We zijn zojuist met onze dochter van 25 maand gaan zwemmen (deden we eerder niet omdat ze nogal bang was) Wat gebruiken jullie.. alleen zwemvleugeltjes om de armen heen of zo'n zwemvest? Ik nijg zelf heel erg naar zo'n vest toe namelijk.. maar misschien is dat wel te overdreven..
Zwembandjes. Onze dochter is bijna 30 mnd. en was ook erg bang. De eerste zwemles klampte ze zich aan mij vast maar daarna ging het beter. (onder water durft ze nog niet) Met die zwembandjes blijft ze prima drijven. Ze wil nu zelfs 'zelf zwemmen'. Ze is dan helemaal los van ons en krabbelt naar de kant of naar een speeltje. Zonder bandjes zinkt ze als een baksteen.
Wij gaan vanaf dat ze 6mnd is iedere week zwemmen (ouder&kind zwemmen). Vanaf ongeveer 1 jaar kunnen ze al met vleugeltjes, mijn dochter kon met 14/15mnd zelf blijven drijven. Dus dat is echt wel voldoende. Met zo'n zwemvest kunnen ze zich vaak niet zo lekker bewegen, vooral met spelen/glijden etc.
Hier ook alleen vleugeltjes. Het lukt J. nog niet echt om zelf boven te blijven, maar we gaan de laatste tijd dan ook niet meer zo vaak zwemmen (tot een paar maanden geleden gingen we iedere week ouder- en kindzwemmen, maar sinds onze verhuizing niet meer).
Ik vind een zwemvest perfect als je gaat varen. Mocht je kind overboord vallen, dan blijven ze veilig boven water tot je er bij bent. Maar in een zwembad zou ik dat echt niet doen. Je blijft er dan toch bij, dus voor verdrinking hoef je niet onmiddelijk bang te zijn. Maar als je je de kans op verdrinken uiteindelijk wilt verkleinen, dan zal je kind toch goed watervrij moeten worden en moeten leren drijven en zwemmen. Dat gaat een kind met een reddingsvest aan niet leren. Met zwemvleugels moeten ze al iets meer moeite doen, dus dat is een goed eerste stap. Uiteindelijk kun je dan (eventueel eerst met zo'n zwemgordel) naar een situatie toe waarbij je kind zelf zwemt.
Dankje wel voor de antwoorden allemaal al. We hadden haar vandaag dus bandjes om gedaan en het viel ons op dat ze nu wel heel erg vrij was. Sprong zo het pierenbadje enz in en ging in een ander bad (0,80) van een glijbaan af en plonste er zo in.. (wij vingen haar uiteraard op) Denk dat ik het dan maar gewoon zo laat.
Hier ook bandjes Gaat goed hoor,ze durft alleen nog niet zo goed, hihi moet haar wel vasthouden, waar ze niet kan staan. En van de glijbaan gaat ze ook gewoon
Wat dan als je kind nog geen bandjes om past? Is het verplicht in zwembaden? Met babyzwemmen hadden ze geen bandjes of iets om. Dat doen we nu helaas niet meer, maar wil wel weer een keertje zwemmen met de kids.
Zwembandjes (vleugeltjes) gebruiken wij. Zo'n vest is handig voor de lessen want dan doen ze er naar mate ze beter gaan zwemmen minder lucht in het vest maar voor ons zijn de band handiger en fijner (tenminste als je zo'n vest hebt wat je kunt opblazen. Zo'n ding met drijvers erin vind ik erg onhandig voor zwemmen) @Happynienja.. ze hebben al bandjes vanaf 1 jaar. Ons dochtertje heeft ze om sinds mei (toen was ze dus 1 jaar) en ze is heel fijntjes. wel hebben we deze bandjes gekregen van het zwembad waar we waren met babyzwemmen. Maar ze zijn te krijgen (probeer een speciaalzaak of vraag het bij het zwembad!)
wij gebruiken zwembandjes (in de meeste zwembaden verplicht voor kindjes zonder diploma) en sinds hij op zwemles zit ook kurkjes (zwemgordel) hierdoor blijft ie wat rechter drijven en kunnen we goed oefenen met rondjes maken met de benen. Potlood Vliegtuig Vlinder zit er al goed in
zwembandjes en als ze dat nog eng vind kan je altijd zo'n bootje kopen. was hier een hit! lekker met de benen in het water trappelen maar wel veilig in het bootje