Bevallen van 1e kindje: thuis of zkhuis?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Pinjo, 27 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Waar ben jij bevallen van je eerste kindje?

1. Thuis, zoals verwacht

2. Ziekenhuis, zoals verwacht

3. Ziekenhuis, maar was onverwacht

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Pinjo

Pinjo Bekend lid

5 jan 2008
    672
    0
    16
    Ik ben zwanger van mijn eerste kindje en wil graag thuis bevallen. Nou lees ik overal dat bevallingen van eerste kindjes toch vaak in het ziekenhuis eindigen. Dat maakt dat ik toch nog een beetje twijfel. Misschien is het dan toch beter om er zelf maar naartoe te gaan? Ben dus benieuwd of er veel vrouwen zijn die kozen voor een thuisbevalling, maar toch in het ziekenhuis zijn beland. Vandaar de pollvraag... Ben erg benieuwd naar de reacties...

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier bevallen in het ziekenhuis ivm tweeling zwangerschap, dus dat zat al in de planning ;).

3. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Ik ben thuis bevallen zoals gepland, mijn VK zei dat ze altijd de eerste 5 cm aankijken en als dat niet helemaal goed gaat ze dan nog tijd zat hebben om naar het ZH te gaan. Hier ging het prima, ben in 8 uur bevallen (geteld vanaf de 1e wee, en had nog vlugger gekund als ik niet 2 uur over die laatste cm had gedaan ;)). Heerlijk. In december weer als het ff kan.
    Succes met je keuze!
    groetjes, Marit

4. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Gekozen voor thuis en ook heerlijk thuis bevallen.

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Mijn man wilde heel graag dat ik in het ziekenhuis zou bevallen (hij zou het indertijd zelf niet overleeft hebben als zijn moeder gekozen had voor een thuisbevalling).
    Uiteindelijk was de afspraak met de vlos -toen om half 3 snachts de weeen begonnen- om elkaar om 11 uur in het ziekenhuis te treffen (om half 9 was de vlos nog wezen kijken) , maar om half 10 hield ik het al niet meer ;) , dus toen we gegaan en ben ik daar in bad gaan liggen (wij hebben geen bad thuis) en dat scheelde wel, tot 11.30 hierin gelegen en toen in het ziekenhuis bed verder gegaan vanwege pijnstilling. Maar oke, dan ben je natuurlijk al 9 uur bezig (en ik zat nog maar op 3 cm ontsluiting) . Dus uiteindelijk was ik blij dat ik in het ziekenhuis was, maar anders had ik er waarschijnlijk voor gekozen om er alsnog heen te gaan, omdat het allemaal te lang duurde en te pijnlijk was. Maar dat is dus ook iets wat je aan ziet komen en waar geen spoed achter zit verder.

6. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Ik wilde thuis bevallen.
    Na een 5 uur en maar 2cm ontsluiting verder wilde ik opeens naar het zh..waarom? geen idee :)
    Eenmaal daar aangekomen had ik zomaar 9 cm ontsluiting.
    Niet veel later mocht ik gaan persen, maar na dik 1,5 u zat er nog geen vooruitgang in.
    De gyn kwam erbij en het werd een vacuumbevalling.
    Toen Luca eruit kwam kwamen ze erachter dat hij niet goed lag en klem had gezeten. Hij ademde niet en zag bleek.
    Ze hebben hem meteen beademd en daar is hij goed op bekomen.
    Omdat hij koorts had heeft hij nog 3 dagen op de couveuseafd. gelegen.
    Achteraf zijn we blij dat we naar het zh zijn gegaan.
    Mijn man werkt in het zh en kwam de gyn tegen..hij zei toen dat we de juiste keuze hadden gemaakt omdat het anders wrs heel anders was afgelopen. :pale:

Nu ben ik zwanger van de 2de en deze keer gaan we meteen naar het zh ;)

Ik wil je btw niet bang maken met mijn verhaal..er zijn ook heel veel posi verhalen over thuisbevallingen ;)

7. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ik wilde thuis maar het werd ziekenhuis omdat ze wat vroeg was.
    Ik hoop nu alsnog thuis te kunnen bevallen,anders mag je pas naar het ziekehuis als je al volop in de weeen zit en dat lijkt me gene pretje.

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Om die reden die jij noemt, wil ik graag in het ziekenhuis bevallen. De helft eindigt toch alsnog daar, dus waarom niet direct daar aanwezig zijn? Lijkt me veel erger om na de bevalling alsnog naar het ziekenhuis te moeten :(

Verder vind ik het ook wel een prettig idee om daar te zijn voor het geval het mis gaat en vind ik het ook wel zo hygienisch om in het ziekenhuis te bevallen (dat wil zeggen dat ik het niet zo lekker vind om de bevalling in mijn eigen bed te doen).

9. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Lekker thuis bevallen.
    Geen gedoe en geen gedonder in de auto. ;)

10. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

wilde thuis, maar de ontsluiting wilde niet vlotten. naar ZH voor opwekkers gegaan. 23 uur later was er nog maar 5 cm ondanks gebroken vliezen. dus toen werd het een KS

11. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Mijn plan was thuis, maar het werd helaas een inleiding met 42 weken en 1 dag. Dus verplicht ziekenhuis. Deze keer wil ik weer naar het ziekenhuis, omdat ik dat veiliger vindt. Vorige keer had ons meisje op het laatst geen hartslag meer, en ik wil het risico niet lopen dat ik dan nog naar het ziekenhuis moet.

12. Lisette28

Lisette28 Fanatiek lid

21 feb 2006
    1.439
    1
    0
    Delft
    Anders: thuis ipv het geplande ziekenhuis, ging wat te vlot, hihi.

13. kdvjuffie

kdvjuffie Niet meer actief

Lekker in het ziekenhuis bevallen en dat was gepland! Ik vond het zelf een veiliger idee dat ik daar ging bevallen met alle mensen en apparatuur om me heen als er iets mis zou gaan!

Gelukkig is alles goed gegaan had alleen zelf iets meer bloed verloren dus moest ook een nachtje blijven!

14. Jody79

Jody79 Fanatiek lid

19 sep 2006
    1.616
    0
    0
    Nou, ik vond het heerlijk om thuis te bevallen. Hopelijk lukt dat vandaag of morgen (of over een week ;) ) weer.

Ik ben heel blij dat ik de 37 weken heb gehaald en dat de kleine goed ligt zodat thuis bevallen mogelijk is.

Ik kan je maar 1 tip geven: Je kunt er nu over nadenken wat je zou willen, maar op het moment zelf kan je er zo maar heel anders over denken, dus houdt alle opties open en doe dat waar jij je goed bij voelt. Jij moet het doen tenslotte!

15. meinouw

meinouw Actief lid

16 sep 2008
    431
    0
    0
    zutphen
    Ik heb ook bewust gekozen voor thuis. Dat ziekenhuis lijkt me toch helemaal niets.
    Dus dat gaan we nu weer doen!

Heerlijk na de bevalling onder je eigen douche en lekker in je eigen bed en je kan zelf bepalen wie er langs kunnen komen...
    Ik was 's avonds lekker alleen met familie. Geen verpleegsters of weet ik veel om me heen

16. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ik wilde in het zh bevallen en dat is ook gebeurd.

moest er sowieso anders toch heen want hij had de navelstreng om zn nek.

17. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    Mis in het antwoordenlijstje wel het kraamhotel. Daar ging mijn eerste voorkeur naar uit. Maar aangezien ik twee weken over mijn datum heen ging werd het het ziekenhuis.

18. mayke1980

mayke1980 Fanatiek lid

15 apr 2007
    1.017
    0
    0
    Docent wiskunde vmbo
    Nijmegen
    Ik wilde heel graag thuis bevallen van mijn dochter. Maar met 35wk braken de vliezen en goed 7 uur later hadden we een kerngezonde dochter in onze armen, wel in het ziekenhuis...helaas..
    Ik hoop dat deze uk tot wk 37 blijft zitten zodat ik heerlijk thuis kan bevallen.

gr. Mayke

19. Happy1980

Happy1980 Fanatiek lid

14 jun 2007
    2.015
    0
    0
    verpleegkundige
    Gelderland
    Hier het zelfde. Wild graag in het ziekenhuis bevallen. Maar het ging te snel en toen de VK er voor de eerste keer was had ik al persweeën en bijna volledige ontsluiting. Dus het werd thuis.

20. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Wilde graag thuis bevallen, maar werd ziekenhuis vanwege wegvallende persweeën na snelle ontsluiting en een kruinligging.

En ik vond 't vreselijk! Niet zo zeer dat ik naar 't ziekenhuis toe moest met persweeën (5 minuten hiervandaan en ging allemaal heel relaxed), maar de onpersoonlijkheid in het ziekenhuis! Kwam tijdens de overdracht, dus zag tig verschillende verpleegkundigen, na de bevalling was er totaal geen persoonlijk woord, geen aandacht, alleen de mededeling dat 'het druk was en dat ze dus weinig tijd hadden om te helpen'.

Erg fijn als je niet je bed uit kan komen om je kindje te pakken, te voeden, naar de wc te gaan... En je man naar huis gebonjourd wordt terwijl je koud 3 uurtjes moeder bent. Heb me nog nooit zo alleen gevoeld als die nacht in het ziekenhuis. Gelukkig bleek er aan het einde van de nacht een verpleegkundige te komen die niet alleen maar zei dat 'ie 't druk had.

Dus voor mij de volgende keer hopelijk een thuisbevalling. Ik zal in ieder geval niet voor een poliklinische bevalling gaan.

Deel Deze Pagina