Wie heeft ervaring met het volgende? Bij mij is een actieve vorm van een streptokok-B (GBS)-bacterie geconstateerd, waardoor ik met antibiotica-infuus in het zh moet bevallen. Dit infuus is vooral om het kindje te beschermen en ik moet ideaal 2 ladingen van 4 uur infuus hebben. Ik moet dus ook 'snel' bellen als het op gang komt, maar het is het eerste kindje en ik weet echt niet wat me te wachten staat. Ben dus erg onzeker: wil dat er niets aan onze kleine komt, maar hoe kun je in de hand houden dat je 8 uur infuus voor de geboorte krijgt. Dit is toch niet te plannen? En stel dat je bevalling sneller gaat dan 8 uur, dan heeft die kleine veel te weinig bescherming... Zijn er anderen met ervaring? Is het bij jullie bijv. ingeleid/opgewekt of zo? Dan weet je namelijk wél wanneer je het infuus zo ongeveer moet aansluiten? Ik merk dat ik me toch wel erg ongerust maak, komt de ontspanning niet echt meer ten goede Alvast bedankt. Hope
Ik heb geen ervaring dus kan je niet helpen met je vragen maar hoe hebben ze dit bij jou geconstateerd? Heb je er zelf om gevraagd of is het een toevallige bevinding?
Ik geloof dat het al een paar jaar eerder was geconstateerd bij een uitstrijkje of zo. En ik heb altijd onthouden dat ik bij een toekomstige zw.schap er melding van moest maken. Ik heb dus nu meerdere kweken gehad en allemaal positief op de bacterie. Meerdere vrouwen zijn drager, maar niet bij alle vrouwen even actief. I.i.g. kúnnen kindjes er heel ziek van worden (hersenvliesontsteking en alle risico's van dien). Hoeft dus niet, maar nu het bij mij bekend is, willen ze er alles aan doen om het gevaar te verlagen. Ben ik uiteraard blij mee, maar ik zit er mee in mijn maag hoe dit nu 'planningstechnisch' moet gaan...
Dat kan ik begrijpen. Ik had al wat gelezen over strepto en welke gevaren het met zich mee kan brengen.. Maar ze testen er niet standaard op, was daarom benieuwd! Succes, hopelijk kan iemand anders alles verduidelijken, anders VK/gyn bellen!
bij mij is het ook vastgesteld geweest een week voor ik binnen moest om te bevallen, heb toen een antibioticakuur genomen en gelukkig sloeg die dadelijk aan of ik mocht zelfs niet natuurlijk bevallen maar met keizersnee. je kleintje kan als je het hebt het langs de bevallingsweg nl ook oplopen. sowiso lagen de mijne in de coveuse en kregen ze der ook automatisch antibiotica en weet niet of het in nederland zo is maar hier in belgie krijgen de babies dan automatisch antibiotica als je bevalt met streptokokken.
jeetje daar blijf je niet rustig bij nee! Maar zeker de eerste bevallingen duren niet vaak korter dan 8 uur hoor. Als je meteen bij de eerste wee erbij bent redt je dat wel. Ook met een inleiding is dat prima te regelen, dan zetten ze het infuus wat lager. Dat kunnen ze prima regelen, want het kan ook omhoog als het niet opschiet. Bij mij hebben ze het heel veel gewisseld, eerst omlaag omdat ik weeen storm had en toen de ruggenprik zn werk deed ging ie weer omhoog. En bij mij heeft het nog 11 geduurd! Sterkte meid, je gelooft mijn verhaal misschien niet zo, omdat je er midden in zit.
Na mijn eerste bevalling is ook streptokken bacterie geconstateerd, gelukkig heeft mijn zoontje het niet gehad. Nu heb ik bij mijn vk aangegeven dat ik drager ben van de bacterie en hoe dat dan moet bij een 2e bevalling. Ik heb namelijk gelezen dat je dan aan een infuus moet met antibiotica. Volgens mijn vk is dat niet nodig aangezien mijn eerste kindje ook niet besmet is geweest.. Klopt dit wel? Ik wil wel graag het zekere voor het onzekere nemen. Wat nu?
Saloua, Ik begrijp de reactie van de vk niet zo heel goed. :-k Ben je wel getest? Ik heb zelf begrepen dat veel vrouwen drager zijn, maar dat het er sterk van afhangt waar de bacterie wordt aangetoond. Als ie actief in de urine zit, dan kán dit niet zo gezond zijn voor een kindje bij de bevalling. Dan komt het kindje in aanraking met de bacterie en kán dus besmet worden (hoeft niet, kan). Vandaar dat ik ook een kweek heb gehad in het zh. Als ie in de urine zit moet je met AB-infuus bevallen, zo werd mij verteld. De vk heeft mij vanaf dat moment ook 'overgedragen' aan de gyn in het zh. Kortom, het kan heel goed zijn dat de bacterie bij jou misschien niet zo actief is en dat je kindje er bij de geboorte niet mee in aanraking komt. Maar misschien ben je hier ook op getest en is er niets aan de hand! Misschien voor de zekerheid nog even navragen bij je vk? Ik ben wel heel benieuwd naar de reactie trouwens, misschien leer ik er nog wat van! Want ik blijf het ook een beetje eng vinden allemaal... Succes! Hope
Ik vind het ook een beetje eng allemaal want ik ben er dus deze zwangerschap niet op getest. Maandag heb ik weer een afspraak met de vk en zal dan aangeven dat ik toch graag getest wil worden. Volgens haar ben ik dus wel drager maar wordt het niet getest omdat mijn eerste kindje niet besmet is geweest tijdens de bevalling. Maar dat wil toch niet zeggen dat het vanzelfsprekend ook goed zal gaan met de tweede of wel?
Misschien dat je wat aan mijn verhaal hebt, klinkt nl. redelijk vergelijkbaar. Ik heb mijn gehele zwangerschap last gehad van ontzettend veel harde buiken. Hierdoor moest ik ook met ong. 22 weken stoppen met werken. Met 33 weken gingen wij een weekje op vakantie, tijdens deze vakantie kreeg ik weer harde buiken, echter zo regelmatig, dat ik opgenomen werd in het ziekenhuis. (met voortijdige weeën) UIt de testen kwam toen ook dat het Streptokokken B was. De weken na de opname heb ik nog ontzettend veel meer kwaaltjes gekregen, en mijn bevalling was dan ook op slag medisch. Ik snap je onzekerheid dan ook erg goed. Tegen ons zeiden ze dat ik de 40 weken hoe dan ook niet zou halen. Ik zat dus echt te wachten op de geboorte van Fenna. Uiteindelijk begon met 40+1 de bevalling. Iedere keer dat ik weer bij de gyn kwam keek hij weer meer verbaasd. haha. Ik vond het ook erg moeilijk om in te schatten wanneer ik nu naar het ziekenhuis moest bellen. Ik bedoel, de voortijdige weeën waren niet erg pijnlijk, dus wat nu als de weeën van de bevalling dat ook niet waren. Gelukkig is mij steeds verteld dat ze liever hadden dat ik een keertje extra kwam, dan te laat. Zo heb ik met oudjaar aan de telefoon gehangen, en de dag voor de bevalling hebben we ook in het ziekenhuis gezeten. De bevalling begon bij mij heel rustig, maar toch wist ik ergens dat het zover was. Wij zijn naar het ziekenhuis gegaan, en daar hebben ze mij het eerste infuus gegeven en daarna de vliezen gebroken. Vervolgens hebben ze opwekkers gegeven (samen met pijnstilling), omdat een te lange bevalling ook niet goed is met streptokokken. na 3 uur kreeg ik persweeën. Iets te snel, maar toch hebben ze me snel het laatste infuus gegeven. een half uurtje later is Fenna geboren. Viel allemaal erg mee dus. Ik snap dus enkel de 2 ladingen van 4 uur niet. Bij mij was het nl. 2 x een infuus waar ideaal gezien 4 uur tussen moet zitten. Dat zou ik dus toch nog even navragen, want dit is mij zowel in Haarlem in het ziekenhuis verteld als in Assen. Een bevalling van minder dan 4 uur is echt een uitzondering, dus daar zou ik me niet zoveel zorgen over maken. Verder gewoon op je gevoel af gaan. als jij denkt dat het begonnen is, meteen bellen. Liever een keer te veel dan 1 x te laat. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel!
Heel erg bedankt Liza! Fijn om eindelijk eens iemand met ervaring tegen te komen, ik had ze nog niet zo veel gehoord en werd daar wel wat onzeker van. Het kan trouwens heel goed zijn dat ik die 'ladingen van 4 uur' niet zo goed begrepen heb hoor... Soms word ik een beetje overspoeld met info Ik herinner me nu nl. ook opeens weer dat ze idd hebben gezegd dat een bevalling niet te lang mag duren. En dat ze dus kunnen opwekken. Heb jij zelf om die pijnstilling gevraagd? Vantevoren? Of heb je dat tijdens de bevalling aangegeven? Ik heb nl. ook wel gehoord dat als ze de zaken gaan versnellen, de pijn ook heftiger word. En als dat te voorkomen is, dan ben ik daar natuurlijk erg voor! En dan nog een tweede vraagje: Hebben jij en je kindje ook nog langer in het ziekenhuis moeten blijven? Ik meen dat ze het kindje wel willen observeren, mar heb geen idee hoe lang? En lag Fenna dan gewoon bij jou of ging ze naar de kinderafdeling? In ieder geval alvast heel erg bedankt voor je antwoorden! Hope
Het is idd een hoop info die je krijgt. En ik vond het ook nogal wat om te verwerken. Aan de ene kant was ik erg blij dat ze wisten wat het was, aan de andere kant schrok ik toch ook wel. Bij mij hebben ze de bevalling eigenlijk gewoon versneld. Ik had van tevoren niet om pijnstilling gevraagd, maar nadat de vliezen gebroken waren werd de pijn al een stuk erger, en aangezien de pijn idd nog erger schijnt te worden met de opwekkers erbij, hebben ze het eigenlijk automatisch gedaan. (ze hebben het wel gevraagd, maar toen stond het al klaar) Ik vond de pijnstilling heerlijk. De pijn ging niet weg, maar het scherpe randje ging er vanaf. Was een beetje high. Bij een evt. volgende bevalling zou ik er weer voor kiezen. Ik had zo'n pompje. Wij hebben uiteindelijk 3 dagen in het ziekenhuis moeten blijven. Aangezien de bevalling zo goed was verlopen en de controles van Fenna goed waren, mochten we eigenlijk na 2 dagen (ben om 1.20 u bevallen, dus eigenlijk 1,5 dag) naar huis. Helaas was Fenna haar temperatuur wat te laag, dus ze moest in de couveuse. Vandaar dat we wat langer moesten blijven. Fenna mocht gewoon bij mij op de kamer liggen. Dat hangt echt van de controles na de bevalling af. Als die prima zijn, is er in principe niks aan de hand. De kinderarts heeft haar overigens wel een paar keer nagekeken. (voor de zekerheid) Ben trouwens wel benieuwd hoe dat bij een volgende bevalling zal gaan. De verloskundige kon mij er niks over vertellen. Hebben ze er bij jou iets over gezegd?
Bij de eerste zw.schap bleek ik ook positief voor die bacterie. Heb dus antibiotica via infuus toegediend gekregen tijdens de bevalling. Nu hebben ze afgelopen week weer een uitstrijkje gemaakt (strepto-test) en die zal hoogstwaarschijnlijk weer positief zijn. Dit betekend dus dat ik weer antibiotica moet krijgen tijdens bevalling. Wat jouw gyn zegt klinkt mij iig erg vreemd, die van mij zegt nl iets heel anders...