Ik vroeg me af of de verloskundigen nieuwe richtlijnen hebben? Nu mag je bepaalde dingen gewoon weer eten, echo's en doptone's gebruiken ze liever niet en zowel kort mogelijk, mijn vk vertelde me dat lange echo's schadelijk zijn voor de baby (?). En ga zo maar door. Is er iets veranderd in vergelijking met 4 jaar geleden?
Nou nog nooit van gehoord... Ze hebben bij mij al tig echo's gemaakt...en echt niet van een minuut ofzo... Doptone's doen ze ook elke controle en die laten ze ook geruime tijd horen. Dus voor zover ik weet geen nieuwe richtlijnen hoor...
Ik vond t ook al zo raar toen ze het zei, heb intussen al 9 medische echo's gehad en krijg 3 okt er weer een met 16 weken. Maar soms twijfel ik wel eens want echo's zijn wel leuk maarja het is zo'n beetje standaard nu voor mij, plus dat mn vk dit zei vind ik t toch wel eng.
Mijn eerste controle had ik bij ongeveer 11 weken. Er is toen wel een termijnecho gemaakt, maar ze heeft niet eerst met de dopler geluisterd. Toen ik vroeg waarom niet, zei ze idd dat dat was omdat het zo vroeg in de zwangerschap schadelijk kan zijn. Bij mijn vorige zwangerschap deed ze het nog wel (ook met 11 weken voor het eerst). Zelfs nog extra lang toen, zodat mijn man het kon opnemen met zijn mobiele telefoon. Ach, inzichten en kennis veranderen voortdurend.