totaalruptuur bij de 1e, ook bij de 2e?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door odet, 4 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. odet

odet Niet meer actief

ik heb bij mijn bevalling van mijn eerste een totaalruptuur gehad.
    nu vraag ik me af of de kans bij de 2e groter of kleiner is dat ik dat nog een keer krijg?
    iemand ervaring hiermee?

2. Cindy1975

Cindy1975 Bekend lid

8 okt 2006
    551
    0
    0
    Hi,

Ik heb ook een totaal ruptuur gehad tijdens de bevalling van Dewi. Ik heb begrepen dat de kans bij een tweede wel groter is. Daarom heeft de gyn tegen mij gezegd dat indien wij weer een kindje zouden krijgen verplicht in het ziekenhuis moeten bevallen en niet thuis mogen bevallen.

Heb jij wel een idee waarom het bij jou is gebeurd en heb je er lang last van gehad?

Achteraf valt het eigenlijk wel weer mee maar toen het net was gebeurd had ik wel pijn en angst voor alles (lees grote boodschap en sex :oops: :oops: :oops: ) Gelukkig is dat alles weer over :)

Ik blijf even met je meelezen!

Groetjes Cindy

3. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    niet helemaal hetzelfde, ik had een subtotaalruptuur, in mijn geval in de kringspier, niet erdoor.

Hoe? Een knip die is doorgescheurd.

2e bevalling is de knip hoger gezet dan de eerste, en niks aan het handje, niet doorgescheurd. Mooi genezen, terwijl kindje 2 meer dan een kilo zwaarder was dan kindje 1.

4. Crazy angel

Crazy angel Bekend lid

13 jan 2008
    794
    0
    0
    wat is een totaal ruptuur

5. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Dat je totaal bent uitgescheurd/ingescheurd.

6. odet

odet Niet meer actief

hoi cindy, bedenkt voor je reactie.

ik heb er niet lang last van gehad gelukkig, alleen van de hechtingen,die zaten te strak.

ja,ikhad ook moeite met de grote boodschap, ik heb er dagen van in de stress gezeten :rolleyes:

maar ze zeggen dat je een ruptuur niet kunt voorkomen door een knip te zetten volgens mij.

7. Cindy1975

Cindy1975 Bekend lid

8 okt 2006
    551
    0
    0
    Hi Odet,

Graag gedaan hoor! En die dagen in de stress, heel herkenbaar ;)

Bij mij zaten de hechtingen ook heel vreemd. Om de echte hechtingen en wond te beschermen had hij mijn bilhelften eigenlijk met 3 hechtingen aan elkaar gehecht........ :confused: Ik weet het, het klinkt te gek voor woorden maar het was echt zo! Ik heb namelijk na 5 dagen mijn verloskundige die voor controle kwam, gesmeekt of ze een hechting wilde doorknippen. Toen ze ging kijken, was ze erg verbaasd dat het zo was gedaan, was de eerste keer dat ze het op deze manier zag. Ook bemoedigend om te horen :)

Ik weet echt niet wat het zou kunnen voorkomen, helaas. Wel gelukkig in nabije omgeving iemand die met de 1e ook een totaal ruptuur had en met de 2e helemaal niets. Dus er is nog hoop :D .

Persoonlijk zou ik ook denken dat door het littekenweefsel, het extra sterk is maar dat schijnt niet persé zo te zijn.

Ik hoop ook op meer reacties, ben benieuwd naar ervaringsdeskundigen (met positieve verhalen indien mogelijk ;) )

Bye!

Groetjes Cindy

8. odet

odet Niet meer actief

hmm, littekenweefsel lijkt me juist minder rekbaar waardoor je sneller een ruptuur krijgt.

zijn er niet meer ervaringsdeskundigen?
    vreemd

9. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Een ruptuur is nou eenmaal niet iets wat standaard gebeurt. Een knipje, een scheurtje, dat allemaal wel, maar een (sub)totaalruptuur hebben de meesten gelukkig niet.

10. odet

odet Niet meer actief

nee, dat snap ik ook wel, maar er zal op heel deze site toch wel een handje vol mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt?

11. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Hoi

Ik heb bij de eerste een knip gehad en een totaalruptuur. Bij de tweede was ik dan ook erg bang dat ik het weer zou hebben, maar gelukkig niet gebeurd. Wel had ik erg veel littekenweefsel dat is lastig volgens de verloskundige want dat rekt niet zo goed daarom flinke knip gehad maar voor de rest niks. :) En nu pas bij de derde ook alleen een knip!
    Het gewicht zegt ook niks, mijn eerste woog 3590 en de derde 4400. Het is net hoe het kindje eruit komt, bij de eerste wel een vacuum gehad ik weet niet of dat er mee te maken heeft.

Dus wel positief he, er is hoop ;)

Deel Deze Pagina