Mijn contract word vroegtijdtig ontbonden

Discussie in 'De lounge' gestart door Yellowsun, 18 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Als het goed is zul je van je huidige werkgever een vaststellingsovereenkomst krijgen waarin hij dient aan te geven dat hij de 'schuldige' is dat het contract nu wordt ontbonden, hij MOET een reden opgeven, dus het kan best zijn dat er iets lulligs instaat maar ook faillissement mag hierin komen te staan bijvoorbeeld.

Je verspeelt absoluut niet het recht op een uitkering tenzij je tussen je banen in een aantal maanden niet gewerkt hebt wat bij jou niet het geval is als ik het zo begrijp. Je verspeelt alleen het recht op een uitkering als je ZELF je baan opzegt.

Via de website van het uwv kun je vinden wat er allemaal in je vaststellingsovereenkomst moet komen te staan. Ik zou je aanraden om ook contact op te nemen met het uwv met de vraag wat er gebeurd als je in je proeftijd ontslagen zou worden.

Succes!

2. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Er is in dit geval helemaal geen sprake van een vaststellingsovereenkomst (eigenlijk heet dit een beëindigingsovereenkomst met wederzijds goedvinden) omdat de baas van TS aangegeven heeft een ontslagvergunning aan te gaan vragen bij het UWV Werkbedrijf. Overigens wel raar dat hij dan wel alvast een andere baan voor je heeft kunnen regelen, want je kan daar nog niet beginnen zolang je andere baan nog niet is opgezegd. Je huidige werkgever moet eerst een ontslagvergunning aanvragen. Daarbij neemt hij de schuld op zich. Het UWV Werkbedrijf zal vervolgens een ontslagvergunning verlenen waarna je baas het contract met jou op kan zeggen. Echter... hij is wel gebonden aan een opzegtermijn waarover hij jou nog zal moeten doorbetalen en/of een schadevergoeding moet uitkeren. Op z'n vroegst kan het UWV Werkbedrijf nu dus nog voor het einde van de maand een ontslagvergunning verlenen. Opzeggen moet je huidige werkgever vóór het einde van de maand doen. Omdat je er pas kort werkt, heeft hij een maand opzegtermijn dus in het meest gunstige geval kan je er pas met ingang van 1 mei 2010 weg. Of er moet dus een eenmalige uitkering van een maand worden verleend, maar dat ligt aan de uitspraak van het UWV Werkbedrijf.

Sowieso ben je niet verwijtbaar werkeloos. Een vast contract inruilen voor een tijdelijk contract heeft daar niets mee te maken. Dan zou je nooit meer van baan kunnen switchen.

Waar je aan moet denken? Dat je even goed vastlegt hoe het zit met je vakantie- en/of ATV-dagen. Heb je nog recht op bepaalde uitkeringen (ligt ook aan de sector waar je werkt, dus kijk je CAO-boekje er nog eens op na)? Voor de rest kan je niet veel meer dan afwachten en je voorbereiden op je nieuwe baan.

Veel succes en laat bij je nieuwe werkgever ook alvast alles goed op papier zetten. Dus laat alvast een arbeidsovereenkomst opstellen zodat je dadelijk niet tussen wal of schip valt als je nieuwe werkgever na het verlenen van je ontslagvergunning straks niet ineens terugkrabbelt. Netjes trouwens van je huidige baas dat hij iets nieuws voor je gezocht heeft hoor! Waren ze allemaal maar zo!

Groetjes,
    Josien

3. Lana81

Lana81 Bekend lid

28 jun 2008
    518
    0
    0
    Niet helemaal met Josien eens. Door het tekenen van een vaststellingsovereenkomst hoeft de werkgever nl die aanvraag bij UWV werkbedrijf helemaal niet te doen. Je gaat dan akkoord met een 'ontslag met wederzijds goedvinden'. Maar door in je vaststellingsovereenkomst diverse zaken op te nemen ben je niet verwijtbaar werkloos en hou je recht op WW. Dus je hoeft niet af te wachten op de vergunning.

Ben het wel eens met Josien dat je goed moet kijken waar je eventueel nog recht op hebt, als er wel via het UWV ontslag zou worden aangevraagd. Hoelang zou je werkgever je nog door moeten betalen? Je kunt overleggen dat je dat dan in 1x als soort van ontslagvergoeding krijgt. Vrije dagen etc is ook een goed punt. Maar nogmaals laat je eerst goed informeren door je rechtsbijstandverzekering of het UWV.

4. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Klopt Lana, maar TS schrijft hierboven dat de werkgever dat wél gaat doen (dat heeft ie tenminste gezegd). Dus dan is een beëindigingsovereenkomst met wederzijds goedvinden niet aan de orde.

Het lijkt me dus eerst verstandig te weten of dát aan de orde is of toch een beëindigingsovereenkomst zoals hierboven een aantal maal gesuggereerd is. Dat kan hoor... maar dat was in eerste instantie volgens mij niet het uitgangspunt dat beschreven werd.

Overigens kan een beëindigingsovereenkomst in dit geval ook goed werken, maar voordat ik zoiets zou tekenen, zou ik hem eerst voorleggen aan de juridische afdeling van het UWV zodat je zeker weet je recht op WW niet te verspeelt met het zetten van je handtekening (je kan hen benaderen via het UWV Werkbedrijf). En daarnaast zou ik, voordat je dan een handtekening zet, eerst jezelf goed verdiepen in de arbeidsvoorwaarden bij je nieuwe baas en daar zeker een handtekening onder het contract met je nieuwe werkgever zetten.

Succes,
    Josien

5. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    He wat vervelend zeg!
    Maar wat super van je baas dat hij zo mee leeft! Als ze dat nou allemaal eens doen...

Ik denk wel dat je recht hebt op ww, omdat jij zelf niet kon voorzien dat dit voor korte duur was.

Van een vaste baan naar een tijdelijk contract
    Heeft u een vaste baan bewust opgezegd voor een nieuwe baan met een tijdelijk contract? Dan kan dat betekenen dat u aan het eind van het tijdelijke contract geen recht heeft op een WW-uitkering.

Natuurlijk bent u altijd vrij om van werkkring te wisselen. Maar als u kunt voorzien dat deze wisseling op korte termijn tot werkloosheid leidt, dan verliest u uw recht op een WW-uitkering. Pas als u weer 26 weken heeft gewerkt, heeft u recht op WW."

6. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Ik heb het er verkeerd neergezet.Mijn baas maakt een beeindiginsovereenkomst.Ik heb hem gevraagd om er in te zetten dat het iniatief van hem af komt door economische redenen.Ik krijg ook een getuigenschrift van hem.Mijn vakantiedagen worden uitbetaald dus dat word allemaal netjes geregeld.gisteren bij mijn nieuwe baas geweest.Kan er nog niet veel over zeggen maar de eerste indruk was wel goed.ik ga er wel op achteruit(langere reistijd,andere werkdagen, en geen reiskosten vergoeding)Maar dat is niet zo erg ik blijf aan het werk en mocht het achteraf niet bevallen kan ik vanuit die baan altijd verder kijken.
    Bedankt voor julllie adviezen,

Deel Deze Pagina