tandjes op de wereld worden schoon, aha aha aha aha, van de boven tot de onderkant. Op de wereldhit 'handjes draaien' van k3. Werkte fantastisch.
Leg je haar goed uit wat je doet en vooral waarom? Knip samen, ook jouw nagels. En laat haar zien dat lange nagels pijn doen (laten een witte streep op jouw huid) en dat korte nagels mooi zijn. En desnoods afleiden met een tekenfilm.
Nagels knippen gelukkig geen probleem mee. Ze zit op mijn schoot, laptop aan en Ik geef haar dan het etuitje waar de nagelknipper in zit, vindt ze erg interessant. Tandenpoetsen gaat hier ook niet vlekkeloos hoor. We zingen een liedje op de melodie van 'Hoedje van papier'. (1,2,3,4 poets je tanden, poets je tanden. 1,2,3,4 poetsen met plezier. En als het poetsen dan niet wil, dan geeft (naam) een grote gil. 1,2,3,4 poetsen met plezier). Maar echt beter maakt dat het niet. Ach ja, zodra ze gaat huilen kan ik er goed bij Ik probeer me er niet druk om te maken want ze heeft geen keus, het moet toch! Haar uitspoelen dien we met een washandje voor de ogen, die houdt ze dan zelf vast en dat gaat goed