HELP... mijn baas en ik komen er niet uit.

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Appelstroop, 10 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appelstroop

Appelstroop Niet meer actief

hallo meiden,

gisteren was het dan zover, ik kreeg een gesprek met mijn baas over het terug komen na mijn zwangerschapsverlof.

hij opende het gesprek met, voor hoeveel dagen wil je terug komen?
    (ik werk nu 40 uur) ik gaf aan voor 2 dagen.
    waarop hij vrij lauw reageerde, zo weinig?
    dus ik vroeg, voor hoeveel dagen dacht u dat ik terug kwam dan?
    waarop hij zei: nou de meeste vrouwen komen voor 3 of meer dagen terug. dus ik werd al vrij snel pissig van dat zeg je toch niet?
    nou hebben we dat afgesloten, ik blijf toch bij mijn standpunt.

toen kregen we het 2e onderwerp, hij vroeg welke dagen ik wilde werken.
    ik gaf aan dat ik graag voor de donderdag en vrijdag wilde gaan,
    waarop hij mij al snel uit mijn dromen hielp, van dat zijn nou juist de dagen dat ik genoeg personeel heb.

ik ga het gesprek niet verder uitbeelden, want ik wordt al weer boos tijdens het schrijven...

maar tot hoever sta ik in mijn recht als ik alleen voor die dagen kan terug komen?

alvast bedankt,

2. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    mmm... dat is heel lastig. Je baas heeft de verplichting om parttime werken toe te staan indien de bedrijfsvoering dat toe staat. Van 5 dagen naar 2 is wel een enorme stap en ik kan me (ook als leidinggevende) dat hij wel geschrokken is (het is wel waar dat veel vrouwen van 5 naar 4 of 3 gaan en niet 2). Als je nu ook op donderdag en vrijdag werkt is het raar dat je dat na je zwangerschap niet zou kunnen. Dat zou je dus ook kunnen zeggen (want dat zou betekenen dat hij een overtal situatie op die dagen heeft... dat moet je merken) maar hij kan hier wel met je over praten en je komt er dan in redelijkheid uit. Wel mag jij in ieder geval eisen dat het twee vaste dagen zijn en geen wissel rooster bijvoorbeeld. Ook aaneengesloten werken is geen echt recht maar wel iets waar veel bedrijven rekening mee houden.
    Heel veel succes en niet boos zijn. Voor je baas is dit ook wennen :)

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.037
    1.859
    113
    Provincie Groningen
    Ik snap wel dat je baas is geschrokken dat je na je verlof 2 dagen wilt gaan werken. Maar als jij dat wilt is dat je volste recht natuurlijk.

En inderdaad als je nu ook op de donderdag en vrijdag werkt, zou dat waarschijnlijk ook moeten kunnen na je verlof.

4. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    zo erg is dat toch niet dat hij dat zegt? je vraagt er toch naar?

Naja ik kan me wel voorstellen dat je baas er nog iets over te zeggen heeft hoor. En in principe maakt t toch niet zo gek veel uit...als je nu fulltime werkt?
    Mischien werken andere parttime dames al vooral op vrijdag en wilt hij het een beetje spreiden.

5. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Hij is dus wel bereid je een parttime-contract te geven. Dat is iets waar veel werkgevers al moeilijk over doen (ondanks dat het verplicht is) dus daar heb je al geluk mee. En met de dagen... Als hij op de maandag t/m woensdag meer personeel nodig heeft, dan is het niet meer dan normaal dat hij dat aangeeft. Het is niet zo dat jij alles bepaalt. Zo van: 'ik kan die en die dagen van zo tot zo laat'
    Hij is nu eenmaal je baas dus hij heeft ook nog wel wat in te brengen.

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Tsja, als hij jou beter op andere dagen kan gebruiken, vind ik het zijn goed recht om dat aan te geven. Je gaat inderdaad al een heel aantal uren terug en hij had dat ook kunnen weigeren. Waarom moet je perse op die 2 dagen werken? Als hij al akkoord gaat met 2 dagen, dan moet je toch blij zijn met welke dag dan ook in de week? Wat maakt het nou uit?

Overigens snap ik je frustratie ook niet, want je vroeg ernaar en vervolgens ben je beledigd als hij eerlijk antwoord geeft?

Ik vind dat je gewoon akkoord moet gaan met zijn voorstel. Jij blij, hij blij. Want hij levert een dag in (hij had je liever voor 3 dagen of meer) en jij moet je schikken naar welke dagen. Als dat het enige probleem is, vind ik dat je best wel tevreden mag zijn.

7. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Ik zou het ook eventjes laten bezinken. ;)
    Als onderwerp zeg je dat je baas en jij er niet uitkomen, maar zo klinkt het niet. Ik denk dat ik als ik je manager was, ook niet zou verwachten dat je zou zeggen dat je nog maar twee dagen wilt werken. Laat hem even aan het idee wennen en misschien is hij nu een oplossing aan het verzinnen. Ik weet niet watvoor werk je doet, maar vaak ik het lastig voor de continuiteit van het werk als iemand maar twee dagen per week aanwezig is. Zelf vind ik het al lastig als een collega maar drie dagen werkt (terwijl ik dat lekker ook ga doen na mijn verlof :D ).

8. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Tjah, ook ik vind dat je baas echt niet onredelijk reageerde. Ik kan me voorstellen dat hij er van schrikt en inderdaad je vraagt er toch zelf aan hem voor hoeveel dagen hij dacht dat je terugkwam?

En weer vertel ik niets nieuws, maar zeg ik toch: niet alleen jij hebt iets te zeggen over hoeveel en welke dagen. Werkgever heeft hier zeker toch ook iets over te zeggen?

Ik heb soms het idee dat wij hier in NL erg goed ons rechten kennen, maar niet de plichten.

9. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Nou.....zoals ik het lees vind ik dat je werkgever helemaal niet raar reageert... Hij vraagt je wat jij wilt en reageert erop met wat hij prettig zou vinden.

Maar zoals jij overkomt is het your way or the highway... en ik vrees dat het dan the highway voor jou gaat worden....

Als je werkgever akkoord gaat met die twee dagen (waar je dan al erg blij mee mag zijn!) dan zou ik hem de dagen laten uitkiezen... Zo doen jullie allebei wat water bij de wijn....!

Ben benieuwd of jullie er uitkomen!

10. Appelstroop

hallo meiden,

bedankt voor de antwoorden ;)

ik zal jullie nog wat informatie verschaffen, over wat voor werk ik doe en waarom ik denk dat hij nogal flauw reageerde.

ik werk in een kleding winkel werk alle dagen behalve dinsdag, en waarvan vrijdags van 9.30 tot 21.00 dus totaal 38 uur.

hij wilt mij dus op maandags kan inzetten, maar dat is in uren maar 4.50 uur. daarbij komt kijken dat ik het met het thuisfront alleen maar kan regelen dat ik de donderdag en vrijdag kan werken (alle opties zijn al bekeken)

en vrijdags is in uren 10.75, en het rare is ik ben nu ook hard nodig op donderdags en vrijdags. en als ik dus eventueel maandag & woensdag zou gaan werken zou dat uitkomen op 11.75 uur per week.
    en als ik donderdag & vrijdag zou gaan werken is dat 18 uur, dus dan loop ik per maand 25 uur mis.

ik was ook zo schappelijk om te vermelden dat hij mij best wel eens kan bellen als ik nodig ben, heb namelijk veel mensen om mij heen waar ik mijn kind naar toe kan brengen. maar dat kaatste hij al vrij snel af.

ik werk er al meer als 10 jaar, en ik hoor vanuit zijn positie alleen maar postitieve reacties over mij, maar het kwam bij mij nu allemaal best rauw op mijn dak vallen.

hij gaf ook aan (waar ik absoluut niet eens mee ben) dat iemand van drie dagen anders werkt als iemand van 2 dagen.
    van zo hoe minder ik werk hoe minder verantwoording voor de zaak.

pfff

11. Marleen2109

Marleen2109 Niet meer actief

Hoi!

Ik ken je probleem helemaal. Ik heb hetzelfde meegemaakt. Je denkt dat je als zwangere aardig wat rechten hebt, maar dat valt dus ook wel weer mee.
    Ik werkte ook 38 uur in een drogisterij. Ik wilde na mijn verlof voor 2 dgn terugkomen. Dat ging in 1e instantie niet. Maar dat kunnen ze niet zo snel weigeren, dus ik mocht uiteindelijk voor 16 uur terugkomen. Maar wat denk je... niet in 2 dagen, maar in 4 dagdelen op de momenten dat het druk was. Toen ik zei dat dat moeilijk te regelen was i.v.m. de opvang, werd het zo vastgelegd dat ik 4 weken van te voren m'n rooster zou weten. Schiet je dus ook niks mee op als je je kindje naar de opvang wilt brengen, want daar moet je vaste dagen afspreken. Ik werd er helemaal gek van en heb uiteindelijk opgezegd. Ik was het helemaal zat.
    De werkgever mag volgens mij niet weigeren dat je 2 dagen wilt blijven werken, maar hij mag wel bepalen welke dagen, in belang van het bedrijf. Een zinnetje wat mij m'n strot uit kwam na al dat gezeur!
    Ik hoop dat je eruit komt!

12. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    Hoi!

Ik snap het probleem geloof ik. Je wilt niet 2 dagen werken, maar 18 uur. Het is handiger om dat dan te bespreken (aantal uren per week). Want 2 andere dagen dan de do/vr is dus minder dan 18 uur.

Wellicht is het een optie om die 18 uur te spreiden over andere dagen als de vrijdag niet kan wat je baas betreft (bv. 3x6 ofzo). Is het echt niet mogelijk om op andere dagen opvang te krijgen?

Het prettigst is het als het in overleg gaat. Dat je baas accoord gaat met parttime is al heel fijn, maar welke dagen precies is toch iets waar hij ook wat over te zeggen heeft (helaas).

Ik kan me je frustratie wel goed voorstellen trouwens (zit zelf ook nog middenin de onderhandelingen over parttime en dergelijke). Het fijnst is het toch als je baas zonder problemen accoord gaat met wat jij wil (maar niet altijd realistisch...)

Succes!

13. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Ja kijk dat is natuurlijk best wel jammer voor jou, maar dat jij geen oppas hebt, daar kan hij natuurlijk ook niet veel mee.
    Ik sta nog steeds meer achter het standpunt van je baas. Je hebt als zwangere best wel rechten, maar niet onbeperkt.
    Maar als het echt een probleem is zou je kunnen overwegen om een andere baan te zoeken. Misschien als je dat tegen je baas zegt, dat hij toch wel wil inschikken. Maar zoiets kun je natuurlijk alleen tegen hem zeggen als je het ook echt van plan bent. Niet dreigen om je zin te krijgen.

Nou succes!

14. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Ik zou het er toch nog een keer rustig met hem over hebben.

Eerst kijken waar bij jou de rek zit in de dagen die je kan werken (op welke dagen en het aantal uur per dag), want je geeft aan dat je makkelijk aan opvang kan komen.
    Dan heb je iets te onderhandelen achter de hand.

En dan naar hem toe gaan en zeggen dat het gesprek je niet lekker zit, en dat je het er nog een keer over wilt hebben. Kijken of er bij hem ook nog ergens rek zit.

Succes!

15. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Dit probleem is niet een probleem van een zwangere, maar in het algemeen van mensen die deeltijd willen gaan werken. Het heeft dus ook niets te maken met rechten van zwangere werknemers.

Dit zijn de regels:
    In principe moet iedere werkgever ingaan op een verzoek om minder te gaan werken. Echter, er zijn uitzonderingen.

Zo kan de werkgever een verzoek tot vermindering bijvoorbeeld afwijzen als dat leidt tot ernstige problemen (art 2-8 WAA):
    - bij het herbezetten van die uren; of
    - voor de veiligheid van betrokkenen; of
    - bij het vaststellen van het rooster.

Als ik jouw verhaal zo lees is dat ook precies het probleem van je werkgever. Let erop dat je je niet blijft verschuilen achter je rechten. In Nederland hebben we het vaak over onze rechten, maar ten opzichte van een werkgever hebben we ook plichten. Helaas kan een werkgever er niets mee dat jij op andere dagen geen oppas hebt als hij een onrunbare zaak heeft. Als ik jou was zou ik toch proberen wat coulanter te zijn ten opzichte van je werkgever. Persoonlijk vind ik namelijk wel dat je hem nu heel erg voor het blok zet: 'ik kom na mijn zwangerschap voor twee dagen terug, namelijk op donderdag en vrijdag'. Ik vraag me af of je daarmee vrienden maakt...

Succes!
    Josien

16. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Toen ik minder ging werken van 5 naar 2 dagen vond hij het prima. Hij vroeg welke dagen heb je in je hoofd ik zo Dinsdag en Donderdag. Was geen probleem tot dat ik in mijn verlof zat en hij mij liever op de Woensdag wilde hebben. Gelukkig kom ik schijven op het KDV. Wij zijn zo over eens gekomen met elkaar. Denk ook dat je blij mag zijn dat je voor minder terug mag komen. Zijn Van die bedrijven die echt moeilijk doen. Een vriendin van mij wilde ook minder werken maar ze moet persee 4 dagen blijven werken. Dus had ze de keus of 4 dagen of je neemt ontslag..

17. Female

Female Niet meer actief

Ik vind dat je wel erg dwingend overkomt op je werkgever.
    En ik denk dan; JIJ bent zwanger en krijgt een kind, dat jij geen oppas vind is niet zijn probleem.
    Het is al oké dat hij met 2 dagen zonder veel gedoe instemd, je kunt niet alles zelf bepalen en hebt ook je verantwoordelijkheden.
    Hij weet als baas zelf waarschijnlijk wel hoe hij het het beste in kan vullen qua uren en werknemers, jij kunt dat natuurlijk niet voor hem bepalen.
    En anders moet je mss iets anders zoeken wat je beter schikt...

18. Yvonne02

Yvonne02 Actief lid

19 feb 2008
    332
    0
    0
    Ik begrijp je frustratie wel een beetje. Als hij zegt: "Zo weinig?" dan komt dat wel een beetje raar over!
    Het is mooi dat je minder kan gaan werken en de dagen.... tja ik denk dat je daar echt met je werkgever over moet praten.

19. Appelstroop

hallo meiden,

ik heb nog even kort gebabbeld met mijn baas, maar helaas werd ik daar niet echt wijzer van. hij zei dat hij de oplossing voor mij had...dus ik dacht joepie.

hij zei in zoetermeer zoeken ze nog iemand voor de woensdag, donderdag & vrijdag.

nu zullen jullie denken, wat een aardige baas hij komt toch even met een oplossing. maar dat is voor mij bijna 2 uur reizen.
    dus dat is voor mij echt niet te doen.

ik vroeg nog of er vervanging voor mij kwam aangezien ik van 5 naar 2 dagen wil. maar dat wist hij nog niet. ik weet echt niet hoe hij dit dadelijk gaat rechtbreien.

20. joyce30

joyce30 Actief lid

7 aug 2007
    339
    1
    0
    contactverzorgende
    Anders moet je even kijken op een site over arbeidsuren vermindering .

Deel Deze Pagina