Hi meiden, Ben via via gevraagd om een vacature op te vullen bij een groot bedrijf op de financiele afdeling. Het gesprek dat ik straks zal hebben, wordt gezien als een tweede gesprek. Het "eerste" gesprek heb ik telefonisch met een recruiter gehad. Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken? Is al zo lang geleden dat ik voor het laatst heb gesolliciteerd!!! Ik wil sowieso vragen waarom degene die op deze functie zat het bedrijf heeft verlaten en wat ze verwachten van mij in de functie. Daarnaast vraag ik me af of het te vroeg is om het over salaris, reiskostenvergoeding en vakantiedagen te hebben? Tevens willen wij op korte termijn een brusje en wil ik hier gewoon transparant over zijn. Willen ze me daarom niet, helaas dan! Heb geen zin om over een jaar dan weer thuis te zitten, dan blijf ik nu liever nog even thuis . Tips zijn welkom!
Ik zou niet beginnen over brusje. Het kan snel gaan maar het kan ook lang duren en dan zou je deze baan misschien mislopen. Ik zou vragen wat het doel is van dit gesprek, is het de bedoeling om elkaar beter te leren kennen en komt er nog een arbeidsvoorwaardengesprek. Als dat laatste gesprek nog komt, dan hoef je nu niet over het salaris te beginnen. Vakantiedagen is gewoon volgens cao. Je kunt wel vragen welke cao ze hebben, dan kun je dit later googlen. Je kunt ook vragen hoe je werkdag er uit komt te zien, van wie je de opdrachten krijgt, aan wie jij weer verantwoording aflegt etc etc. Succes ermee.
Ik zou het ook niet hebben over een brusje. Lijkt me logisch dat ze dan misschien afhaken en ik neem aan dat je die baan wel graag wilt hebben?
Arbeidsvoorwaarden zou ik niet zelf over beginnen. Als zij erover beginnen kun je natuurlijk wel zelf ook vragen stellen. Zorg dat je vantevoren bedenkt wat je zou willen verdienen want misschien vragen ze daarnaar (en tel er dan 300 euro bij op he ). Een toekomstig kindje zou ik zeker niet noemen. Als je nou zwanger was, vooruit... maar plannen voor een kindje lijken me niet relevant. Verder... Zorg dat je goed kunt vertellen waarom je juist daar wilt werken. Google alle nformatie over het bedrijf en formuleer op basis daarvan een stuk of 10 intelligente vragen, zodat je aan het einde van het gesprek ALTIJD nog wat vragen hebt om te stellen. Schrijf je sterke en zwakke punten op en andere lastig te beantwoorden vragen. Vraag naar de verdere procedure. Enne... zorg dat je er netjes uitziet Succes!
Over brusje zou ik ook niet beginnen.. je zit liever thuis?? De banen liggen niet voor het oprapen hoor!! Gewoon jezelf zijn & beetje inlezen over het bedrijf..
Ook ik zou het nog niet over een toekomstige zwangerschap hebben.. Ik weet niet wat 'op korte termijn' is (en dat gaat me ook helemaal niets aan! ), maar wie weet hoe lang het daarna nog duurt.. Zou toch zonde zijn als dat de enige reden is waarom je deze baan niet krijgt..
Dingen over je prive situatie (dus nieuw kindje, hoe je de opvang hebt geregeld etc) begin ik nooit zelf over. Als ze wat willen weten moeten ze het maar vragen. Arbeidsvoorwaarden eventueel misschien pas aan het einde van het gesprek opbrengen. Wees voorbereid dat ze je een salarisindicatie kunnen gaan vragen. Verder zullen ze je meestal een paar situaties voorleggen en vragen hoe je daar op zult reageren (bv vervelende klanten, dwarse collega's oid). Ook vragen ze vaak naar je positieve en negatieve punten, alhowel dit tegenwoordig vaak vervangen wordt door de vraag:"Als ik je collega's/man/beste vriend opbel, hoe zullen ze je dan beschrijven?". Wees op de hoogte van het bedrijf en heb ook een aantal vragen paraat die interesse tonen in het bedrijf. Dus bijvoorbeeld hoe de bedrijfsvoering is op de afdeling, hoe men samenwerkt met andere afdelingen, verzin maar wat. Ik heb pas geleden aan een afdelingsmanager gevraagd die mij vroeg of ik collega's van andere afdelingen aan zou durven spreken op hun gedrag, een wedervraag gesteld met of hij wel voldoende mandaat van het hoger management had om mij dat te laten doen Vonden ze zo grappig en bijdehand dat ze me de baan hebben aangeboden.